Voorouders vraagstuk

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 101

Voorouders vraagstuk

Ik zit met het volgende vraagstuk:

Uit 1 generatie voor mij komen mijn ouders, en een generatie daarvoor mijn grootouders.

Ik heb 2 ouders, 4 grootouders en 8 overgrootouders.

Als ik deze reeks doortrek, dan heb ik meer dan 1 miljard voorouders uit 30 generaties geleden.

Maar zoveel mensen leefden er toen niet.

Zijn hier theorien over?
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileï

Berichten: 264

Re: Voorouders vraagstuk

Johan schreef:Ik zit met het volgende vraagstuk:

Uit 1 generatie voor mij komen mijn ouders, en een generatie daarvoor mijn grootouders.

Ik heb 2 ouders, 4 grootouders en 8 overgrootouders.

Als ik deze reeks doortrek, dan heb ik meer dan 1 miljard voorouders uit 30 generaties geleden.

Maar zoveel mensen leefden er toen niet.

Zijn hier theorien over?
Als aanvulling: hier is een lijst hoe je al die voorouders noemt en hoeveel je ervan hebt. Dat laatste zijn natuurllijk machten van 2 en dat loopt inderdaad heel snel op.

Hoe verder je teruggaat in je stamboom hoe meer voorouders er dubbel, driedubbel of meer zullen voorkomen als voorouder. Dat heet "kwartierverlies" als een voorouderlijke paar (en uiteraard alle voorouders uit die voorouderlijke lijn) dubbel gaat voorkomen in je stamboom. Dat kwartierverlies zie je dan heel vaak gebeuren bij voorouders in kleine - wat meer endogame - gemeenschappen, en bij families die historisch vaker onderling trouwden.

groet.

Berichten: 264

Re: Voorouders vraagstuk

Ik moet mezelf even corrigeren. Hoewel veel gebruikt als term ervoor, "Kwartierverlies" schijnt niet de juiste term te zijn. Het moet "kwartierherhaling" zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Voorouders vraagstuk

Kun je met het principe van kwartierherhaling, terug naar uiteindelijk 2 ultieme voorouders?

Zoals bijv. de christenen in Adam en Eva geloven?
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileï

Berichten: 7.068

Re: Voorouders vraagstuk

Kun je met het principe van kwartierherhaling, terug naar uiteindelijk 2 ultieme voorouders?
Hoewel het wel zo is dat er aanwijzingen zijn dat elke nu levende mens zowel een gemeenschappelijke mannelijke voorouder heeft als een gemeenschappelijke vrouwelijke voorouder, is het niet zo dat deze twee voorouders op hetzelfde moment leefden, noch is het zo dat zij de enige mensen waren toen.

Berichten: 264

Re: Voorouders vraagstuk

Johan schreef:Kun je met het principe van kwartierherhaling, terug naar uiteindelijk 2 ultieme voorouders?

Zoals bijv. de christenen in Adam en Eva geloven?
Dat is een hele stap verder, een overgang van praktisch naar theoretisch. Terug tot 1811 kan je je voorouders uitzoeken via de burgelijke stand, dan terug vanaf 1573 zijn er doop, trouw en begraafregisters begonnen in de kerken. Daarvoor was er nauwelijks registratie, en als er van de vele voorouderlijke enkele lijnen verder vervolgd kunnen worden is dat afhankelijk van schaarse oorkonden en andere schaarse historische vermeldingen. De interpretatiefactor over familieverwantschappen wordt steeds groter.

Theoretisch verder terug in je roots kan alleen met genetisch onderzoek en dan alleen met de stamlijn van vader op zoon met het Y-chromosomale DNA, en de vrouwelijke lijn van moeder op kind met het Mitachondrale DNA.

Dat zijn verschillende onderzoeksmethoden en het heeft dan dus niets meer met "stelletjes" te maken. Zelfs niet met specifieke personen, slechts met de geschiedenis van het erfelijk materiaal, via het Y-DNA, danwel via het Mt-DNA.

Theoretisch kan je dan via het Y-DNA teruggaan tot de meest recente gemeenschappelijk mannelijke voorouder van alle nu levende mensen via de mannelijke lijn, en via het Mt-DNA tot de meest recente gemeenschappelijke vrouwelijke voorouder van alle nu levende mensen via de vrouwelijke lijn.

Maar het is correct wat EvilBro hierover schrijft.
Hoewel het wel zo is dat er aanwijzingen zijn dat elke nu levende mens zowel een gemeenschappelijke mannelijke voorouder heeft als een gemeenschappelijke vrouwelijke voorouder, is het niet zo dat deze twee voorouders op hetzelfde moment leefden, noch is het zo dat zij de enige mensen waren toen.
groet

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Voorouders vraagstuk

Bedankt voor de antwoorden, leuke materie....
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileï

Berichten: 329

Re: Voorouders vraagstuk

Even ter illustratie. Ik zoek sinds vele jaren naar de stamboom van mijn kinderen. Van mij dus en van mijn vrouw.

Tot hiertoe heb ik 1983 voorouders gevonden van mezelf. En 2229 voorouders van mijn vrouw. Mijn kinderen zouden dus 4212 voorouders kennen. Maar in werkelijkheid zijn het er slechts 3372.

Ik heb dus met mijn vrouw 840 (mij bekende) gemeenschappelijke voorouders. We hebben een totaal verschillende naam, we komen uit verschillende gemeenten, op 15 kilometer afstand van elkaar.

Hoe verder ik zoek, hoe meer gemeenschappelijke voorouders ik zal tegenkomen. De verwantschap begint vaak vanaf de vierde generatie. En dat geldt voor iedereen in de streek hier, en wellicht ook voor alle andere regio's...

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Voorouders vraagstuk

Gaaf, begin nu ook wel erg geinteresseerd te raken in mijn eigen voorouders, waar kan ik daar info over vinden?
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileï

Berichten: 8.614

Re: Voorouders vraagstuk

Op elke deftige genealogische website en op de administratieve dienst (onderdeel burgerzaken) van je woonplaats.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 264

Re: Voorouders vraagstuk

Op elke deftige genealogische website en op de administratieve dienst (onderdeel burgerzaken) van je woonplaats.
Ik denk dat burgerzaken niet de goede plaats is voor genealogisch onderzoek, daarvoor moet je in de archieven zijn.

Maar iemand kan altijd eerst eens neuzen op het internet, bij online archieven zoals [url=http://www.genlias..nl]www.genlias..nl[/url] of de digitale-stamboom schermen van sommige archieven.

Een overzicht van digitale bronbewerkingen kan hier gevonden worden. Ook verstandig is het nazoeken wat anderen misschien al online hebben gepubliceerd, bv op sites zoals www.geneanet.org en vergelijkbare databases. Maar archiefonderzoek zal erbij horen, en welke archieven er zijn, (met contactgegevens en openingstijden) is o.a. te vinden op www.archieven.nl

Een waarschuwing... het is verslavend, voor elke vraag waar je een antwoord op vindt krijg je 2 nieuwe vragen als een logisch vervolg. :D

groet

Berichten: 4.502

Re: Voorouders vraagstuk

Die een G-voorouders is theorie,als je in het vijfde of zesde voorgeslacht zit,beginnen of zijn er al vermengingen aan de gang met verre familieleden.

In heb bij mij in 12 generaties enkele met drie,vijf en nog wat dezelfde voorouders via verschillende lijnen;ben je erg bijbelvast,dan moet je op Adam en Eva uitkomen en wrs.zou dat direct resulteren op inteelt,door huwelijk(copulatie) van broer met zus en zou er pas na vele generaties een redelijk gezond product uit komen.

Dus er zullen wel verschillende stammen hebben bestaan met contacten en verbindingen.

Via archief-onderzoek,oa.RA inb Middelburg kom je via kerkelijke, notariele en gerechtelijke archieven diverse zaken en handelingen van je voorouders tegen (in kerkeraadsverslagen bijv.ruzies,.afwijkend gedrag,etc;bij gerechtelijek bijv,dat een gehuwd figuur met zijn dienstmeid een bezoekje aan de hooizolder brengt;veel ongehuwde moeder -en vaders,maar die ontlopen de problemen meestal-)

Een zuivere stamboom is alleen op te zetten via moederslijn,daar voorhuwelijkse kinderen meestal bij moeder bleven,ofwel de latere man accepteerde het kind maar de bloedlijn was van een ander!

Berichten: 7.068

Re: Voorouders vraagstuk

Die een G-voorouders is theorie
Waar is dit een reactie op?

Berichten: 264

Re: Voorouders vraagstuk

In mijn eigen stamboom begint de kwartierherhaling als ik terugga naar de vroege

18e eeuw. Vandaar uit verder terug wordt de kwartierherhaling steeds frequenter.

Er komt in dat gedeelte van die stamboom wat ik heb uitgezocht ook wel drievoudig

voorouderschap voor.

Als ik me het ga voorstellen zie ik een tijd dat mensen in vrij gescheiden endogame

gemeenschappen leefden. Vaak kerkgemeenschappen. Veel mensen moesten hard

werken voor het bestaan, maakten lange dagen, de enige vrije tijd was op zondag

en dan ging iedereen naar de kerk. De kerk als sociaal ontmoetingspunt. Voor de

jongelui ook de plaats waar ze elkaar onmoetten.

Als de gemeenschap niet zo groot was, hadden na een aantal generaties veel families

binnen de parochie -via de een of de ander- wel familierelaties met elkaar. Vooral als

het grote families binnen een zelfde parochie betrof kon het vele malen voorkomen

dat familie 1 en familie 2 door huwelijk met elkaar verbonden waren.

Sommige stellen die voor mij meervoudig voorouders zijn, zijn daarnaast ook

voorouders van enorm veel andere mensen die nu in Nederland leven. Namen die

ik in zoveel andere kwartierstaten ook terugvind. Misschien dat zij nu wel bijna een

miljoen nakomelingen hebben rondlopen, maar dat is natuurlijk een schatting.

De hoge mate aan aan endogamie binnen veel kleine gemeenschappen van vroeger

heeft natuurlijk ook zo z'n mendeliaanse consequenties gehad. Genetische drift die

meespeelde, foundereffecten. De minder leuke kant ervan betreft sommige erfelijke

ziektes en aandoeningen die specifiek bij sommige families van Nederlandse komaf

aangetroffen worden.

Een wetenschappelijk artikel hierover is bij voorbeeld:

Founder mutations among the Dutch

(European Journal of Human Genetics, Published online 10 March 2004)

groet.

Berichten: 4.502

Re: Voorouders vraagstuk

Tav Eveilbr: Barthol had het over een miljard voorouders,ik moderniseerde dat tot 1G -voorouders

Reageer