Rekenen in de scheikunde

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Rekenen in de scheikunde

Heeft iemand misschien een ezelsbruggetje of zoiets om rekenen in de scheikunde makkelijker te maken? Ik weet namelijk nooit goed waar ik moet beginnen. Er worden zoveel dingen gegeven en dan raak ik in paniek als het niet klopt.

Berichten: 8.614

Re: Rekenen in de scheikunde

Je vraag is zo algemeen dat er geen eenduidig antwoord op te gegeven is. Wat wel helpt bij eender welk wiskundig, fysisch of chemisch vraagstuk is:
  1. je gegevens opschrijven;
  2. noteren wat er precies gevraagd wordt;
  3. je afvragen welke formule(s) je nodig hebt om tot je antwoord te komen en welke tussenstappen je eventueel moet maken om aan de gegevens te komen die je in die formule kan invullen;
  4. ...
Als het over een chemische reactie gaat kan je best ook de reactievergelijking opschrijven, balanceren en - als dit relevant is voor de oefening - de gegeven aantallen mol onder elk product zetten.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Rekenen in de scheikunde

Ezelsbruggetjes kan ik me daar niet bij voorstellen.

Wat wél helpt is

Maak een scheikundewoordenboekje:

<table class="bbc" cellpadding="0" cellspacing ="0" border="{option}">

[tr][td]grootheid[/td] [td]symbool[/td] [td]eenheid[/td] [td]symbool[/td][/tr]

[tr][td]wat je meet[/td] [td] [/td] [td]waarmee je meet[/td] [td] [/td][/tr]

[tr][td]volume[/td] [td]V[/td] [td]liter[/td] [td]L[/td][/tr]

[tr][td]hoeveelheid stof[/td] [td]N[/td] [td]mol[/td] [td]mol[/td][/tr]

[tr][td]concentratie

molariteit[/td] [td]C[/td] [td]mol per liter

molair[/td] [td]mol/L

M[/td][/tr]

</table>

Dat leer je gewoon stug en feilloos uit je kop.

Dan standvastig en consequent correcte eenheden meenemen in je berekeningen, en die OOK meeberekenen

simpel voorbeeld:

de concentratie is 0,25 M , het volume 2 L. Hoeveel mol stof bevat de oplossing?

gegevens, gevraagd:

C= 0,25 mol/L

V= 2 L

N= ?? mol

formule

N= C/V ?? :D

Nou, checken dan maar:
\(\frac{0,25 \frac{mol}{L}}{2 L} = 0,125 \frac{mol}{L^2}\)


nou is mol/L² een onzineenheid :P , en bovendien niet de eenheid (mol) die je zocht :D .

N= C/V is dus niet de manier, en 0,125 dus ook niet het correcte getal.

probeer eens op deze zelfde manier N= V/C, en N= V+C en N= VxC ??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Rekenen in de scheikunde

Nou ja, waar het bij mij vaak fout gaat is dat ik niet het goede antwoord geef. Ik weet nooit zo goed welke gegevens ik waarvoor kan gebruiken. Meestal kom ik wel op een antwoord, maar dan blijkt later dat ik het verkeerde uit heb zitten rekenen, wat erg frustrerend kan zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Rekenen in de scheikunde

Dan ken je dus je grootheden en bijbehorende eenheden niet fatsoenlijk uit het hoofd???
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Rekenen in de scheikunde

Nee, die ken ik wel, maar ik raak in de war bij de vreemde notaties van concentraties enz. Ook vind ik het lastig als er met massa/volumeprocent wordt gewerkt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Rekenen in de scheikunde

Dan moet met dat meerekenen van eenheden de oplossing gevonden worden.

