Eindwerk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 771

Eindwerk

Na een halfjaartje eraan werken is men eindwerk af (min of meer allesinds) :D

men vraag was of iemand(of meerdere mensen) het eens snel diagonaal konden lezen.

Ik maak me namelijk zorgen of ik geen wetenschappelijke fouten heb gemaakt erin, en dat is wel iets wat je kan missen op de verdediging van je eindwerk. (vooral hoofdstuk 2 twijfel ik)

Gelieve niet teveel letterlijk te citeren uit men eindwerk, ik maak me zorgen over van die zoekrobots die kijken of je plagiaat gepleegd hebt, en misschien zouden die dan wel verkeerde dingen aanduiden...

ff wat achtergrondinformatie erover:

Het eindwerk bestaat uit 3 hoofdstukken, wij mochten een boek/film kiezen, en daar kozen we dan 3 onderwerpen mee uit verschillende vakken, die met die film te maken hebben. Ik koos voor aardrijkskunde (samenstelling van de aarde), fysica (magnetisch veld van de aarde) en Nederlands (science-fiction). als film koos ik 'The Core' (Meer informatie).

Inleiding,besluit en voorwoord enzo heb ik ff weggelaten, is veel simpeler voor iedereen (ok, en die zijn nog niet af ook :P )

Link naar eindwerk (was te groot om hier te uploaden) : http://www.megaupload.com/nl/?d=P82HFKNP

Dank bij voorbaat als je me wilt helpen, al is het maar een beetje.

Edit: als iemand soms een vraag weet die ik zou kunnen krijgen op verdediging, zou het wel leuk zijn als ik die mocht weten :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Eindwerk

Goed, ik ben een beetje adigibeet. Maar als ik op die link van je klik, hoe moet ik dan na dat welkomstscherm bij MEGAUPLOAD verder om dat bestand "eindwerk2.doc" te zien te krijgen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 160

Re: Eindwerk

rechtsboven moet er normaal gezien zo'n kleine tekstbalkje staan en links daarvan 3 letters die je dan moet invullen
Heb je een passieve computer ?

Dan kan je WSF helpen met het vouwen van eiwitten en zo de ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden:



http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 771

Re: Eindwerk

Afbeelding

Bovenaan staat dit

Je typt de code over en klikt dan op download :D

daarna moet je een tijd wachten (iets van 40 seconden ofzo) , daarna kan je op "free download" klikken

En dan zou normaal de download moeten beginnen

Als je er dan nog moeite mee hebt,laat het weten, dan zal ik het wel ergens anders uploaden

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Eindwerk

Het is gelukt hoor.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Eindwerk

eerste opmerking blz 6
De zuurstofatomen komen in de aardkorst grotendeels voor onder de vorm van oxiden. Door deze grote aanwezigheid van zuurstof komen alle atomen in deze tabel voor gebonden met zuurstof.
Niet omdat ik het beter weet (dat doe ik niet) maar omdat ik het me afvraag. Is dat wel zo? Is dit lijstje met oxiden niet eerder een oude gewoonte, dwz de kwantitatieve aanwezigheid van metalige elementen uitdrukken in (massapercentages van) hun oxiden? Bijvoorbeeld in de aanduidingen op zakken kunstmeststoffen gebeurt dat ook, het percentage kalium in NPK mengmeststof wordt standaard aangegeven in het massapercentage indien het K2O zou zijn, hoewel de meststof waarschijnlijk nooit K zal bevatten in die vorm, maar bijvoorbeeld wel als K2SO4.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Eindwerk

blz 10:
Mervin Herndon kwam met een alternatief voor deze theorie: Volgens hem is de aardkern een bol van uranium en plutonium, vergelijkbaar met een kernreactor. Het verval van deze radioactieve elementen zou een verklaring geven voor de immense warmte in de kern. Deze theorie wordt sterk betwijfeld.
en terecht, maar goed.

maar dan ga je direct verder:
De aardkern zorgt dus voor voldoende warmte om leven op aarde te creëren en het in stand te houden.
en dan doe je me tóch weer in die Herndon geloven. Lijkt me dus nuttig die Herndon te ontkrachten en tegelijkertijd toch die warmte te verklaren.

nog pagina 10:
De kern van de aarde is al sinds het ontstaan van de aarde aan het afkoelen, en hierbij vertraagt de rotatie. Hierdoor zou het magnetisch veld wel eens kunnen weg vallen, en zo zou het scenario uit “The core” wel eens werkelijkheid kunnen worden. Om een voorbeeld te zien van wat er daarna gebeurt, voldoet het om niet al te ver de ruimte in te kijken, naar onze buurplaneet Mars. Onderzoek wees uit dat Mars vroeger een magnetisch veld had, maar dat wegviel, mogelijk door de afkoeling van zijn kern. En wanneer de kern “bevriest” en stopt met draaien, zal leven op aarde waarschijnlijk onmogelijk zijn. Dit is dus het vreselijke lot dat onze aarde misschien te wachten staat, de enige vraag is wanneer dit zal gebeuren.
Je gaat er van uit dat ik weet hoe het scenario van "the core" eruitziet. Maar dat is niet zo. Ik heb dus geen idee van wat me boven het hoofd hangt, en waarom dat magnetisch veld zo belangrijk is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 771

Re: Eindwerk

Jan van de Velde schreef:nog pagina 10:

Je gaat er van uit dat ik weet hoe het scenario van "the core" eruitziet. Maar dat is niet zo. Ik heb dus geen idee van wat me boven het hoofd hangt, en waarom dat magnetisch veld zo belangrijk is.


Het magnetisch veld leg ik verder uit in hoofdstuk 2, maar je hebt wel gelijk dat ik de situatie uit de film wel wat moet uitleggen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Eindwerk

blz 11:
Het ronddraaien van de buitenkern heeft grote gevolgen voor het leven op het aardoppervlak. De samenstelling van de buitenkern is goed geleidend waardoor er elektrische stromingen zijn in de vloeistof van de buitenkern. De stromingen zijn convectiestromingen die de warmte van onderaan de buitenkern bij de grens met de binnenkern afvoeren naar de bovenkant van de buitenkern naar de mantel toe. Deze elektrische stromingen zijn de meest geaccepteerde theorie met betrekking tot de oorzaak van ..//..
Over wat voor stromen heb je het hier nou eigenlijk? Elektrische stromen of warmtestromen, of vloeistofstromen??

Loopt er wel ergens een elektrische stroom?? Waarom?

bolz 12
Net als bij andere magneten lopen er veldlijnen van noord naar zuid over de aarde.
bedoel je hier van noordpool naar zuidpool? Ja natuurlijk, maar in welke, in magnetische of in geografische zin?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Eindwerk

blz 12
De reden zou liggen in stromingen van materiaal in de buitenkern. Deze ontstaan door de afkoeling van materiaal aan de buitenkant van de kern, hierdoor zakt het naar beneden, en wordt vervangen door warm en lichter ijzer van dieper tegen de binnenkern. Door deze beweging wordt er een magnetisch veld opgewekt. Door de aardrotatie wordt het magnetisch veld nog versterkt. Het magnetisch veld en de stromingen van vloeibaar ijzer beïnvloeden elkaar zodat de elektrische stromingen loodrecht rond de aardas lopen. Voor de opwekking is er wel een zeer zwak magnetisch veld nodig, dat mogelijk zijn oorzaak vind in de aardrotatie, of de ionenstromen in de atmosfeer. Deze hele theorie wordt de dynamotheorie genoemd.
Vind ik een knappe poging tot samenvatting van een ingewikkelde theorie. Vermeld er even bij dat Venus géén magnetisch veld van betekenis heeft, wél inwendig waarschijnlijk sterk op de aarde gelijkt qua inwendige convectie en zo, maar nauwelijks roteert. Dat is namelijk een sterk argument voor die dynamo-theorie, waar een initiële rotatie een vereiste is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 771

Re: Eindwerk

Jan van de Velde schreef:blz 11:

Over wat voor stromen heb je het hier nou eigenlijk? Elektrische stromen of warmtestromen, of vloeistofstromen??

Loopt er wel ergens een elektrische stroom?? Waarom?
hmmm... goeie vraag :D

Ik dacht gelezen te hebben dat er stroming is van ionen en elektronen, ofzoiets

Ik weet dat het iets is met convectiestromingen, dat warme materie opstijgt, en koude zakt, en dat dat de oorzaak vormt van het magnetisch veld (dynamotheorie)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Eindwerk

nog blz 12
Maar wat hebben we aan het magnetisch veld? Het veld beschermt ons tegen zonnewind, geladen deeltjes die van het zonneoppervlak kunnen ontsnappen en richting aarde gaan.
En dat is alles wat je hierover vertelt? eerst noemde je dat magnetische veld cruciaal voor het leven op aarde. En dan vat je dat samen in een non sequitur van 18 woorden?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Eindwerk

blz 13
In 2000 bedroeg de declinatie in deze streek -1°.
in welke streek?

blz 16
Om de ongeveer 500 000 jaar, verwisselen de magnetische noordpool en magnetische zuidpool van plaats. Dit noemt men magnetische ompoling.
in het daaropvolgende plaatje tel ik al makkelijk 23 ompolingen in 4,5 miljoen jaar..........

dat suggereert dat ompolingen gemiddeld elke 200 000 jaar plaatsvinden.

blz 16
Gedurende 10 000 jaar, heeft de aarde een onstabiel magnetisch veld, hierdoor kan kosmische straling gemakkelijk het aardoppervlak bereiken.
hier komen we nader tot de kern van het probleem. Vertel eens waarom?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 771

Re: Eindwerk

Jan van de Velde schreef:blz 16

hier komen we nader tot de kern van het probleem. Vertel eens waarom?
Ik dacht eigenlijk in mijn hoofd aan volgend beeld:

Stel je hebt een metalen plaat , dit stelt een "normaal" magnetisch veld door

als je met je vuist op die metalen plaat slaagt, dan geraakt je vuist er niet door

als het magnetisch veld verzwakt is, bij bvb een ompoling (een kartonnen plaat bvb)

geraakt je vuist er wel doorheen als je erop slaagt.

Of bedoel je eerder iets met de van Allen gordels?

Die heb ik niet vermeld in men eindwerk, maar ik snap van die gordels ook niet zoveel, bovendien kwamen ze vreemd genoeg (bijna) niet voor in mijn gebruikte bronnen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Eindwerk

En ten slotte:

Ik heb (los van de film en je eindwerk) een redelijk benul van wat er zou kunnen gebeuren. Maar uit je filmbeschrijving van "the Core" krijg ik niet het vaagste idee wat er eigenlijk tijdens de film met de aarde aan de hand is, en de gevolgen van het verlies van het magnetisch veld worden me niet, zoals je beloofde, duidelijk uit de beschrijving van de film. Integendeel, ik kan het eigenlijk niet eens redelijk terugvinden, ondanks voorkennis.....

Hier zul je écht wat aan moeten doen.

In het algemeen, doorheen het hele werk, lukt het je vaak redelijk om een nietswetende lezer op een of ander onderdeel van je verhaal wijzer te maken. Maar ook (te) vaak beloof je verderop iets duidelijker te maken, om dat dan vervolgens achterwege te laten, en zo je lezer met meer vragen op te schepen dan hij vóór het lezen al had.

Mijn oordeel: een warrig geheel van losse diamanten, zonder een juweel te worden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer