gebeurtenissen versus licht (gelijktijdigheid)

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

gebeurtenissen versus licht (gelijktijdigheid)

Om de relativiteit van gelijktijdigheid uit te leggen geeft men vaak het voorbeeld van de twee blikseminslagen. Men stelt zich dan de vraag of verschillende waarmemers de inslagen gelijktijdig ZIEN gebeuren. (nadruk op zien)

Waarom spreekt men niet over de gebeurtenissen op zich en haalt men er altijd de lichtstralen bij die gedurende deze gebeurtenis worden uitgezonden om te bepalen of ze gelijktijdig zijn. Is een gebeurtenis dan gelijk aan de lichtstraal die ervan vertrekt of zijn het geen twee verschillende dingen. Ik herinner mij het voorbeeld van een wandelende astronaut op een zwart gat en het ruimteschip op een bepaalde afstand van dit zwart gat. Het betekent toch niet dat de gebeurtenis "het wandelen van de astronaut" er niet geweest omdat ze niet gezien kan worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: gebeurtenissen versus licht (gelijktijdigheid)

Als men over relativiteit spreekt, let men niet op het zien, maar over een transformatie van ruimtetijdcoördinaten (als ik het zo goed uitdruk). Mochten beide waarnemers de onweer zien, maar staat eentje verder weg, zal hij het later zien. Dat wil niets zeggen over de relativiteit, want de v van beide waarnemers is 0. Als een van de waarnemers heel snel beweegt veranderen de ruimtetijdcoördinaten (dus ook de tijd) en dan spreekt men wel over relativiteit.

Gelijktijdigheid bestaat alleen als een voorwerp in rust is. Dat wil zeggen dat je even snel moet gaan als het voorwerp.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Reageer