wanneer werden schapen en/ of mensen gekloond?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

wanneer werden schapen en/ of mensen gekloond?

weet er iemand wanneer dat dolly het schaap is gekloond welke datum dat was en wanneer da ze de eerste mens hebebn gekloond en waar dan?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: wanneer werden schapen en/ of mensen gekloond?

Die mens die gekloond is is volgens mij een hoax. aangezien het ging over een of andere rare sekte die het klonen verheerlijkte.

Maar echte data weet ik niet.

[moderatormode]

Overigens is het niet handig dat je je onderwerp zo'n vage titel hebt gegeven. Bij "vraagje" weet je niet echt wat je kan verwachten. Wees voortaan duidelijker bij het beginnen van een onderwerp en lees de regels Ik heb het onderwerp om die reden veranderd.

[/moderatormode]
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: wanneer werden schapen en/ of mensen gekloond?

dolly is gekloond in 1996.

dat van de mens kan je vergeten. het is allereerst gedaan door een seke met nogal rare ideeen, wat het allemaal al heel ongeloofwaardig maakt en ten tweede wilde ze geen bewijzen geven wat voor mij zeker een bewijs is dat het allemaal zever is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: wanneer werden schapen en/ of mensen gekloond?

Ik hoorde een jaar geleden nog wel wat over een Italiaan die een mens wou klonen, maar daar hoor je nou ook niets meer van, dus ik denk dat dat nog toekomstmuziek is. Het experiment met Dolly was trouwens toch niet zo'n groot succes. Ze leed aan een of andere ziekte, door oud DNA, dacht ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: wanneer werden schapen en/ of mensen gekloond?

Die italiaanse dokter is wel wat zot. Telefacs heeft ooit eens een reportage gemaakt met lyn wezenbeeck en zij kon heel gemakkelijk zonder enig medisch onderzoek zich laten klonen (tegen een zeer hoog bedrag).

dolly is gestorven aan een longontsteking als ik mij niet vergis, maar had wel artrose, een ouderskwaaltje.

Men vermoed dat de leeftijd van een organisme op een of andere manier geprint is in het DNA. Dolly haar moeder was 6 jaar toen ze gekloond werd. Voor dolly's DNA was ze eigenlijk al 6 jaar. Daarmee het snel optreden van die ouderdomskwaaltjes.

Berichten: 5

Re: wanneer werden schapen en/ of mensen gekloond?

Ja idd,

het 'ouder' worden van het DNA heeft als oorzaak dat de telomeren (zeg maar de knipkaarten van ons DNA) na elke celdeling een stukje worden ingekort. DNA dat heel veel delingen heeft ondergaan is relatief gezien dus een stukje korter en als deze hele 'knipkaart' op is dan wordt in het afleesbare DNA zelf geknipt. Dit kan allerlei ziektes als gevolg hebben.

In sommige gevallen is het echter wel mogelijk dat het telomeer weer wordt aangebouwd met een enzym (telomerase) maar dit gebeurd niet in de normale lichaamscellen.

Overigens treden er bij het klonen nog veel meer problemen op. Een bekend onverklaarbaar verschijnsel is het "Large Offspring Syndrome". Sommige dieren die geboren worden, hebben bij de geboorte abnormaal grote organen. Dit leidt vaak tot ademhalings- en bloedcirculatie problemen enzo.

Reageer