Graag jouw mening over muziek & cannabis(-gebruik)

Moderator: Rhiannon

Berichten: 2

Graag jouw mening over muziek & cannabis(-gebruik)

Hallo iedereen,

voor mijn studie (Psychologie) ben ik met een vooronderzoekje over muziek en canabisgebruik bezig. Natuurlijk mag er in deze draad ook over het onderwerp worden gediscussieerd (het is immers een forum), maar ik zou het waarderen als je ook even antwoord geeft op mijn vraag (en nog wat bijvragen). Je kunt gewoon anoniem blijven en binnen een minuut ben je met het beantwoorden van de hoofdvraag en de bijvragen klaar. Mijn hoofdvraag (die uit twee delen bestaat) is simpel:

Welk muziekgenre doet jou het meeste aan cannabis (wiet/hasj) denken? Hoe zou jouw top 3 eruit zien?

Geef, als je wil meedoen, als antwoord een top 3 en zet achter elk muziekgenre een cijfer tussen de 1 en 10 (met dat cijfer geef je aan in welke mate het betreffende muziekgenre je aan cannabisgebruik laat denken).

Een voorbeeld:

1. genre x (9)

2. genre y (8 )

3. genre z (6)

Vervolgens heb ik nog wat achtergrondgegevens nodig, die je met behulp van de volgende vragen kunt geven:

a. Wat is jouw geslacht?

b. Wat is jouw nationaliteit?

c. Wat is jouw leeftijd?

d. Gebruik je wel eens cannabis? (Zo ja, luister je dan naar specifieke muziek?)

Hier is een lijstje met enkele voorbeelden van muziekgenres:

- Reggae

- Hiphop

- Rap

- Gabba

- Punk

- Rock

- Trance

- House

- Dance

- Blues

- Metal

- Pop

- Electronic

- Jazz

- …

Bij voorbaat dank!

By the way: discussies naar aanleiding van mijn vraag, zou ik ook waarderen.

Berichten: 35

Re: Graag jouw mening over muziek & cannabis(-gebruik)

1. Reggae (9)

2. Rap (7)

3. Trance (7) -- naast de pepmiddelen

gegevens: m/nl/23/nee. (ik luister wel naar Hiphop/Dancehall/Rap/Pop/Funk/Electro/Breakbeat/R&b/soul etc.)

Maar ben je benieuwd naar de vooroordelen die de mensen hebben? want dat is alles wat je te weten komt met deze top 3 lijkt mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Graag jouw mening over muziek & cannabis(-gebruik)

Borracho schreef:Welk muziekgenre doet jou het meeste aan cannabis (wiet/hasj) denken? Hoe zou jouw top 3 eruit zien?

1. psychedelishe rock in de trant van Acid Mothers Temple

2. psychedelische rock in de trant van Pink Floyd (met name het eerste album Piper At The Gates of Dawn), Jefferson Airplane, Jimi Hendrix, 13th Floor Elevators,...

3. Shoegaze (My Bloody Valentine, Slowdive, The Jesus and Mary Chain...)

4. Space rock (Hawkwind, http://www.last.fm/music/Ozric+TentaclesOzric Tentacles, Bardo Pond...)

5. Bepaalde soorten repeterende ambient en electronic, zoals Boards of Canada, Ulrich Schnauss...

Ik heb er 5 van gemaakt omdat de eerste twee niet geheel anders zijn, maar wel verschillend genoeg om niet in dezelfde regel genoemd te worden.

Met de opmerking dat een muziekgenre of nummer an sich mij niet aan cannabis kan doen denken, maar het is wel iets wat ik associeer met "geestverruimend". In ieder geval is dit muziek waarbij ik me redelijk kan voorstellen dat het goed samen kan gaan met cannabisgebruik.

a. Wat is jouw geslacht?

man

b. Wat is jouw nationaliteit?

Nederlandse nationaliteit

c. Wat is jouw leeftijd?

19

d. Gebruik je wel eens cannabis? (Zo ja, luister je dan naar specifieke muziek?)

Nauwelijks (d.w.z. 2 x per jaar, te verwaarlozen dus)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 2

Re: Graag jouw mening over muziek & cannabis(-gebruik)

1. Trots en Phys, bedankt!

2.
Maar ben je benieuwd naar de vooroordelen die de mensen hebben? want dat is alles wat je te weten komt met deze top 3 lijkt mij.
Dat is inderdaad wel zo, maar dat is in dit geval niet erg. Het doel van dit vooronderzoekje is namelijk te onderzoeken welke muziek vaak met cannabis wordt geassocieerd (en dat is inderdaad vaak gebaseerd op stereotypen). Het beantwoorden van een andere vraag is het doel van het werkelijke onderzoek. De resultaten van het vooronderzoekje zijn echter belangrijk voor één van de condities van het experiment in het onderzoek.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Graag jouw mening over muziek & cannabis(-gebruik)

Het plaatsen van enquetes hoort te voldoen aan
Welk muziekgenre doet jou het meeste aan cannabis (wiet/hasj) denken? Hoe zou jouw top 3 eruit zien?


1. Reggae (9)

2. Psychedelische Rock (6,5) (ik maak hier even geen onderscheid)

3. electronic, ambient en techno genre The Knife (6,5)

a. Wat is jouw geslacht? man

b. Wat is jouw nationaliteit? Belg

c. Wat is jouw leeftijd? 20

d. Gebruik je wel eens cannabis? Zeer sporadisch, een keer of twee per jaar, soms op een concert of festival

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Graag jouw mening over muziek & cannabis(-gebruik)

1. Psychedelische/Progressive rock in de stijl van porcupine tree: 9

2. Ambient/lounge: Zero 7, Air: 8

3. Post rock/shoe gaze: Sigur Rós, Mogwai: 8

a. Wat is jouw geslacht? man

b. Wat is jouw nationaliteit? NL

c. Wat is jouw leeftijd? 24

d. Gebruik je wel eens cannabis? Af en toe, in kleine gezelschappen, en dan die muziek opzetten. 5/6 keer per jaar.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Graag jouw mening over muziek & cannabis(-gebruik)

3. Post rock, Mogwai: 8
:D Daar kan ik me nu helemaal niets bij voorstellen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Graag jouw mening over muziek & cannabis(-gebruik)

De groep bedoel je? http://www.myspace.com/mogwai. Ken je "Gremlins"?

Of zullen we de muziekbesprekingen in het muziektopique houden?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Graag jouw mening over muziek & cannabis(-gebruik)

De groep bedoel je?
Jazeker, de postrock-band.
Ken je "Gremlins"?
Daar is de naam ook op gebaseerd.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Graag jouw mening over muziek & cannabis(-gebruik)

Ik moet je verkeerd begrepen hebben toen je zei dat je je er niks bij kon voorstellen (ik dacht dat je je niks bij de groep kon voorstellen en haalde Gremlins even aan voor de gein. Wat een vermoeiend medium is het internet toch)...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Graag jouw mening over muziek & cannabis(-gebruik)

Haha, ik bedoelde dus dat ik me er niets bij voor kan stellen dat Lala cannabis(gebruik) met Mogwai associeert. Mogwai ken ik zeker wel, het is een van mijn favoriete bands (en sowieso is postrock i.h.a. mijn favoriete genre).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Graag jouw mening over muziek & cannabis(-gebruik)

Niet? Nouja, ook een beetje persoonlijke voorkeur eigenlijk. Een beetje zweverig, in mijn opinie, dus dat is wel genoeg associatie. :D
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: Graag jouw mening over muziek & cannabis(-gebruik)

Borracho schreef:Hallo iedereen,

voor mijn studie (Psychologie) ben ik met een vooronderzoekje over muziek en canabisgebruik bezig. Natuurlijk mag er in deze draad ook over het onderwerp worden gediscussieerd (het is immers een forum), maar ik zou het waarderen als je ook even antwoord geeft op mijn vraag (en nog wat bijvragen). Je kunt gewoon anoniem blijven en binnen een minuut ben je met het beantwoorden van de hoofdvraag en de bijvragen klaar. Mijn hoofdvraag (die uit twee delen bestaat) is simpel:

Welk muziekgenre doet jou het meeste aan cannabis (wiet/hasj) denken? Hoe zou jouw top 3 eruit zien?
Ik denk daarbij het meeste aan Alternative en Amerikaanse underground (R&B, RAP) en aan hardrock zoals Nevermore met Final product- this godless endeavor. (denk ook aan Brooklyn **** en rap)

Sterker nog, als ik blow draai ik die muziek en ik blow elke dag een stevige jongen. Super Zilver Haze rook ik.

Ik ben Nederlandse en ik ben 33 jaar. Ik zie er niet alto uit, maar ben wel alto - satanist
Geef, als je wil meedoen, als antwoord een top 3 en zet achter elk muziekgenre een cijfer tussen de 1 en 10 (met dat cijfer geef je aan in welke mate het betreffende muziekgenre je aan cannabisgebruik laat denken).
1. genre Monoinic RAP, R&B (9)

2. genre Hardrock (8,5)

3. genre Metal (8)

4. Symphonic Rock (8)

5. Mellow inic (8)

.....

10. Top40 en slijmnummers (1)
Vervolgens heb ik nog wat achtergrondgegevens nodig, die je met behulp van de volgende vragen kunt geven:

a. Wat is jouw geslacht?

b. Wat is jouw nationaliteit?

c. Wat is jouw leeftijd?

d. Gebruik je wel eens cannabis? (Zo ja, luister je dan naar specifieke muziek?)
Zie boven
Hier is een lijstje met enkele voorbeelden van muziekgenres:

- Reggae

- Hiphop

- Rap

- Gabba

- Punk

- Rock

- Trance

- House

- Dance

- Blues

- Metal

- Pop

- Electronic

- Jazz

- …

Bij voorbaat dank!

By the way: discussies naar aanleiding van mijn vraag, zou ik ook waarderen.
Graag gedaan hoor :D

Overigens even apart

Zelf weet ik behoorlijk wat over psychologie en medicatie.

Ik schrijf een boek "autisme en chemie" namelijk

Berichten: 1

Re: Graag jouw mening over muziek & cannabis(-gebruik)

Regea (10)

Rock (8)

Blues (6)

a. Wat is jouw geslacht?

man

b. Wat is jouw nationaliteit?

NL

c. Wat is jouw leeftijd?

16

d. Gebruik je wel eens cannabis? (Zo ja, luister je dan naar specifieke muziek?)

Ja, tot nu toe echter zonder specifieke muziek.

Gebruikersavatar
Berichten: 66

Re: Graag jouw mening over muziek & cannabis(-gebruik)

Ik vraag me af waar je de link legt. Misschien dat het beide middellen zijn om tijd te verdrijven of beide midellen bepalend zijn in bepaalde subcultuurgroepen?

Ik speel graag muziek. Maar heeft dat iets te maken met of ik wel of niet graag ook tijd doorbreng met het gebruiken van drugs?

Beide worden door jeugd en oudere graag gebruikt, daar het doet wat het zegt. Er zijn dan groepen mensen die deze lol niet gunnen en de duivel eraan koppellen. Het leven is van orgine veelal op dse voortplanting gericht. Wat is er dus mis met sex, drugs en een beetje leuke muziek? Oke, als je te veel drug gebruikt of te veel muziek luistert heb je geen tijd om te werken. Logisch dat de kerk een poging deed deze dingen als kwaad te bestempelen. Maar zeg nu zelf, smaken verschillen. Ook in muziek. En bij een kind Mozart erin stampen zodat het misschien net zo intelligent wordt is duivels en heeft nix met de vrijheid van expressie te maken die grootheden als Mozart bezaten en dat kwijt konden in muziek.

Zelf drum ik graag en speel gitaar. Ik schrijf wat eigen muziek op computer maar ga voor de stem van Amy (Evanescense), de boodschap van James (Metallica), de magie van Jimmy (LED ZEpplin) en de harmony van Chuck Mangione (probeer eens Children of Sanchez als je wilt horen hoe muziek bedoelt was)

en drugs, niet goed om kunnen gaan met een zak snoep kost menig vrouw het zelfrespect, toch sturen we onze kinderen, 's avonds de straat op een een snoepje te vragen bij, uh lieverd, hoe heet die nieuwe buurman ook alweer, van 2 straten verderop?

Gesloten