Heb je een voorbeeld van iets waarin je vastloopt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Rekenen in de scheikunde

Dit onderwerp past beter in het forum Huiswerk en Practica en is daarom verplaatst.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 6

Re: Rekenen in de scheikunde

Ik zit nu als voorbereiding op 't examen examens te maken. Misschien kan je beter zelf even de opgave bekijken, anders is het wel heel erg veel typwerk.

http://www.havovwo.nl/vwo/vsk/examens1.htm

Hij staat in het examen van 2004, 1e tijdvak. Dan is het opgave 23 en 24 van de opgave "olijfolie"

Berichten: 12.262

Re: Rekenen in de scheikunde

Vermoeddelijk is een van de lastigste zaken voor beginnende scheikundigen het rekenen met gramen, molen, concentraties en molariteiten. Als je daarmee problemen hebt is het, denk ik, het handigste om vooraf alles naar molen om te rekenen. Dat geeft snel inzicht in vragen als hoeveel gram X is er nodig om met zoveel gram Y te reageren.

Bij oplossingen wekt het vaak om alles naar molariteiten (mol per liter) om te rekenen, het rekenwerk is dan analoog.

Rekenen met molen heeft als voordeel dat de eigenlijke berekeningen niet al te moeilijk zijn, het gaat vaak om simpele verhoudingen (bijv 2 H2 + 1 O2 --> 2 H2O). Het inzicht dat 2 mol waterstof met 1 mol zuurstof tot 2 mol water reageert is veel eenvoudiger dan werken met 4 en 32 en 36 gram.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Rekenen in de scheikunde

Er zijn wegen rond dat typewerk, zelfs voor beveiligde documenten :D
olijfolie_23.gif
olijfolie_23.gif (32.99 KiB) 693 keer bekeken


kun je hieruit al eens gegevens en gevraagd op een rijtje zetten? Met die juiste eenheden zoals ik eerder suggereerde?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Rekenen in de scheikunde

http://downloads.kennisnet.nl/oefenexamens...ns_2004_1_o.pdf

hier vind je hetzelfde examen in een onbeveiligd document. Kopiëren naar hartelust. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Rekenen in de scheikunde

[glyceryltri-esters] = 1,04 mol/L

Goede olijfolie bevat hoogstens 0.50 massaprocent vrije vetzuren per liter. Dus 99.50 massaprocent glyceryltri-esters.

M (vrij vetzuur) = 282 g

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Rekenen in de scheikunde

[glyceryltri-esters] = 1,04 mol/L
OK
Goede olijfolie bevat hoogstens 0.50 massaprocent vrije vetzuren per liter.
massaprocent per liter kan niet.

massaprocent betekent "zoveel gram per 100 gram" , en dat doen we niet ook nog eens per liter.

1% is 0,01 -de deel

0,50 m% betekent dus 0,005-de deel van de totale massa.

schrijf dus

[vrije vetzuren] = 0,005 g/g
M (vrij vetzuur) = 282 g
bijna OK, de correcte eenheid is g/mol (jullie gebruiken dus grote M voor molmassa)

voordat je verder kunt vergeet je nog wat:
Maak tevens gebruik van een gegeven uit Binas-tabel 11.

Ga er bij je berekening vanuit dat in olijfolie zonder vrije vetzuren uitsluitend glyceryltri-esters voorkomen.
en tenslotte de vraag:
Bereken hoeveel procent van de esterbindingen in deze olijfolie per liter is omgezet.
kun je het beste vertalen als hoeveel mol omgezette esterbindingen per mol totale esterbindingen

(omgezette esterbindingen) = ..??.. mol/mol

tot heden dus:

[glyceryltri-esters] = 1,04 mol/L

[vrije vetzuren] = 0,005 g/g

M (vrij vetzuur) = 282 g/mol

....................

................... (komen nog twee dingen bij)

(omgezette esterbindingen) = ..??.. mol/mol

voorlopig hebben we dus grammen, molen en liters (en dat blijft overigens ook zo nádat je de rest erbij gevonden hebt.)

Daarna kunnen we dat aan elkaar gaan knopen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer