Dwarskrachten of niet?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2.589

Dwarskrachten of niet?

Stel dat je volgende situatie hebt:

Afbeelding

http://img240.imageshack.us/img240/4516/standaardgh7.jpg

we zien duidelijk dat er geen dwarskrachten in de twee balkjes aanwezig zijn.

Maar als je nu volgende hebt:

Afbeelding

http://img175.imageshack.us/img175/8025/standaard2ce2.jpg

Er werd ons verteld dat je het reactiemoment in de aanhechting aan de muur ook mag voorstellen door de twee krachten A en B met daartussen de afstand als hefboomsarm. Als we nu gaan kijken naar de dwarskrachten dan zien we er duidelijk wel.

Wat verschillen de twee situaties? Het zijn toch dezelfde opstellingen en in het één heb je dwarskrachten in de balkjes en in het ander geval niet? Hoe kan dat? Groeten.

Berichten: 4.246

Re: Dwarskrachten of niet?

Wat verschillen de twee situaties? Het zijn toch dezelfde opstellingen en in het één heb je dwarskrachten in de balkjes en in het ander geval niet? Hoe kan dat? Groeten.
Volgens mij kan het niet. Er wordt niet voldaan aan
\( \sum F_y\ =\ 0 \)
. In de tweede situatie wordt het inklemmingsmoment (equivalent) anders voorgesteld.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Dwarskrachten of niet?

Mij lijkt het dat je voor beide figuren een dwarskracht hebt. Let wel dat er voor de onderste figuur geen evenwicht is.

EDIT: dirkwb was sneller
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 2.589

Re: Dwarskrachten of niet?

De tweede tekening is idd niet af mijn excuses daarvoor.

Maar in het eerste geval heb je toch geen dwarskrachten? Waarom hebben jullie dwarskrachten voor het eerste geval? Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Dwarskrachten of niet?

Voor de bovenste ligger heb je links 250 N. Dus is heb je in de ligger sowieso een constante dwarskracht. De onderste ligger is hier niet van belang aangezien deze kracht geen invloed heeft op de inwendige krachten van de bovenste.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 2.589

Re: Dwarskrachten of niet?

Ik snap er niets meer van. Vroeger toen ik nog niet gehoord had van het feit dat je het moment op die tweede manier kan voorstellen zou ik besloten hebben in het eerste geval dat er geen dwarskrachten (dus krachten in de horizontale richting) aanwezig zijn. Nu komt men echter met een equivalente tweede voorstelling en weet ik het niet meer. Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Dwarskrachten of niet?

Wat zijn dwarskrachten? Ik denk dat je iets anders bedoelt dan ik voor ogen heb
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.246

Re: Dwarskrachten of niet?

Ik snap er niets meer van. Vroeger toen ik nog niet gehoord had van het feit dat je het moment op die tweede manier kan voorstellen zou ik besloten hebben in het eerste geval dat er geen dwarskrachten (dus krachten in de horizontale richting) aanwezig zijn. Nu komt men echter met een equivalente tweede voorstelling en weet ik het niet meer. Groeten.
Ik denk dat jhnbk impliceert dat je normaalkrachten met dwarskrachten verwart.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Dwarskrachten of niet?

Ik zie tevens niet hoe je aan die horizontale reactiekrachten komt.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Dwarskrachten of niet?

Er moeten twee dingen opgevangen worden:
  • een moment rond een punt midden tussen de beide ophangpunten
  • de verticale kracht (wil je dat niet geloven, dan moet je je dit systeem kunnen voorstellen als een systeem om zwaartekracht op te heffen.... :D (gesteld dat de kracht op het systeem een zwaartekracht zou zijn)
bertF.gif
bertF.gif (16.82 KiB) 724 keer bekeken
de momenten heb ik gestippeld getekend

resultantekracht is groen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Dwarskrachten of niet?

Mooi zo Jan!

Dus nu aan Bert F om de normaal en de dwarskrachten te bepalen. Deze zullen niet altijd nul zijn.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer