Bewegingen van hemellichamen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Bewegingen van hemellichamen

Ik beweeg ten opzichte van de aarde.

De aarde beweegt ten opzichte van de zon.

De maan beweegt ten opzichte van de zon.

De maan beweegt ten opzichte van de aarde.

Wanneer de aarde draait rond haar as, ten opzichte van wat beweegt ze zich?

Beweegt de zon?

Zo ja, ten opzichte van wat?

Beweegt het heelal?

Zo ja, ten opzichte van wat?

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Bewegingen van hemellichamen

Als de aarde om haar as draait beweegt het zich rond haar as, de zon, en het midden van de melkweg. Ik weet niet of de zon beweegt, en het heelal beweegt niet want het is het heelal
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Bewegingen van hemellichamen

Anonymous schreef:Ik beweeg ten opzichte van de aarde.

De aarde beweegt ten opzichte van de zon.

De maan beweegt ten opzichte van de zon.

De maan beweegt ten opzichte van de aarde.

Wanneer de aarde draait rond haar as, ten opzichte van wat beweegt ze zich?

Beweegt de zon?

Zo ja, ten opzichte van wat?
Al deze dingen kun je ook omdraaien. Iets beweegt niet ten opzichte van iets anders, maar twee dingen hebben een snelheidsverschil, da's het enige wat je kunt zeggen!

Dus ten opzichte van wat beweegt de zon? Nou, onder andere ten opzichte van ons! Er bestaat geen absolute stilstand of een absoluut punt ten opzichte waarvan alles beweegt of stilstaat.

In feite zou je zelfs kunnen zeggen dat de zon om de aarde draait. Maar als je naar hun onderlinge stand en de overige planeten kijkt, zie je dat de zon als referentiestelsel een stuk logischer werkt dan de aarde.
Beweegt het heelal?

Zo ja, ten opzichte van wat?
Het begrip beweging is op het heelal als geheel niet van toepassing. Beweging is iets relatiefs tussen 2 dingen, en voor het heelal is er niks anders ten opzichte waarvan het zou kunnen stilstaan of bewegen.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Bewegingen van hemellichamen

Je kan er vanuitgaan dat alles beweegt ten opzichte van iets als het vergelijkbaar is. Dus sta jij stil in een lift samen met iemand anders, wil het niet zeggen dat zijn snelheid 0 is! Zijn snelheid ten opzichte van jou is 0, maar ten opzichte van het aardoppervlak de snelheid van de lift en ten opzichte van de zon de snelheid van de aarde en de snelheid van de lift verwerkt in een formule.

Je zou zeggen dat je ze mag optellen, maar dat mag helaas niet. Dit komt, wat ik al in een ander topic zei, door dat licht in ieder inertiaalsysteem dezelfde snelheid heeft.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Berichten: 104

Re: Bewegingen van hemellichamen

Het heelal als geheel bekeken kan geen snelheid hebben. Beter, het is dan gewoon onmogelijk om snelheid te definiëren.

Reageer