Stemvork

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Stemvork

Men slaat een stemvork aan in de lucht, het geluid dat ze produceert is klein. Houdt men de stemvork tegen een tafel dan wordt het geluid veel luider. Waarom?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Stemvork

de oppervlakte van de stemvork is klein, weinig lucht word in beweging gebracht.

Door het plaatsen van de stemvork op de tafel, komt de tafel in beweging, met een groot oppervlak, brengt meer lucht in beweging, harder geluid.

Dit kost natuurlijk wel energie, de stemvork zal sneller uitgevibreert zijn.

Volgende vraag:

Waarom zien ouderwetse stemvorken eruit als een hoefijzer op een stokje?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Stemvork

In de lucht tussen de vork ontstaan staande golven, zodanig dat er meer energie uitgestuurd wordt.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Stemvork

In de lucht tussen de vork ontstaan staande golven
vo0r de standaard stemvork-A :

v=λ·f

340 = λ 440

λ = 0,77 m

Hoe moet ik dat rijmen met een staande golf tussen twee benen op ca 1,5 cm afstand van elkaar?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Stemvork

Jan van de Velde maakt een punt. Op het eerste zicht sla ik hier volledig de bal mis. Toch ontstaan tussen de staven luchtdrukschommelingen met dezelfde frequentie als de trillingen van de staven. Kan dit er iets mee te maken hebben?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Stemvork

Kan dit er iets mee te maken hebben?
Weet niet wat je bedoelt. Wat kan waarmee te maken hebben?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Stemvork

Ik stel een vraag, maar ken het antwoord niet.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 8.614

Re: Stemvork

Volgens mij begrijpt Jan van de Velde gewoon niet precies wat je vraagt en verzoekt hij om je vraag te verduidelijken.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Stemvork

Volgens mij begrijpt Jan van de Velde gewoon niet precies wat je vraagt en verzoekt hij om je vraag te verduidelijken.
volgens mij ook :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Stemvork

Ik bedoel dat de lucht tussen de twee staven meetrilt met dezelfde frequentie(drukschommelingen) en zo gemakkelijker geluidsenergie afgeeft aan de omgeving.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Stemvork

Nee, dat kan volgens mij niks met elkaar te maken hebben.

Maar vraag je je misschien af waarom stemvorken twee benen hebben?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 41

Re: Stemvork

Van Wikipedia:
The reason for using the fork shape is that, when vibrating, there is a node in the vibration pattern at the bend of the 'U' where the handle is attached, so the handle doesn't vibrate. This allows it to be held there without damping the vibration.

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Stemvork

Volgens mij zend elke vork van de stemvork luchtdrukwisselingen uit.

Doordat de voorkant en achterkant beide dit doen zal aan de ene kant lucht gecomprimeerd worden en aan de andere kant lucht decomprimeerd worden.

Dit geeft beide geluidsgolven maar doordat deze beide dan na een tijd samengaan heeft men plus en min waardoor deze elkaaropheffen.

Men hoort dan de vork niet luid trillen.

Het wekt als het ware meer warmte op.

Als men nu de ene fase zou weghalen door een vel te spannen aan de ene zijde zal de vork luider gaan klinken.

Dit principe kennen we: del uidsprekerbox, een luidsprekertje zonder achterwandje kan nooit luid klinken.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Stemvork

Schwartz schreef:Volgens mij zend elke vork van de stemvork luchtdrukwisselingen uit.

Doordat de voorkant en achterkant beide dit doen zal aan de ene kant lucht gecomprimeerd worden en aan de andere kant lucht decomprimeerd worden.

Dit geeft beide geluidsgolven maar doordat deze beide dan na een tijd samengaan heeft men plus en min waardoor deze elkaaropheffen.

Men hoort dan de vork niet luid trillen.
Enige animaties:

http://www.vibrationdata.com/animation.htm

Schwartz heeft gelijk. Snaren en dunne vibrators creeren hun eigen antigeluid (dichterlijke vrijheid) door de kortsluiting tussen over- en onderdruk aan voor en achterzijde. Dergelijke vibrators hebben dus een klankbord nodig. Idem dito voor de snaren van snaarinstrumenten.

Hetzelfde geldt ook voor dunne geperforeerde staalplaat die om dezelfde reden weinig geluid afstraalt. Hier wordt industrieel gebruik van gemaakt (of strekmetaal, geweven maasdraad enz.) om bijv. veiligheidsafschermingen te maken rond draaiende delen of riemoverbrengingen, juist omdat dergelijke afschermingen weinig geluid afstralen.

Als didactisch materiaal gebruikte ik zeer vaak het binnenwerk van een muziekdoos (zo'n goedkoop kinderspeeltje dat ik demonteerde en afhankelijk van type, minipootjes met bijv. schroefjes voor goed contact aan maakte) dat op zich ook zeer weinig geluid maakt.

Laat dit horen:

1) Zo, vrij in de lucht.

2) Op een staalplaat van 0.8 tot 1 mm grootte ca A4 (mag groter zijn natuurlijk)

3) Op dezelfde plaatgrootte van geperforeerde staalplaat.

4) Of geperforeerde staalplaat met gelijke gesloten oppervlakte als de gewone staalplaat.

Het effect is zeer expliciet, en gebaseerd op de uitleg van Schwartz
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Stemvork

4) Of geperforeerde staalplaat met gelijke gesloten oppervlakte als de gewone staalplaat.
We praten hier dus over gelijke afstralende oppervlakte.

Zelfs by een 10 to 20% perforatiegraad is dit fenomeen als zeer sterk.

:D Ik heb recent een controle tafel in een studio laten bouwen met zo'n geperforeerd bovenblad, om exact die reden (geluid doorlaten = minder interferentie + tafel straalt zelf geen/weinig geluid af door besproken fenomeen).

.
Eric

Reageer