Een schimmelinfectie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 247

Een schimmelinfectie

Bij een klassieke banale schimmelinfectie wordt steevast een zalfje voorgeschreven met schimmeldodende agentia en soms zelfs met cortisone. Meestal wordt dit gegeven omdat de patient klaagt over jeuk bij de arts, stel nu dat die patient nogal een taaie is en zich niet te veel aantrekt van die jeuk, gaat dat dan eigenlijk vanzelf over of breidt de schimmel zich gewoon verder uit?

(voor de duidelijkheid: dit is een vraag uit interesse en ik ben niet op zoek naar info voor mijn medische problemen.)

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Een schimmelinfectie

Schimmels zijn nogal hardnekkig en zelfs met die zalfjes soms maar moeilijk weg te krijgen, ik zal dan ook zeggen dat een schimmel niet uit zichzelf zal verdwijnen, maar zelfs uit zal breiden. Of dat zeker is weet ik niet, maar ik ken igg geen gevallen van een schimmelinfectie die uit zichzelf wegging, maar wel die uitbreidden, ook ken ik veel gevallen van schimmeltjes die na (misschien niet voldoende) behandeling weer vrolijk terug kwamen.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 247

Re: Een schimmelinfectie

Toch raar dat ons immuunsysteem dat na een tijdje niet de baas kan net zoals bij andere kiemen vind ik.

Berichten: 163

Re: Een schimmelinfectie

Ons immuunsysteem kan zoveel ziekteverwekkers niet de baas. (bv Herpes, lintworm e.d.) De moeilijkheid ivm schimmels is dat schimmels evolutionair erg dichtbij ons staan (in vergelijking met andere ziekteverwekkers)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Een schimmelinfectie

Ons immuunsysteem kan zoveel ziekteverwekkers niet de baas. (bv Herpes, lintworm e.d.) De moeilijkheid ivm schimmels is dat schimmels evolutionair erg dichtbij ons staan (in vergelijking met andere ziekteverwekkers)


Hoezo staan schimmels evolutionair dicht bij ons?

Berichten: 163

Re: Een schimmelinfectie

Het zijn eukaryoten, het grootste verschil is dat schimmels ergosterol ip cholesterol in hun celmembraam hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Een schimmelinfectie

Bij een klassieke banale schimmelinfectie wordt steevast een zalfje voorgeschreven
Ik heb zelf eens een schimmelnagel gehad, als die lang blijft duren, verzekerde mijn huisarts mij, dan dient deze met een pillenkuur te worden bestreden, bijvoorbeeld met terbinafine. Dit omdat de schimmel inmiddels in je systeem zit en niet meer uitwendig valt te behandelen, of slechts ter ondersteuning/herbesmetting

Berichten: 339

Re: Een schimmelinfectie

Ik heb zelf eens een schimmelnagel gehad, als die lang blijft duren, verzekerde mijn huisarts mij, dan dient deze met een pillenkuur te worden bestreden, bijvoorbeeld met terbinafine. Dit omdat de schimmel inmiddels in je systeem zit en niet meer uitwendig valt te behandelen, of slechts ter ondersteuning/herbesmetting
Schimmel van de huid: groeit heel oppervlakkig, in de hoornlaag (leeft van hoornmateriaal). Het immuunsysteem komt nauwelijks met de schimmel in aanraking. De ene persoon is er veel gevoeliger voor dan de ander; en aangezien we niet allemaal onder de schimmelinfectie zitten, zal het toch redelijk door de afweer in bedwang worden gehouden.

Schimmel van de nagels: de stof uit de zalf dringt niet goed in de nagelplaat door. Vandaar pillen. Ook deze hebben slechts beperkte kans op succes (1 nagel besmet, met 3 maanden pillen 70% op succes; meer nagels minder kans).

In sommige gevallen kan de schimmel het lichaam binnendringen ('invasieve infecties'), maar dat zijn andere typen schimmels (bv. aspergillus ipv trichopytum rubrum of microsporum canis). En dat is eigenlijk alleen bij mensen met een verminderde afweer.

Verder is er nog candida, maar dat is een verhaal apart (en een mère-a-boire).

Samenvattend:

- het lichaam heeft over het algemeen een redelijke afweer tegen schimmels

- alleen sommige typen verstoppen zich op plekken (uitwendig) waar het afweer systeem moeilijk bij kan.

Reageer