[natuurkunde] kernfusie en onzekerheidsprincipe

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[natuurkunde] kernfusie en onzekerheidsprincipe

Ik ben mij op dit moment aan het verdiepen in kernfusie voor mijn werkstuk en één van de punten waar ik het over heb is de Coulomb barrière. Wat ik er op dit moment van begrepen heb is dat het doorbreken van de Coulomb barrière van een atoomkern een hogere energie vereist dan dat de zon zou kunnen leveren. De temperatuur is hier simpelweg te laag voor. Dat de zon wel kernfusie produceert komt doordat de golffunctie, de functie die de waarschijnlijkheid dat een deeltje zich ergens bevindt uitdrukt, aan beide zijden van de barrière aanwezig is en niet nul is. Hierdoor, hoe klein ook, is er dus een kans dat het deeltje zich plots aan de andere kant van de barrière kan bevinden en vervolgens overgenomen wordt door de sterke kernkracht, waarna er fusie plaats zal vinden. De hoge temperatuur is bij kernfusie nog wel nodig om het deeltje dichtbij genoeg te krijgen om de golffunctie ook achter de barrière te plaatsen.

Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om mij te vertellen of ik het op deze manier goed begrepen heb of dat ik totale onzin loop te verkopen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] kernfusie en onzekerheidsprincipe

Dit is geen onzin. Twee elkaar naderende kernen kunnen bij de in de zon heersende temperaturen klassiek-mechanisch nooit voldoende energie hebben om die coulomb-barrière te overwinnen en te fuseren. Quantum-mechanisch is er echter een kleine kans dat die deeltjes zich toch eens op een plaats gaan bevinden waar ze klassiek-mechanisch helemaal niet zouden kunnen mogen zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: [natuurkunde] kernfusie en onzekerheidsprincipe

Dank u, dank u.

Reageer