Ph bepaling van vitamine c

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Ph bepaling van vitamine c

Vitamine C (C6H8O6) is een zwak zuur en wordt ook wel ascorbinezuur genoemd. Het is een tweewaardig zwak zuur om precies te zijn, met pKa1=4.10 en pKa2=11.79.

Vraag 1

Bereken de pH van een oplossing van 0,02 M vitamine C. Hierbij mag het tweede evenwicht verwaarloosd worden.


Bij deze vraag is het volgens mij gewoon

10log(-4,10) = 7,94*10^-5

Solven geeft 0,0012

- log (0,0012) = 2,91

Vraag 2

Stel een oplossing van 25 ml 0.02M vitamine C wordt getitreerd met een 0,05 M NaOH oplossing. Wat is de pH in het eerste equivalentiepunt?


Kan iemand mij zeggen of ik de eerste vraag goed heb beantwoord. Uit de tweede oplossing kom ik helemaal niet, kan iemand mij die misschien uitleggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Ph bepaling van vitamine c

Welnee, maar het is hier geen antwoordenmachine. Je wordt hier met plezier geholpen, maar de meeste mensen vinde het ook wel lekker om buiten te zitten met dit lekkere weer. Dan kan het wel eens wat langer duren dan 24 uur voor je een antwoord hebt. Het heeft dan ook geen zin om te bumpen (=het onderwerp opnieuw onder de aandacht brengen door een reactie op jezelf te plaatsen) of dezelfde vraag in een ander deel van het forum ook te posten. Beide zaken zijn ongewenst en tegen de regels van dit forum.

Met betrekking tot je vraag: De eerste is fout. De pH zou best 2,9 kunnen zijn, maar de manier waarop je het hier opschrijft (solven - wat "solve" je dan??) maakt het voor niemand duidelijk wat je bedoelt. Bovendien bestaat log(-4,10) niet.

Wat betreft de tweede. Beantwoord voor jezelf eens de volgende vragen:

Wat doe je precies bij een titratie? Wat is de situatie in het equivalentiepunt? Wat zijn dan de concentraties van alle deeltjes in de oplossing?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer