Veranderingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 55

Veranderingen

Ik heb een redelijk belangrijke vraag over het hoofdstuk veranderingen.

Bij gemiddelde veranderingen is de formule: [f(a+h)-f(a)]/h Van f in [a, a+h]

En bij ogenblikkelijke veranderingen: lim(h->o) [f(a+h)-f(a)]/h Van f in a

Mijn vraag is nu hoe in hemelsnaam ik die formule moet toepassen zoals bijvoorbeeld in deze oefening van gemig.verand.:

W(q)=-0.00000024q³+0,00114q²-1,37q+500

Waarbij "q" het aantal is van bijvoorbeeld geproduceerde siertegels per dag, en "w" de winstfunctie.

als de fabriek er i.p.v. 1500, 1800 vervaardigt. Hoe moet deze gemiddelde winst dan berekent worden?

Hoe pas je deze formules toe?

En idem met ogenbl.verand.?

Dank bij voorbaat. :D

Het antwoord is 0.43 euro, het voorbeeld komt uit een boek.

Berichten: 7.068

Re: Veranderingen

Hoe moet deze gemiddelde winst dan berekent worden?
Gewoon invullen.
\(\frac{W(1500+300) - W(1500)}{300}\)

En idem met ogenbl.verand.?
Limiet uitrekenen en dan invullen.

Berichten: 55

Re: Veranderingen

EvilBro schreef:Gewoon invullen.
\(\frac{W(1500+300) - W(1500)}{300}\)
Limiet uitrekenen en dan invullen.
Maar dan krijg je toch
\(\frac{W(1500+300) - W(1500)}{300}\)
= 300/300=1???

Of ben ik echt achterlijk??

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Veranderingen

Hoe kom je op 300 in de teller? Je moet die W niet zomaar laten vallen, maar de formule gebruiken!

Voor q = 1800, krijg je een zekere W (dat is W(1800)) en voor q = 1500, is dat een andere W, W(1500).

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 7.068

Re: Veranderingen

gunnardecorte schreef:Maar dan krijg je toch
\(\frac{W(1500+300) - W(1500)}{300}\)
= 300/300=1???

Of ben ik echt achterlijk??
Als dat mijn opties zijn dan denk ik dat je echt achterlijk bent. :D Mochten er echter meer opties zijn, zoals bijvoorbeeld de optie dat je gewoon niet helemaal begrepen hebt wat een functie is dan kunnen we eventuele uitspraken over de mate van achterlijkheid die je hebt nog even laten rusten.
\(W(1500+300) = W(1800) = -0.00000024 \cdot (1800)^3 +0.00114 \cdot (1800)^2 - 1.37 \cdot 1800 + 500\)
\(W(1500) = W(1500) = -0.00000024 \cdot (1500)^3 +0.00114 \cdot (1500)^2 - 1.37 \cdot 1500 + 500\)
Beide eens uitrekenen zou ik zeggen en dan zien dat het verschil ongelijk is aan 300.

Berichten: 55

Re: Veranderingen

TD schreef:Hoe kom je op 300 in de teller? Je moet die W niet zomaar laten vallen, maar de formule gebruiken!

Voor q = 1800, krijg je een zekere W (dat is W(1800)) en voor q = 1500, is dat een andere W, W(1500).

Verplaatst naar huiswerk.
Maar hoe bereken je "W" dan??

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Veranderingen

Dat heeft EvilBro je hierboven intussen getoond :D

Begrijp je dat? Anders geef ik je een eenvoudiger voorbeeld.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 55

Re: Veranderingen

EvilBro schreef:Als dat mijn opties zijn dan denk ik dat je echt achterlijk bent. :D Mochten er echter meer opties zijn, zoals bijvoorbeeld de optie dat je gewoon niet helemaal begrepen hebt wat een functie is dan kunnen we eventuele uitspraken over de mate van achterlijkheid die je hebt nog even laten rusten.
\(W(1500+300) = W(1800) = -0.00000024 \cdot (1800)^3 +0.00114 \cdot (1800)^2 - 1.37 \cdot 1800 + 500\)
Dat heeft EvilBro je hierboven intussen getoond :P

Begrijp je dat? Anders geef ik je een eenvoudiger voorbeeld.
Dat is toch alles hé? Of is er meer "Then meets the eye"?

En bij ogenbl.verand. is het hetzelfde maar dan het logaritme nemen van de uitkomst m.b.v. je ZKRM??

Berichten: 7.068

Re: Veranderingen

Oooo! dus eigenlijk gewoon de W in vullen i.p.v. q!!
Euh... nee. Heb je al gehad wat een functie is? Snap je bijvoorbeeld het volgende:
\(f(x) = x + 5\)
\(f(5) = 10\)
\(f(15) = 20\)
\(g(x) = 5 \cdot x\)
\(g(5) = 25\)
\(g(15) = 75\)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Veranderingen

En bij ogenbl.verand. is het hetzelfde maar dan het logaritme nemen van de uitkomst m.b.v. je ZKRM??
Hoe kom je bij logaritme? Zoals je zelf al schreef, moet je de limiet voor h naar 0 nemen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 55

Re: Veranderingen

EvilBro schreef:Euh... nee. Heb je al gehad wat een functie is? Snap je bijvoorbeeld het volgende:
\(f(x) = x + 5\)
\(f(5) = 10\)
\(f(15) = 20\)
\(g(x) = 5 \cdot x\)
\(g(5) = 25\)
\(g(15) = 75\)
Ö...?

f(5)=10...

dat hangt toch van de grafiek af??

Als je f(x)=x+5 invoert in mijn ZKRM dan krijg je een rechte, waarna ja trace doet en dan x=5 invoert en dan zie je y=10

Dus f(5)=10

Maar wat heeft dat ermee temaken??

Btw...de klok van WSF staat een uur verkeerd >_< ^^

Berichten: 7.068

Re: Veranderingen

dat hangt toch van de grafiek af??
De functue f(x)=x+5 legt een relatie vast (namelijk hoe de waarde van f(x) afhangt van x). Deze functie kun je in een grafiek zetten. Dit heb je waarschijnlijk al talloze malen gedaan met je grafische rekenmachine zonder dat je ook maar enig benul hebt van wat je aan het doen bent. Ik denk dat het een zeer leerzame ervaring zou zijn als je het volgende doet:

1. Teken een assenstelsel op PAPIER.

2, Bekijk de functie h(x) = x*x

3. Bereken h(x) voor de punten x=0, x=0.5, x=1, x=1.5 en x=2.

4. Zet deze punten in je assenstelsel en schets hier vervolgens een lijn doorheen.

5. Maak nu pas een grafiek zoals je dat altijd doet met je rekenmachine.

6. Maak een 'Oh... is dat wat er gebeurt'-geluid. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Veranderingen

Maar wat heeft dat ermee temaken??
EvilBro wil je tonen hoe functies werken. Je hebt bijvoorbeeld de functie f, die afhangt van de variabele x.

Voor elke x, heb je een zekere waarde van f. Die kan je berekenen uit de formule, het voorschrift.

Bijvoorbeeld: f(x) = x+5. Je geeft een zekere x en dan is de functiewaarde x+5, dat is precies f(x).
Btw...de klok van WSF staat een uur verkeerd >_< ^^
Heb je de zomertijd wel ingesteld? Kijk even bij je "Instellingen".
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 55

Re: Veranderingen

EvilBro schreef:De functue f(x)=x+5 legt een relatie vast (namelijk hoe de waarde van f(x) afhangt van x). Deze functie kun je in een grafiek zetten. Dit heb je waarschijnlijk al talloze malen gedaan met je grafische rekenmachine zonder dat je ook maar enig benul hebt van wat je aan het doen bent. Ik denk dat het een zeer leerzame ervaring zou zijn als je het volgende doet:

1. Teken een assenstelsel op PAPIER.

2, Bekijk de functie h(x) = x*x

3. Bereken h(x) voor de punten x=0, x=0.5, x=1, x=1.5 en x=2.

4. Zet deze punten in je assenstelsel en schets hier vervolgens een lijn doorheen.

5. Maak nu pas een grafiek zoals je dat altijd doet met je rekenmachine.

6. Maak een 'Oh... is dat wat er gebeurt'-geluid. :D
Ja,ok i did that...

Dat heb ik al zoveel keer gedaan.

Ik zit in 5TW,en dat begrijp ik wel maar het is gewoon die 2 formules toepassen waarbij ik de mist in ga.

Het is dan uiteindelijk toch in de formule de getallen invoeren, dan heb je het getal tussen haakjes van W, dan doe je de deling, en zo kom je op de uitkomst toch??

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Veranderingen

Misschien heb je dat al "zo veel keer gedaan", maar zonder het ooit echt te begrijpen.

Anders had je geen moeite met de notatie "w(q)", waarbij w een functie is van q.

Probeer het eens toe te passen op dit voorbeeld: stel w(q) = q²+5.

Bereken de gemiddelde verandering van w tussen q = 3 en q = 5.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer