Vraagje bij een gebruiksovereenkomst

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2

Vraagje bij een gebruiksovereenkomst

Hallo,

Sinds 24/02/2008 werd een gebruiksovereenkomst opgemaakt tussen twee vzw's.

De tekst is als volgt:
Hierbij verklaar ik, (naam), in de hoedanigheid van voorzitster van de VZW (naam), dat de genaamde (naam), in de hoedanigheid van voorzitter van de VZW (naam), gebruik kan maken van de faciliteiten gelegen te (plaats) met inachtneming van de modaliteiten hieronder beschreven.

VZW (naam) kan onder geen beding verantwoordelijk gesteld worden voor gebeurlijke ongevallen of incidenten overkomen op de ter beschikking gestelde terreinen en/of gebouwen.

De VZW (naam) zal als goede huisvader zorg dragen voor de haar toevertrouwde faciliteiten en elk schadegeval melden aan VZW (naam). De VZW (naam) zal steeds alle aanwijzingen opvolgen die door de VZW (naam) haar gegeven worden.

Er zal steeds iemand van het bestuur of een aangestelde van de VZW (naam) aanwezig zijn op het terrein wanneer dit gebruikt wordt. Tevens zal de VZW (naam) steeds de VZW (naam) op voorhand op de hoogte brengen van de geplande activiteiten.

De VZW (naam) zal tevens instaan voor de verwittiging van de plaatselijke autoriteiten, in casu de lokale politie, evenals de omwonenden van haar activiteiten.

Deze overeenkomst geldt voor onbepaalde duur, eenzijdig opzegbaar door beide partijen.

Opgemaakt in tweevoud op 24/02/2008;

Ondertekende X Ondertekende Y
Ik zelf ben lid van VZW X en wens deze overeenkomst op te zeggen.

Ben zelf niet sterk in verwoording dus vraag ik raad aan mensen die hierover meer weten.

Eveneens om geen fouten te maken.

Een type brief is altijd welkom.

Mvg,

X

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Vraagje bij een gebruiksovereenkomst

Altijd handig om te weten: wat is een VZW? En kom je uit België of Nederland? Is het iets super-officieels of meer iets tussen bevriende ondernemers (waarbij je losser kunt formuleren).

Verder doen we hier niet aan het voorkauwen van exacte teksten, maar we geven je met liefde tips en helpen je zodat je er wat van leert en het ook je eigen woorden blijven. :D
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 2

Re: Vraagje bij een gebruiksovereenkomst

Ik kom uit België

Meer iets tussen bevriende ondernemers.(losser formuleerbaar mits correcte bewoording)

vb:
Stop zetten van de gebruiksovereenkomst.

Bij deze wil ik de gebruikersovereenkomst stop zetten tussen de VZW (naam) en VZW (naam) met betrekking op de

voorziene faciliteiten gelegen te (adres). met ingang van ../../....

Met de meeste hoogachting,

VZW (naam)
Ik weet niet of dit voldoende is. Wil het ergens duidelijk maken dat er geen discussies achteraf plaatsvinden.

Ik wil het duidelijk maken dat er geen verworven rechten worden gecreëerd.

Mvg,

x

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Vraagje bij een gebruiksovereenkomst

Ger schreef:Altijd handig om te weten: wat is een VZW? En kom je uit België of Nederland? Is het iets super-officieels of meer iets tussen bevriende ondernemers (waarbij je losser kunt formuleren).

Verder doen we hier niet aan het voorkauwen van exacte teksten, maar we geven je met liefde tips en helpen je zodat je er wat van leert en het ook je eigen woorden blijven. :D
Ger,

Een VZW is een "Vereniging Zonder Winstgevend doel"

Dit is een rechtsvorm die wel een boekhouding verondersteld en vaak gebruikt wordt in de sociale sector.

Een VZW kan dus kosten, investeringen en zelfs lonen kennen, maar kan ook vrijwilligerswerk zijn.

Ik weet niet of het in acht nemen van opzegtermijnen hier van toepassing is (teneinde de andere partij de tijd te gunnen maatregelen te nemen).

Maar als je dit snel zou willen doen zonder exacte informatie, kan je iets schrijven als:

"Met ingang van heden, met inachtname van een minimale wettelijke vooropzeg indien deze toepasselijk zou zijn in deze omstandigheden."

En dan kan je nog bellen hierover (en/of nazien), en dit gesprek na overeenkomst (en/of resultaat van nazicht) bevestigen per schrijven.

Eric

.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Vraagje bij een gebruiksovereenkomst

:D Een VZW, terwijl het een rechtsvorm is met zéér positieve bedoelingen, kan ook toepassingen kennen waar men vraagtekens kan bij stellen (ook in politiek).

http://lvb.net/item/4102
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Vraagje bij een gebruiksovereenkomst

Ah, de Belgische tegenhanger van wat wij een stichting noemen dus ongeveer. :D

Als je toch de ander persoonlijk kent, zou ik ook even van tevoren overleggen. Leg uit waarom je er vanaf ziet, of hij nog een overgangstermijn zou wensen etc. en dat dan vervolgens officieel maken middels een schrijven. Op zich is het voorzetje wat Scorpio zelf al geeft redelijk goed. Wel is het verstandig om in de brief de exacte overeenkomst aan te wijzen om misverstanden te voorkomen. Er zouden immers meerdere overeenkomsten kunnen zijn, om maar eens wat te noemen. Als ik officiele communicatie heb, spreek ik altijd van overeenkomsten met:

- naam/namen

- datum overeenkomst

- kenmerk/referentie (ook een nieuw kenmerk/referentie op de opzegging zetten)

- onderwerp overeenkomst

Op die manier kan er geen misverstand over bestaan. Daarbij is het ook verstandig om aan te geven dat je een bevestiging wil. Hoewel het eenzijdig opzegbaar is, heb je dan ook een bewijs van dat je dat verstuurd hebt. Zeker als het een bevriend persoon is, zal hij daar geen problemen mee hebben.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer