Reactiekrachten tgv slingering

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 13

Reactiekrachten tgv slingering

Wat gebeurt er met de stabiliteit van de opstelling zoals hieronder weergegeven wanneer er een plotselinge kracht de stelling aan de linker kant optilt? (De kracht treedt op in 1 seconde) Volgens mij zijn afmetingen niet perse nodig om een antwoord te kunnen geven. Ik zou alleen graag de juiste formules hebben.

Afbeelding

de afbeeling is niet in verhouding en het is de bedoeling dat het gewicht voorbij het kantelpunt gaat

- Hoe groot is de hoekverdraaiing van het gewicht?

- Wat is de snelheid van het gewicht?

- Wat is de versnelling van het gewicht?

- Wat zijn de reactiekrachten aan het ophangpunt?

Het grootste gevaar treedt naar mijn idee op wanneer de last voorbij het kantelpunt komt, maar ik kan het niet goed onderbouwen.

Wat ik zelf heb:

- De hoekverdraaiing vastgesteld door aan te nemen dat het gewicht, in die 1 seconde dat de stelling wordt opgetild, op dezelfde plek blijft. (massatraagheid)

- De slingertijd (T=2*pi*wortel(L/g))

- De snelheid (v=weg/tijd)

- De versnelling (a=snelheid/tijd)

Mijn problemen:

Omdat de stabiliteit van belang is, gaat het volgens mij om het moment dat het gewicht volledig aan de rechterkant is. Maar in dat geval zijn snelheid en versnelling nul, dus treedt er geen horizontale kracht op. Kan ik daarom stellen dat de het kantelmoment veroorzaakt door het gewicht, gelijk is aan het eigengewicht maal de afstand tot het kantelpunt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Reactiekrachten tgv slingering

Je zou dit eens makkelijk in Interactive Physics kunnen simuleren. Of zelfs in Phun. Of zelfs met gewoon een statiefje, touwtje en massablokje. Kom je dan niet vanzelf op verhelderende inzichten?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer