Opfrommeling ontrafeld

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8.614

Opfrommeling ontrafeld

De ruimtelijke ordening van de 2 meter DNA in een menselijke celkern is voor het eerst in kaart gebracht. Dat melden Nederlandse onderzoekers in vandaag in Nature.

Lees meer ... C2W

Lees de wetenschappelijke publicatie
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Opfrommeling ontrafeld

Fun! Das "mijn" artikel! jeeeej, nou wordt ik wereldberoemd!
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 8.614

Re: Opfrommeling ontrafeld

Proficiat! Ik neem aan dat jij de omcirkelde naam bent:
Untitled.png
Untitled.png (52.01 KiB) 808 keer bekeken
PS: Zelfs beroemdheden horen de eerste persoon enkelvoud van "worden" zonder "t" te schrijven.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Opfrommeling ontrafeld

Inderdaad, maaree, iets subtieler omcircelen had ook gekunt :D haha.

Het is echt gekkenhuis op mn werk, mn baas loopt een beetje in de rondte van: "Er bellen steeds kranten, en de radio, en dit en dat... " Maar het is uiteraard erg leuk dat het harde werken tot uiting komt in een heus Nature artikel, dat was een feestje waard hoor.

Dusseee, nog vragen? :P

oh en over de spelling... das idd wel een hele pijlijke ja... zullen we het maar op het enthousiasme houden? of op het vroege uur in de ochtend?
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 8.614

Re: Opfrommeling ontrafeld

Inderdaad, maaree, iets subtieler omcircelen had ook gekunt :D haha.
Heb ik eerst gedaan, maar dat viel naar mijn mening niet genoeg op.
Het is echt gekkenhuis op mn werk, mn baas loopt een beetje in de rondte van: "Er bellen steeds kranten, en de radio, en dit en dat... " Maar het is uiteraard erg leuk dat het harde werken tot uiting komt in een heus Nature artikel, dat was een feestje waard hoor.
Het is inderdaad een prachtige bekroning op je werk. Hoelang heeft het onderzoek geduurd?
Dusseee, nog vragen? :P
Voorlopig niet.
oh en over de spelling... das idd wel een hele pijlijke ja... zullen we het maar op het enthousiasme houden?
Dan moet je wel héél enthousiast zijn, want "gekund" is met een "d" i.p.v. een "t" (zie rood en doorstreept woord in de eerste quote).

PS: Ik wil je enthousiasme echt niet vergallen met mijn spellingsopmerkingen, maar het is nu eenmaal sterker dan mezelf.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Opfrommeling ontrafeld

Het is inderdaad een prachtige bekroning op je werk. Hoelang heeft het onderzoek geduurd?
De eerste auteur is ongeveer 3 jaar bezig geweest met lamineonderzoek, maar ik vind het moeilijk te zeggen wat daarvan precies in het artikel terecht is gekomen, en wat er daarvoor al voor achtergrond hier aanwezig was. Ik heb eigenlijk vooral steeds losse klusjes en technische assistentie verleend, bijgesprongen waar nodig. Ik ben dus zeker wel betrokken bij het onderzoek maar heb niet de echte hardcore wetenschap erachter gedaan.
PS: Ik wil je enthousiasme echt niet vergallen met mijn spellingsopmerkingen, maar het is nu eenmaal sterker dan mezelf.
Neehoor daar heb je helemaal gelijk in, ik vind het zelf ook heel erg dat mn spelling zo zwak kan zijn, en het lijkt er ook niet beter op te worden. Ik weet niet precies hoe het komt, maar het zal ook wel een deel luiheid zijn want vooral d/t fouten moet ik er toch wel uit kunnen halen door gewoon nog eens aandachtig alles door te lezen en dan even rustig na te denken (nee ik "zie" het idd niet meteen) en de regeltjes toe te passen. Want ik schaam me er wel voor, het komt zo knullig over. Nu ben ik wel een beta-meisje, maar toch.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Opfrommeling ontrafeld

http://www.teleac.nl/radio/index.jsp?site=...icle_weblog.jsp

net op de radio, nog terug te luisteren via podcast en vanaf woensdag zelfs als filmpje!
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Opfrommeling ontrafeld

Van harte proficiat, voor jou zowel als voor de groep waar je werkt.

Als ik heel eerlijk mag zijn, begrijp ik weinig van de publicatie. Heb ik het juist dat de structurering van chromosomen, voorheen niet begrepen (of beter: niet in vivo waargenomen), kan zorgen voor een efficiente afhandeling van de taken tijdens 'interphase' (=de 'normale' periode van de cel)?

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Opfrommeling ontrafeld

Het komt er op neer dat we geen idee hadden hoe al het DNA in de cel zat opgevouwen, waar wat zat en of er een structuur in zat (uiteraard heerste al wel het idee dat er een structuur in zou moeten zitten.) Waar we zijn achter gekomen is dat het DNA heen en weer slingert tussen de rand van de celkern (de lamina) en het midden, zeg maar zoals je bijvoorbeeld vlaggetjes aan een plafond hebt hangen. En dat de stukken DNA in het midden de actiefste genen bevatten, en de stukken DNA aan de lamina juist de uitgeschakelde genen. Het lijkt er dus op dat de cel het DNA dat hij niet gebuikt inactief parkeerd aan de buitenrand van de celkern, en dat in het midden al het actieve gebeuren aan de gang is.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 4.546

Re: Opfrommeling ontrafeld

:D Van harte! Nature zeg, dat is niet zomaar een leuk blaadje. Geweldig dat je daaraan mee hebt kunnen werken. Ik heb overigens nog een vraagje, wat betekent dit onderzoek (en ik snap zeer zeker dat dit echt een grote doorbraak is). Of anders gezegt, enig idee hoe dit praktisch naar buiten kan komen (zal vast wel een hele hoop zijn :D )
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 4.502

Re: Opfrommeling ontrafeld

Zo maar een opmerking uit de losse hand:

Zijn die uitgeschakelde genen de niet-gebruikte halve chromosomen,welke deling optreedt bij de meiose,waarbij er 48 bij elkaar komen en na halvering van alle 48 er 24 nieuwe worden gevormd ?

Ben een leek in deze materie,dus ga niet te diep met je reactie!

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Opfrommeling ontrafeld

Allereerst: sorry voor de late reply!
wat betekent dit onderzoek (en ik snap zeer zeker dat dit echt een grote doorbraak is). Of anders gezegt, enig idee hoe dit praktisch naar buiten kan komen (zal vast wel een hele hoop zijn :D )
Ten eerste is het uiteraard erg handig om te weten hoe de cel zn actieve en uitgeschakelde genen reguleert, gewoon als basiskennis.

Dit betekent dus ook dat als een gen dat actief hoort te wezen in een bepaald soort cel daar opeens aan de celwand komt te liggen (door bijvoorbeeld translocatie, of gewoon door verkeerde vouwing) dan dus (grotendeels) inactief zou zijn. Waardoor bijvoorbeeld dat eiwit waarvoor het codeert niet meer tot expressie komt, wat grote gevolgen kan hebben voor de cel. Bijvoorbeeld kanker, of andere bizarre fouten.

Daarbij is het gewoon hardcore onderzoek naar hoe de cel en het DNA in elkaar zit, het is moeilijk daar meteen praktische dingen aan te hangen, maar het gaat zeker gebruikt worden in de toekomst. Je moet nu eenmaal weten hoe het DNA precies in elkaar zit en werkt, voor je ermee kan spelen, of zn fouten te lijf kan gaan. Zo zou het bijvoorbeeld zn toepassingen kunnen hebben in de gentherapie, of een aantal genetische afwijkingen kunnen verklaren.
oktagon schreef:Zijn die uitgeschakelde genen de niet-gebruikte halve chromosomen,welke deling optreedt bij de meiose,waarbij er 48 bij elkaar komen en na halvering van alle 48 er 24 nieuwe worden gevormd ?

Ben een leek in deze materie,dus ga niet te diep met je reactie!
Hmm ik snap niet helemaal wat je bedoelt, er zijn niet halve chromosomen uitgeschakeld. Het zijn steeds stukjes, elk chromosoom bevat vele honderden genen, en die zijn elk apart gereguleerd, door verschillende mechanismen. Elke cel in je lijf heeft precies hetzelfde DNA, maar je kunt je voorstellen dat in levercellen hele andere dingen moeten gebeuren dan in een cel in je oog, of in je huid, etc. Daarom leest elke cel maar een paar "hoofdstukken" van het hele "DNA boek" en alles wat ie niet gebruikt wordt aan de kant gezet, want als de cel dat wel gaat gebruiken gaan er dingen mis.

Het heeft dus helemaal niets te maken met de meiose, maar gewoon hoe DNA opgefrommelt zit in de celkern. Trouwens, we hebben 23paar (=46) chromosomen, niet 48. en dat zijn dus geen halve chromosomen, maar gewoon 2 verschillende, 1 van je vader en 1 van je moeder, die dezelfde genen in verschillende variaties hebben. Maar dit heeft niets meer te maken met het onderzoek, misschien moet je de minicursus eens lezen.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 4.502

Re: Opfrommeling ontrafeld

Als belangstellende leek wil ik alleen opmerken,dat ik ervan uitging dat er bij de meiose een samenkomst plaats vond van 23 paar chromosomen van de vrouw en eenzelfde hoeveelheid van de man en dat er dan een halveringsprocedure plaats vond.

Het blijkt bij nadere bestudering echter,dat de vrouwelijk eicel 23 chromosomen bevat en het mannelijk sperma ook 23 chromosomen en dat die tesamen 23 paren chromosomen vormen.

Ik las eerder een voorbeeld van iemand die leken een simpeler voorbeeld wilde geven,door de samenvoeging van 23 paar mannenschoenen en 23 paar vrouwenschoenen,waar er totaal 23 paar andere van uit worden gezocht.

Ik vroeg me toen af,en de rest?

Ben dus door een deskundoloog op dat gebied op het verkeerde been gezet!

Sorry voor de storing! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Opfrommeling ontrafeld

Proficiat met je artikel in Nature, wereldberoemd zul je niet worden, maar het is vast en zeker een 'big-deal' voor een onderzoeksgroep om een publicatie in Nature te krijgen.

Volgens mij de eerste WSF gebruiker die een publicatie heeft in Nature, iemand meer?

Reageer