Simpele oef ivm massa, molaire massa, volume

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 84

Simpele oef ivm massa, molaire massa, volume

De vraag is:

In een He-ballon van 5.0 l heerst bij 15°C een druk van 109 kPA. Bereken hoeveel g He de ballon bevat.

Ik zoek eerst de mol mbv een formule

daarna bereken ik de molaire massa

en mol X molaire massa = massa

De uitkomst zou moeten zijn : m=0,91 g He

Maar ik slaag er altijd in (ook in de volgende oefening) om 911 g He te krijgen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Simpele oef ivm massa, molaire massa, volume

Je vult toch niet per ongeluk 5 L in als volume hè, in de algemene gaswet?

V= 5 L = 0,005 m³ <-- hier zit een potentiële factor 1000

Wil je dit soort dingetjes in het vervolg in het huiswerkforum plaatrsen aub??
Ik zoek eerst de mol mbv een formule
Van wie leren jullie toch die uitdrukking "zoek de mol" of "bereken de mol" ??

Je zegt toch ook niet " bereken de kilogram" of "zoek de Newton" ??

Mol is een eenheid, geen grootheid.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Simpele oef ivm massa, molaire massa, volume

Dit onderwerp past beter in het forum Huiswerk & Practica en is daarom verplaatst.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: Simpele oef ivm massa, molaire massa, volume

Jan van de Velde schreef:Van wie leren jullie toch die uitdrukking "zoek de mol" of "bereken de mol" ??

Je zegt toch ook niet " bereken de kilogram" of "zoek de Newton" ??

Mol is een eenheid, geen grootheid.
Welke uitdrukking gebruik je dan eigenlijk wél, best ?

Ik dacht aan de hoeveelheid stof (?), maar ik weet niet echt of je het dan wel juist vindt als je het zo uitdrukt.
Cogito ergo sum.

Berichten: 160

Re: Simpele oef ivm massa, molaire massa, volume

"hoeveelheid stof in mol" of "aantal mol" is altijd beter dan "zoek de mol", want dan ben je op een verkeerde plaats, je maakt meer kans om die mol in je achtertuin te vinden
Heb je een passieve computer ?

Dan kan je WSF helpen met het vouwen van eiwitten en zo de ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden:



http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 84

Re: Simpele oef ivm massa, molaire massa, volume

waarom moet je liter omzetten naar m³?

Wanneer er het volume wordt gevraagd, moet je dan de uitkomst die je bekomt, de komma drie plaatsen verschuiven?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Simpele oef ivm massa, molaire massa, volume

Ik zoek eerst de mol mbv een formule
Jan van de Velde schreef:Van wie leren jullie toch die uitdrukking "zoek de mol" of "bereken de mol" ??

Je zegt toch ook niet " bereken de kilogram" of "zoek de Newton" ??

Mol is een eenheid, geen grootheid.
Overdruk schreef:Welke uitdrukking gebruik je dan eigenlijk wél, best ?

Ik dacht aan de hoeveelheid stof (?), maar ik weet niet echt of je het dan wel juist vindt als je het zo uitdrukt.
Als Overdruk al met zo'n vraag komt vraag ik me af of een groot deel van de mol-ellende bij de minder beta-aangelegde leerlingen niet veroorzaakt wordt door uitdrukkingen als "de mol van mijn stof berekenen" . Op die manier krijg je denk ik al makkelijk verwarring over waar je nou eigenlijk mee bezig bent, want dan wordt 'mol' al gauw iets heel abstracts, en lijkt het net een of andere buitenissige grootheid, een beetje een hocus-pocusachtige eigenschap van je stof, in plaats van wat het werkelijk is, een andere naam voor een aantal van ongeveer zeshonderd triljard . (op zich al een onvoorstelbaar getal natuurlijk)

Zou het zinvol zijn om hier in de [microcursus] Het begrip MOL meer nadruk op te leggen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Simpele oef ivm massa, molaire massa, volume

Deze had ik niet gezien, is er neergezet terwijl ik mijn vorige post zat te schrijven denk ik.
waarom moet je liter omzetten naar m³?
Omdat alle natuurkundeformules erop gemaakt zijn om getallen in te vullen die horen bij SI-eenheden.

Als je in F= m·a de massa in tonnen invult ipv in kilogram krijg je ook niet een kracht in newton uit je formule.

De SI-eenheid van volume is m³. En p·V= n·R·T klopt alleen voor een druk in N/m² , een volume in m³, en aantal deeltjes in mol en een temperatuur in kelvin. De dimensie van de gasconstante R (Nm/mol·K) is hierop aangepast.

Als je wil kún je wel met liters rekenen, maar dan moet je een correctiefactor in je formule stoppen, want er gaan 1000 L in een m³. Betekent dat je dan voor R niet de normale waarde 8,3145 gebruikt, maar 0,0083145, en dan is alles weer netjes in evenwicht.

Als je de gaswet alleen maar gebruikt om de volumetoename te bereken bij een lager wordende druk bijvoorbeeld (wet van Boyle) , zoiets als p1·V1 = p2·V2 , dan kun je als volume-eenheid gebruiken wat je wil (voor mijn part jeneverglaasjes of zo :D ), zolang je maar aan beide zijden dezelfde eenheid gebruikt. Want dan vallen de eenheden tóch tegen elkaar weg in de vergelijking.

p1 x 25 jeneverglaasjes = p2 x 50 jeneverglaasjes
\(p_1 \times \frac { 25 \ jeneverglaasjes} { 50 \ jeneverglaasjes}= p_2 \)
\( p_1 \times \frac { 25 \ \not j\not e\not n\not e \not v \not e \not r \not g \not l \not a \not a \not s \not j \not e \not s} { 50 \ \not j\not e\not n\not e \not v \not e \not r \not g \not l \not a \not a \not s \not j \not e \not s}=p_2 \)
\(p_1 \times \frac { 25 } { 50 }= p_2 \)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: Simpele oef ivm massa, molaire massa, volume

Jan van de Velde schreef:Als Overdruk al met zo'n vraag komt vraag ik me af of een groot deel van de mol-ellende bij de minder beta-aangelegde leerlingen niet veroorzaakt wordt door uitdrukkingen als "de mol van mijn stof berekenen" . Op die manier krijg je denk ik al makkelijk verwarring over waar je nou eigenlijk mee bezig bent, want dan wordt 'mol' al gauw iets heel abstracts, en lijkt het net een of andere buitenissige grootheid, een beetje een hocus-pocusachtige eigenschap van je stof, in plaats van wat het werkelijk is, een andere naam voor een aantal van ongeveer zeshonderd triljard . (op zich al een onvoorstelbaar getal natuurlijk)

Zou het zinvol zijn om hier in de [microcursus] Het begrip MOL meer nadruk op te leggen?
Er zijn veel mensen die sukkelen met grootheden-eenheden, maar ik was wel degelijk praktisch zeker dat een uitdrukking als de hoeveelheid stof correct was, alleen niet 100%.

Ik hoor in mijn klas ook wel steeds, de Newton berekenen ... , maar het lijkt alsof je het bij sommige mensen er gewoon niet in kan krijgen.
Cogito ergo sum.

Reageer