Methode van newton

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 19

Methode van newton

ik moet een po voor wiskunde maken maar kwam vast te zetten bij een vraag en dacht misschien zijn hier op deze sites wel een paar einsteins aanwezig die mij misschien kunnen uitleggen hoe het moet.

ik snap de volgende vraag niet:

De methode van Newton is een iteratieve methode. onderzoek wat hiermee wordt bedoeld. En onderzoek ook andere iteratieve methode in de numerieke wiskunde. Licht de werking van deze methoden toe aan de hand van formules en grafieken. geef ook enkele berekingen met deze methoden.

het punt is ik weet wel wat de methode van newton inhoudt en snap dat ook helemaal, maar het punt is dat ik niet precies weet wat iteratieve methode inhoud en ik kan naast de methode van newton geen ander iteratieven methode op het internet vinden.

ik hoop dat iemand dit snapt en mij kan uitleggen wat ze bedoelen met iteratieve methode en ook ander iteratieve mthode kunnen geven.

alvast bedankt

fatima

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Methode van newton

1) google eens op: methode van newton.

2) stel dan wat vragen over iets wat je niet begrijpt.

(Overigens is er voor zulke vragen een huiswerk forum; onder algemeen)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Methode van newton

"Itereren" betekent "herhalen", bij een iteratieve methode wordt een zeker proces dus steeds herhaald. Bij de methode van Newton kies je een startpunt (dat noem ik even x0) en je past dan de formule toe. Je bekomt hieruit een nieuwe waarde, die ik x1 noem. Dit is één "stap" die zich nu blijft herhalen: dit keer pas je de formule toe op x1. Hieruit krijg je weer een nieuwe waarde, x2. Dan x2 gebruiken in de formule enz. Dit is een "iteratieve" methode.

Andere iteratieve methoden zijn bijvoorbeeld de halveringsmethode (bissectie) en de secantmethode.

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4.246

Re: Methode van newton

Ik moest ook een PO hierover maken (misschien zelfs dezelfde als die van jou?) en ik moest daarbij gebruik maken van deze site.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 19

Re: Methode van newton

hey thanks ik denk dat ik hier wel genoeg aan heb.

in ieder geval heel erg bedankt allemaal :D

Reageer