Ongevoelig worden voor erge dingen?

Moderator: Rhiannon

Gesloten
Gebruikersavatar
Berichten: 214

Ongevoelig worden voor erge dingen?

Hallo, dit is misschien een rare vraag, maar is het mogelijk om (tijdelijk) redelijk ongevoelig worden? Ik bedoel, niet in een wrak veranderen als er iets ergs gebeurt.

Het zit zo, tot nu toe ben ik nog niemand kwijtgeraakt die me erg dierbaar is, maar ik weet dat dat niet zo zal blijven. (het is eigenlijk al begonnen, mijn overgrootmoeder is 99jaar en sinds een paar dagen volledig dement geworden, mijn grootnonkel heeft voor de tweede maal kanker)

Ik weet dus nog niet wat het is om iemand te verliezen, het zal waarschijnlijk erg zijn, maar ik wil er absoluut niet wekenlang aan zitten denken en bijgevolg depressief zijn.

Ik weet wel van mijzelf dat ik gevoelens en dergelijke goed in bedwang kan houden (het is me zelfs gelukt om vb stess gewoon in een twee drie weg te doen), maar ik wil meer. Ik wil bij momenten bijna totaal ongevoelig worden, en dus mijn verstand erbij houden.

Als er dus iets ergs gebeurt, zou het triestig willen vinden, maar niet triestig willen zijn. Dus ik bedoel dat ik de volgende dag gewoon kan verderdoen met leven.

Ik bedoel ook, wanneer ik een depressie zou hebben of zoiets dergelijks, dat ik, wanneer ik het zou willen terug normaal zijn.

Ik weet dat het heel raar is wat ik vraag, en dat het veel is, aangezien mensen met zware problemen zoals depressies medicamenten moeten nemen of zo, maar ik weet (hoop) dat ik er "sterk" genoeg voor ben.

danku
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Ongevoelig worden voor erge dingen?

Curix, ik wil je eerst en vooral toch wijzen op ons beleid inzake persoonlijke psychologische problemen. Dit topic gaat dus op slot.

In (algemeen) antwoord op je vraag: het is inderdaad mogelijk om tijdelijk in een toestand van apathie te komen. Meestal is dit echter een reactie op traumatische gebeurtenissen. Overigens gaat het daarbij dan wel over ongevoeligheid voor plezier e.d. ook. Het is dus gewoon een andere reactie op hetzelfde probleem, niet iets waar je op aanstuurt.

Ik maak daarbij graag de opmerking dat ik van mening ben dat je rouw best een plaats mag geven in je leven: het is normaal om triest te zijn. Als je je depressief zou voelen o.i.d., praat erover met vrienden, je huisarts of een van volgende hulpinstanties. Als je geen medicatie wil, zijn er alternatieven. Vertrouw niet te veel op het internet, het zou meer kwaad dan goed kunnen doen.

Gesloten