[wiskunde] kansberekening dobbelstenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 577

[wiskunde] kansberekening dobbelstenen

Hallo,

ik heb een vraag, het is nogal een simpele vraag:

Marit simuleert 360 worpen met twee dobbelstenen. De toevalsvariabele X is het aantal keren dat bij een worp de som minstens 9 ogen is.

a) Bereken de verwachtingswaarde van X

Nou dan had ik het als volgt gedaan voor alle mogelijkheden hoe het minimaal 9 kan zijn.

6+6 is mogelijkheid 1

6+5 is mogelijkheid 2

6+4 is mogelijkheid 3

6+3 is mogelijkheid 4

5+5 is mogelijkheid 5

5+4 is mogelijkheid 6

dan doe ik alles keer twee omdat het bij allemaal ook andersom kan. Dan kom ik dus uit op het volgende:
\(E(X) = n \times p\)
\(E(X) = 360 \times \frac{12}{36} \)
\(E(X) = 120\)
Maar dat is fout, maar als ik de twee mogelijkheden 6+6 en 5+5 niet dubbel reken. Dan heb ik het juiste antwoord wat gelijk is aan 100. Waarom mag ik 6+6 niet dubbelrekenen terwijl ik bij die andere het wel deed?
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] kansberekening dobbelstenen

Je kan maar op één manier 12 halen: dobbelsteen 1 moet 6 zijn en dobbelsteen 2 moet 6 zijn.

Je kan op twee manieren 11 halen: D1 is 5 en D2 is 6, of D1 is 6 en D2 is 5. Zie je het verschil?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: [wiskunde] kansberekening dobbelstenen

Ah natuurlijk, stom van me! Bedankt! :D
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] kansberekening dobbelstenen

Geeft niks, het is niet de eerste keer dat iemand hiermee in de war geraakt. Succes nog!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer