Smoorspoel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 19

Smoorspoel

Hallo allemaal,

Ik leg binnenkort mijn examens af voor de 3e graad ASO via de middenjury. Voor mijn examen fysica moet ik weten wat een smoorspoel is.

Via google vind ik enkel:

Toestel tot het opwekken van inductiestroom, zijnde elektrische stroom die in een geleider ontstaat door de werking van een elektrische stroom in een tweede nabije geleider

Kan er iemand mij misschien hier nog iets meer over vertellen? Bvb. in wat voor toepassingen zo'n stroomspoel zoal gebruikt wordt? Het niveau van deze examens ligt (jammer genoeg) vrij hoog (voor mij dan toch :D ), dus hoe meer informatie ik hierover krijg, hoe beter!

Alvast heel erg bedankt!

Lynn.

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: Smoorspoel


Berichten: 53

Re: Smoorspoel

Een smoorspoel "smoort" de stroom, hiermee bedoel ik dat deze de stroom tegenwerkt, en dus een beetje zoals een weerstand de stroom in een kring zal beperken. Dit gebeurd echter niet door weerstand maar door de tegenstand die de spoel biedt aan een wisselende stroom.Als je al van zelfinductie gehoord hebt weet je dit vast wel, anders leg ik het wel verder uit voor je.

Berichten: 53

Re: Smoorspoel

Wat ik hierboven zei, gaat over een smoorspoel van een TL-buis, die als stroombeperkend element wordt gebruikt.

Maar zoals pgwmw al zei, kan een smoorspoel ook bepaalde frequenties filteren.

Berichten: 19

Re: Smoorspoel

Hey,

Bedankt voor jullie reactie!

Zelfinductie moet je me niet meer uitleggen, dat heb ik net gezien :D

Groetjes!

Reageer