Oplossen/indampen van zouten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Oplossen/indampen van zouten

Is het oplossen van bijvoorbeeld keukenzout in water formeel eigenlijk een chemische reactie, of niet?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Oplossen/indampen van zouten

Chemici zien het in ieder geval niet als zodanig.

Overigens kan dat wel verwarrend zijn, want als je 2 zoutoplossingen bij elkaar gooit waaruit een ander zout neerslaat ziet men het vaak weer wel als een reactie.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Oplossen/indampen van zouten

Dat laatste heeft "iets" irreversibels over zich. Maar het onderscheid is niet bijzonder scherp, zeker niet met de opkomst van de supramoleculaire chemie.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Oplossen/indampen van zouten

Volgens google "define: chemical reaction"

1- The process in which a substance is converted into a new substance with different properties.

2 -A change in the arrangement of atoms or molecules to yield substances of different composition and properties.

3 -the event resulting from the mixing of different substances.

4 -a change in which two or more substances combine to form a new substance or substances. Reactions can produce or absorb energy. Some common chemical reactions include seeing, burning, breathing, and rusting.

En de lijst gaat maar door.

Bij het oplossen van zout (NaCl) valt het zout uiteen in Na+ en Cl-

Bij indampen het omgekeerde.

Na+ heeft andere eigenschappen dan NaCl.

Het oplossen van zouten is vaak endo- of exotherm.

Het oplossen en indampen van zouten lijken aan alle voorwaarden van een chemische reactie te voldoen.

Of z'n simpele reactie ook echt een chemische reactie genoemd wordt, tja geen idee.

Lijkt me in ieder geval niet onterecht.

PS: In de hele lijst van definities zijn er wel een paar waar vraagtekens bij gezet kunnen worden.

Misschien moet er een covalente binding verbroken of gemaakt worden voor een chemische reactie.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 8.614

Re: Oplossen/indampen van zouten

Misschien moet er een covalente binding verbroken of gemaakt worden voor een chemische reactie.
Waarom zou dit alleen voor covalente bindingen opgaan?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Oplossen/indampen van zouten

Dalton schreef:PS: In de hele lijst van definities zijn er wel een paar waar vraagtekens bij gezet kunnen worden.

Misschien moet er een covalente binding verbroken of gemaakt worden voor een chemische reactie.


Nogal wat vraagtekens. Volgens deze lijst vallen ook alle fase-overgangen onder chemische reacties. Dat lijkt mij persoonlijk overdreven.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Oplossen/indampen van zouten

Bij een fase overgang verandert er niks aan het deeltje zelf.

Dus zijn het geen chemische reacties.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Oplossen/indampen van zouten

Inderdaad. Fase-overgangen zijn geen chemische reacties. Maar er staat toch echt:
2 -A change in the arrangement of atoms or molecules to yield substances of different composition and properties.
hetgeen hét kenmerk is van een fase-overgang
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Oplossen/indampen van zouten

Het is inderdaad lastig te definieren als je het zo wilt doen dat fase overgangen niet meetellen... daarbij veranderen de eigenschappen radicaal, en is er ook een groot energieverschil. Toch worden deze, min of meer per definitie, niet gezien als chemische reacties.

Maar er zijn zoveel grensgevallen, bijvoorbeeld verandering van allotroop. Veel mensen zullen een reactie als 3 O2 <--> 2 O3 zien als chemie, maar de verandering van grijs naar wit tin niet.

Eerlijkgezegd denk ik dat het zoeken van een harde scheidslijn tussen chemie en natuurkunde een loze bezigheid zal blijken. Er zit gewoon een groot nogal vaag gebied tussen, die wanneer relevant in beide vakgebieden wordt behandeld.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Oplossen/indampen van zouten

Ik stelde de vraag met als achterligeende gedachte: is zo'n vraag in een middelbareschoolproefwerk redelijk?

Mijn verwachting was, gezien mijn eigen twijfel, van niet.

Die verwachting is gestaafd. Gewoon te grijs gebied, geen middelbare scholieren mee lastig vallen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Oplossen/indampen van zouten

Je zou de vraag wat mij betreft best kunnen stellen, maar dan als bonusvraag en in de vorm "is het oplossen van een zout naar jouw mening een chemische reactie? Waarom wel/niet?" en dan punten toekennen voor correcte redeneringen.

Maar goed, ik ben geen middelbare-schoolleraar, misschien is zo'n vraag te ver gezocht.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Oplossen/indampen van zouten

Voor onderwijs denk ik dat de insteek sowieso niet de juiste is - hoewel natuurkunde, scheikunde en biologie als losse vakken gegeven worden lijkt het me beter juist op de overlap te duiden dan een scheidslijn aan te brengen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: Oplossen/indampen van zouten

Ik denk persoonlijk toch ook dat het beter is om inderdaad de overlap weer te geven dan te zeggen zo is het en niet anders.

Aangezien er nogal wat meningsverschillen zijn...

Sommige sites waar ik dingen las vertelden me ook dat verdampen een endotherme reactie was enzo, terwijl mijn leerkracht dat helemaal niet aan de chemie zou toebeschrijven en zou zeggen 'verdampen = fysisch en punt uit.'

Het uiteenvallen in ionen bij het oplossen van een stof kan naar mijn mening toch soms wel degelijk tekenen geven van "reactie", als je bijvoorbeeld ammoniumnitraat oplost met water krijg je een exotherm verschijnsel en zal je oplossing warm worden, naar wat ik las op een site.
Cogito ergo sum.

Berichten: 12.262

Re: Oplossen/indampen van zouten

Het uiteenvallen in ionen bij het oplossen van een stof kan naar mijn mening toch soms wel degelijk tekenen geven van "reactie", als je bijvoorbeeld ammoniumnitraat oplost met water krijg je een exotherm verschijnsel en zal je oplossing warm worden, naar wat ik las op een site.


Maakt het uit of zoiets endo- of exotherm is? Sowieso kun je meteen argumenteren dat als het oplossen endotherm is, het terg uitkristalliseren exotherm zal zijn... en het moet wel heel raar lopen wil het zo uitkomen dat er helemaal geen energie bij komt kijken.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Oplossen/indampen van zouten

Energie-effecten zijn niet van belang. Fysische reacties kunnen net zo goed gepaard gaan met energie-effecten. Het verdampen van water, of je dat nu "fysisch, punt uit" noemt of niet, is endotherm. Het oplossen van ammoniumnitraat ook. Bij het oplossen ervan daalt de temperatuur van het water, zoals overigens bij de meeste (zo niet alle) ammoniumzouten.

En omgekeerd zou je best een chemische reactie kunnen verzinnen waarvan de enthalpieverandering 0 is.

Nogmaals, "fysisch" en "chemisch" als je per se een label erop wil plakken. Van mij hoeft het niet. Als je het onderscheid moeilijk kunt maken kun je het altijd nog fysische chemie of chemische fysica noemen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer