Neutrino-energie-opwekker

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Neutrino-energie-opwekker

Ik heb een idee voor een (bijna) onuitputbare bron van energie. We vullen een vat met zware deeltjes die zeer hevig reageren met een neutrino. Als er een neutrino langsvliegt, vervalt het deeltje, waarbij energie vrijkomt. Door die energie verwarmt het vat en uit die warmte halen we energie.

Goed idee, of niet?

Re: Neutrino-energie-opwekker

Goed idee, of niet?
Geniaal. Welk materiaal had je in gedachten om de neutrino's op te vangen? Oh, daar had je nog niet over nagedacht? Probeer dat eerst even te vinden.

Er is nog een andere oplossing. Gebruik een materiaal dat de energie uit fotonen opvangt. Dat werkt, kun je zelfs direct elektriciteit mee maken; dat heet heet foto-elektrisch effect.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Neutrino-energie-opwekker

Geniaal. Welk materiaal had je in gedachten om de neutrino's op te vangen?


Lood werkt behoorlijk goed. Je hebt slechts 1020 meter lood nodig om al 50% kans te hebben dat je neutrino geabsorbeerd wordt....
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Neutrino-energie-opwekker

Is er dan echt geen materiaal dat enorm veel neutrinos absorbeerd? Supergecomprimeerd of zo

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Neutrino-energie-opwekker

Een zwart gat is natuurlijk ideaal. Maar ja, dat heeft wel weer andere praktische nadelen....
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Neutrino-energie-opwekker

De zwarte gaten die ze met die versneller gaan maken, kunnen we die niet als energiebron gebruiken?

Gebruikersavatar
Berichten: 306

Re: Neutrino-energie-opwekker

Als je die zwarte gaten kan vangen, en als je er bijvoorbeeld warmte uit krijgt. Bij kleine zwarte gaten zou dat kunnen omdat ze snel verdampen via hawkingstraling, het zal toch nog meer energie kosten om ze te maken denk ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Neutrino-energie-opwekker

De zwarte gaten die ze met die versneller gaan maken, kunnen we die niet als energiebron gebruiken?


Wet van behoud van energie: iets wat je net gemaakt hebt, kan nooit meer bruikbare energie leveren dan je er net ingestopt hebt....
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Neutrino-energie-opwekker

Zo'n zwart gat zou wel handig zijn voor het (kern)-afval probleem, of denk ik nu te simpel?

Gebruikersavatar
Berichten: 306

Re: Neutrino-energie-opwekker

Een zwart gat kan je niet vasthouden of insluiten met een magnetisch veld, het zal wel alles opslokken wat het op zijn pad tegenkomt terwijl je dat pad niet kan bijsturen. Je zou het wel in een baan om de aarde kunnen brengen en hopen dat het nooit op aarde stort.

Dat lijkt mij niet zo'n praktische vuilbak.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Neutrino-energie-opwekker

Je zou het zwarte gat kunnen laden met elektronen en het dan besturen met een magveld

Re: Neutrino-energie-opwekker

aaargh schreef:Ik heb een idee voor een (bijna) onuitputbare bron van energie. We vullen een vat met zware deeltjes die zeer hevig reageren met een neutrino. Als er een neutrino langsvliegt, vervalt het deeltje, waarbij energie vrijkomt. Door die energie verwarmt het vat en uit die warmte halen we energie.

Goed idee, of niet?
Het lijkt mij niet. De meeste neutrino's die wij ontvangen komen van de zon. Hoewel het er zeer veel zijn bevatten ze weinig energie. Hooguit 1 % van de energieproduktie van de zon wordt omgezet in neutrino's. Bij zware sterren is dit veel meer maar die staan veel te ver weg om als energiebron te dienen. Als je het perfecte materiaal vindt kun je hooguit 10 watt per vierkante meter opwekken (dag en nacht).

Je zal een exotisch niet op aarde bestaand materiaal moeten uitvinden.

Reageer