Attitude-onderzoek: buitenaardse wezens

Moderator: Rhiannon

Berichten: 32

Attitude-onderzoek: buitenaardse wezens

Geachte forum bezoeker,

Wij, Nathalie en Sabine, zijn twee eerstejaars psychologiestudenten aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. Binnen het kader van het vak ‘onderzoeksvaardigheden’ doen wij een onderzoek. Het onderzoek gaat over attitudes aangaande paranormale verschijnselen. Het onderzoek bestaat uit twee delen. Het eerste deel is te vinden op : www.saphua.com/enquete. Dit deel bestaat uit een korte vragenlijst en duurt ongeveer 10 minuten. Het tweede deel wordt na u toegemaild na ongeveer 5 dagen. Dit deel bestaat uit een korte (engelse) tekst en opnieuw een vragenlijst. Dit deel duurt hoogstens 15 minuten. Mocht er behoefte aan zijn dan kan de deelnemer aan het eind van deel 2 aangeven of hij/zij de onderzoeksresultaten wilt ontvangen. Deze worden dan zo spoedig mogelijk opgestuurd.

We zijn op zoek naar deelnemers die aan de universiteit studeren of afgestudeerd zijn. Alle gegevens worden anoniem en uitsluitend voor bovenstaand vak door ons verwerkt. Uw email wordt niet aan derden verstrekt. Voor verdere vragen kunt u contact opnemen via: [e-mail adres in bericht niet toegestaan].

Deelnemen aan het onderzoek gaat makkelijk en snel via: www.saphua.com/enquete. Wij hopen dat u meedoet en danken u alvast hartelijk!

Groeten,

Nathalie en Sabine

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Attitude-onderzoek: buitenaardse wezens

Eentje is alvast binnen :D Ik ben alvast benieuwd naar jullie conclusies als het onderzoek is afgelopen. Een paar items vond ik enigszins ambigu, die zijn misschien leuk voor discussie op het forum als het onderzoek gedaan is. Jullie hebben de vragenlijst zelf opgesteld, neem ik aan?

Berichten: 32

Re: Attitude-onderzoek: buitenaardse wezens

hartelijk bedankt!

Ook wij zijn benieuwd naar onze conclusies, de data die we binnen kregen zijn erg divers. Uiteraard kunnen we er pas na het onderzoek wat over zeggen, maar mocht je het aangeven aan het einde van deel 2, dan krijg je ons verslag via email binnen.

De vragen komen deels van onszelf, deels van een aangepaste versie van de PBS (paranormal belief scale).

Ik kan er niet teveel over zeggen, behalve dan dat er over nagedacht is en dat sommige items inderdaad ambigu bedoeld zijn. Na afronding van het onderzoek zal het allemaal duidelijk worden.

Natuurlijk kan er in het forum over gepraat worden. Kritiek is altijd welkom, wij zijn ook pas eerstejaars studenten en hebben nog erg veel te leren als het over onderzoek gaat! Daarnaast worden opmerkingen en kritiek punten, mits relevant, opgenomen in de discussie van ons verslag.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Attitude-onderzoek: buitenaardse wezens

Ik heb hem ook ingevuld. Zouden jullie wel aan het eind van het onderzoek de resultaten willen posten?
Een paar items vond ik enigszins ambigu
Ik vond sommige vaak hetzelfde, op een heel kleine nuance na.

Zelf had ik wat vaker negaties gebruikt, zeker bij de items die schijnen overeen te komen. Ben benieuwd naar deel 2 :D

Ik heb hem ook ingevuld. Zouden jullie wel aan het eind van het onderzoek de resultaten willen posten?
Een paar items vond ik enigszins ambigu
Ik vond sommige vaak hetzelfde, op een heel kleine nuance na.

Zelf had ik wat vaker negaties gebruikt, zeker bij de items die schijnen overeen te komen. Ben benieuwd naar deel 2 :P
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Berichten: 32

Re: Attitude-onderzoek: buitenaardse wezens

Het onderzoeksverslag kunnen wij uiteraard ook na afloop hier posten.

Het klopt dat een aantal stellingen redelijk hetzelfde zijn. Dit hebben wij gedaan op aanraden van onze docent (tevens onderzoeker) en is ter bevordering van het onderzoek. In deel 2 zal de vragenlijst niet verassend zijn, de resultaten (hopelijk) wel! Maar daar komen jullie over 5 dagen vanzelf achter, natuurlijk

Berichten: 8.614

Re: Attitude-onderzoek: buitenaardse wezens

Ik heb de vragenlijst ook maar even bekeken en ingevuld, maar niet doorgestuurd aangezien ik buiten de doelgroep val.

Interessant onderwerp overigens.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 32

Re: Attitude-onderzoek: buitenaardse wezens

Klintersaas schreef:Ik heb de vragenlijst ook maar even bekeken en ingevuld, maar niet doorgestuurd aangezien ik buiten de doelgroep val.

Interessant onderwerp overigens.
Volgens mij hebben we je antwoorden wel binnen gekregen (kreeg net gegevens binnen van iemand buiten de doelgroep) Maar je zult het snel genoeg merken als je deel 2 ook binnen krijgt!

In ieder geval bedankt iedereen die het al heeft ingevuld, krijg echt veel meer respons dan verwacht!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Attitude-onderzoek: buitenaardse wezens

"paar" opmerkingen:
Wanneer er in de vragenlijst wordt gesproken over heksen of hekserij, dan bedoelen wij daarmee de handelingen die iemand verricht om op magische wijze de wereld om zich heen te veranderen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan spreuken, pendelen en magische rituelen.
Met heksen bedoel je niet 'de handelingen die iemand verricht om...', maar 'iemand die die handelingen verricht'. Dus ik zou er van maken:
Wanneer er in de vragenlijst wordt gesproken over hekserij, dan bedoelen wij daarmee de handelingen die iemand verricht om op magische wijze de wereld om zich heen te veranderen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan spreuken, pendelen en magische rituelen.
04 Ik geloof niet in zoiets als zwarte magie
Ik zou ook een definitie van 'zwarte magie' geven.
05 Ik geloof dat er contact is geweest tussen onze aarde en buitenaards leven
Moet dit wederzijds contact zijn, of geldt eenzijdig contact (buitenaards leven pikt signalen van ons op zonder dat wij het weten) ook?
06 Ik denk dat een horoscoop de correct de toekomst kan voorspellen
07 Ik geloof dat het onmogelijk is om iemand te beheksen/betoveren
Ligt eraan wat men verstaat onder die werkwoorden. Ik geloof bijv. best dat mensen 'betoverd' kunnen worden, in die zin dat de 'betovenaar' hen dingen kan laten doen o.i.d. (denk aan hypnose). Maar ik zeg niet dat dat door 'magische krachten' komt, maar eerder door psychologische oorzaken.
08 Ik denk dat het mogelijk is om contact te hebben met buitenaards leven
Moet je die vraag beantwoorden, gegeven dat er buitenaards leven is? Dus: "áls er buitenaards leven is, kunnen we dan met ze in contact komen?"

Verder is er een verschil tussen of het nú mogelijk is, of dat het in de toekomst wellicht zal lukken (dus of ik de mogelijkheid openhoud).
09 Ik denk dat een gebroken spiegel ongeluk brengt
Niet direct, misschien wel indirect: iemand die gelooft dat een gebroken spiegel ongeluk brengt, zal wellicht het ongeluk 'over zich afroepen' (dus weer een psychologische oorzaak, die op zijn beurt door de spiegel is veroorzaakt). Maar mijn antwoord zal op deze wijze waarschijnlijk voluit 'nee' moeten luiden als ik het juist interpreteer.
10 Ik denk dat buitenaards leven contact met ons zou zoeken
tja, een nuanceverschil tussen 'denken' en 'geloven' is wel érg subtiel (zie "02 Ik geloof dat buitenaards leven contact met ons zou zoeken").
11 Ik geloof in god
Misschien een erg flauwe, maar toch essentiële vraag: wat bedoel je met 'god'?

Ik heb overigens opgestuurd ondanks mijn twijfels over de interpretatie van de vragen :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Attitude-onderzoek: buitenaardse wezens

Gedaan. Was hogeschool ook goed?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 32

Re: Attitude-onderzoek: buitenaardse wezens

Heel erg bedankt voor de tijd en moeite die je hebt genomen voor deze feedback.

Ik ga je opmerkingen zeker overwegen voor deel 2!

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Attitude-onderzoek: buitenaardse wezens

Het klopt dat een aantal stellingen redelijk hetzelfde zijn. Dit hebben wij gedaan op aanraden van onze docent (tevens onderzoeker) en is ter bevordering van het onderzoek.
Logische keuze, al was het misschien niet slecht geweest om bij gelijkende items iets vaker te kiezen voor een negatieve zin, kwestie van de mogelijke tendens om het altijd eens te zijn of altijd oneens te zijn te ondervangen.

Inhoudelijk vond ik bijvoorbeeld het item over ongevallen op vrijdag de 13e wat minder. Het zou volgens mij best kunnen dat er meer ongevallen gebeuren, door een zichzelf vervullende voorspelling. Ook items die bevragen over de mogelijkheid dat er elders in het heelal intelligent leven is zijn een beetje ambigu. Het is namelijk niet onmogelijk dat in het onmetelijke universum elders leven ontwikkelt, het is wel zeer onwaarschijnlijk dat zij contact me ons zouden zoeken.

Sommige items zijn dus misschien niet zo goed om geloof in het paranormale te meten. Maar ik ben niet op de hoogte van het doel van het onderzoek, dus misschien is dit niet echt een probleem.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Attitude-onderzoek: buitenaardse wezens

kreeg net gegevens binnen van iemand buiten de doelgroep
Ik val ook buiten de doelgroep, maar achter een paar weken niet meer. Misschien de moeite waard om toch erin te laten?
logische keuze, al was het misschien niet slecht geweest om bij gelijkende items iets vaker te kiezen voor een negatieve zin, kwestie van de mogelijke tendens om het altijd eens te zijn of altijd oneens te zijn te ondervangen.
Inderdaad, dat maakt de resultaten beter. Dit punt had ik trouwens ook al genoemd ergens.
tja, een nuanceverschil tussen 'denken' en 'geloven' is wel érg subtiel
Ik zou uit de zin "Ik denk dat buitenaards leven contact met ons zou zoeken" de "zou" weglaten. Dan heb je een wat duidelijker, echter nog steeds miniem, verschil tussen de zin met geloven en denken.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Attitude-onderzoek: buitenaardse wezens

Dat zou ik niet doen, want de zin "Ik denk dat buitenaards leven contact met ons zoeken" is niet correct :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Attitude-onderzoek: buitenaardse wezens

Hehe. Het werkwoord moet dan ook vervoegd worden natuurlijk:

"Ik denk dat buitenaards leven contact met ons zoekt".
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Attitude-onderzoek: buitenaardse wezens

Mijne is binnen, ben benieuwd naar deel twee!
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer