hypothese: idee vrijgeven of patent?

Moderator: Rhiannon

hypothese: idee vrijgeven of patent?

Stel, je vindt iets uit waardoor je dezelfde versnelling (van bv. vliegtuig/ruimteschip) kunt bereiken, met slechts de vierkantswortel van de huidige hoeveelheid energie die daarvoor nodig is. Moet dit idee vrijgegeven worden voor de hele wereld via bijv. het internet? Of had iemand de illusie dat een patent op dit idee haalbaar zou zijn. Denk ook eens na over de gevolgen... (economisch, technisch etc.)

Na bijna 20 jaar dubben is het tijd voor een beslissing :-)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: hypothese: idee vrijgeven of patent?

Stel, je vindt iets uit waardoor je dezelfde versnelling (van bv. vliegtuig/ruimteschip) kunt bereiken, met slechts de vierkantswortel van de huidige hoeveelheid energie die daarvoor nodig is.


Lijkt me wel, ik vraag me af of er enige nadelen aan zitten, dus het lijkt me erg gunstig.

Re: hypothese: idee vrijgeven of patent?

Bij nadelen denk ik bijv. aan wapentuig, aanslagen op hoge gebouwen of kerncentrales, een nieuwe wapenwedloop die zich uitbreidt naar de ruimte. Is de mensheid klaar voor de ruimte? Of beter nog, is de ruimte klaar voor de mensheid?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: hypothese: idee vrijgeven of patent?

Mocht het er ooit komen en men kan het toepassen in enkele nadelige zaken zoals wapens, ga je dat niet tegenhouden met een patent of wat dan ook. een mens is nu eenmaal gevoelig voor macht en geld.

Of de mens klaar is voor de ruimte? dat hangt er vanaf wat hij /zij daar gaat doen.

was de mens klaar om amerika te ontdekken? neen, als je ziet wat een ravage daar is aangericht!.

Je kan zoiets pas zeggen als het gebeurd is.

Re: hypothese: idee vrijgeven of patent?

Zonder de "puinhoop" die nu de USA is zaten wij hier nu niet te chatten waarschijnlijk (zonder de NASA geen snelle ontwikkeling van de microchip) Maar je hebt gelijk wat het macht corrumpeert idee betreft...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: hypothese: idee vrijgeven of patent?

Dat kan ik zeer sterk tegenspreken. Alleereerst weet je niet hoe de wereld eruit zou zien zonder dat columbus amerika toen zou ontdekken.

Je hebt blijkbaar een nogal verhevend beeld van amerika. Niet alles wat op deze aarde iets of wat technologisch is is van amerika hoor.

Wist je dat er heel wat europese wetenschappers na de WOII naar amerika zijn getrokken?

Wist je dat heel de basis van wiskunde en fysica en chemie en biologie gelegd is door europeanen?

Wist je dat het internet, ontworpen is in de CERN?

Wist je dat ook de touchscreen daar is ontworpen?

En zo kan ik nog doorgaan.

Ok, amerika heeft zeker zijn aandeel, maar aub zonder amerika zaten wij ook niet in het bronzen tijdperk hoor!!!

Re: hypothese: idee vrijgeven of patent?

Dat verheven beeld mag je uit je hoofd zetten, integendeel, zonder de USA zou de wereld er misschien wel beter uitzien. Toch heb ik het idee dat onze technologie er anders uit zou zien. Maar dat zou ook het geval zijn als Tesla meer kansen had gekregen, of een hoop andere uitvinders die vergeten zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: hypothese: idee vrijgeven of patent?

Dat verheven beeld mag je uit je hoofd zetten, integendeel, zonder de USA zou de wereld er misschien wel beter uitzien. Toch heb ik het idee dat onze technologie er anders uit zou zien.


Denk maar eens aan Microsoft, zonder Bill Gates zaten wij nog in het pre-DOS-tijdperk, denk ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: hypothese: idee vrijgeven of patent?

dat is iets dat we nooit gaan kunnen zeggen. Maar microsoft is nu ni echt het goede voorbeeld om amerika roem te geven. Je zou eens moeten weten wat microsoft zelf allemaal doet!

btw over de ravage van amerika had ik het wel over heel wat andere zaken: afslachting van de indianen, ze in resevaten stoppen met zeer slechte grond en dan alle gevolgen die daar uit stromen

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: hypothese: idee vrijgeven of patent?

btw over de ravage van amerika had ik het wel over heel wat andere zaken: afslachting van de indianen, ze in resevaten stoppen met zeer slechte grond en dan alle gevolgen die daar uit stromen


Europeanen waren ook niet van die lievertjes, kijk maar naar de kolonisatie-oorlogen en de uitbuiting van de Afrikanen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: hypothese: idee vrijgeven of patent?

noortje schreef:btw over de ravage van amerika had ik het wel over heel wat andere zaken: afslachting van de indianen, ze in resevaten stoppen met zeer slechte grond en dan alle gevolgen die daar uit stromen


Europeanen waren ook niet van die lievertjes, kijk maar naar de kolonisatie-oorlogen en de uitbuiting van de Afrikanen.


Ik weet niet of jij het weet, maar de kolonisten van amerika zijn europeanen. Columbus en zijn troepen hebben amerika ONTDEKT

Re: hypothese: idee vrijgeven of patent?

Dit gaat al zo off-topic binnen dit forum en binnen zeer korte tijd dat ik bang ben voor de gevolgen wanneer het idee echt vrij wordt gegeven..

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: hypothese: idee vrijgeven of patent?

PeterChristiaan schreef:Stel, je vindt iets uit waardoor je dezelfde versnelling (van bv. vliegtuig/ruimteschip) kunt bereiken, met slechts de vierkantswortel van de huidige hoeveelheid energie die daarvoor nodig is. Moet dit idee vrijgegeven worden voor de hele wereld via bijv. het internet? Of had iemand de illusie dat een patent op dit idee haalbaar zou zijn. Denk ook eens na over de gevolgen... (economisch, technisch etc.)

Na bijna 20 jaar dubben is het tijd voor een beslissing :-)
Wie heeft er 20 jaar zitten dubben dan?
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Berichten: 34

Re: hypothese: idee vrijgeven of patent?

Wat zouden de kwalijke gevolgen zijn na het vrijgeven van een idee dat een significante brandstofbesparing oplevert? Als die ontdekking praktisch bruikbaar is, en een nobelprijs waardig, zullen niet alleen de milieuvrienden de uitvinder dankbaar zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: hypothese: idee vrijgeven of patent?

btw over de ravage van amerika had ik het wel over heel wat andere zaken: afslachting van de indianen, ze in resevaten stoppen met zeer slechte grond en dan alle gevolgen die daar uit stromen
Syd schreef:Europeanen waren ook niet van die lievertjes, kijk maar naar de kolonisatie-oorlogen en de uitbuiting van de Afrikanen.
Ik weet niet of jij het weet, maar de kolonisten van amerika zijn europeanen
Waar wil je nou heen, dat alle Amerikanen Europeanen zijn? Dan slaat jouw uitspraak over de wandaden van de amerikanen nergens op. Ik begrijp je opmerkingen eigenlijk niet.
Columbus en zijn troepen hebben amerika ONTDEKT
Ik weet niet of jij het weet, maar Amerika was al drie keer eerder ontdekt. Een keer door de Indianen, die van Rusland naar Alaska waren getrokken. Daarna een door de vikingen, die in Canada nederzettingen hebben gesticht. En ten slotte Portugese vissers, die al jaren voor Columbus voor de kusten van Amerika visten.

Reageer