Behandeling van tumoren

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Behandeling van tumoren

Radiotherapie is een bloeiend vakgebied. Helaas stijgt het aantal patienten met kanker in zeer hoge tempo. Sommige patienten kunnen geholpen worden door de tumor chirurgisch te verwijderen, andere worden bestraald met megavolt fotonen en weer andere krijgen chemotherapie. Ook een combinatie is mogelijk.

Kan iemand mij vertellen wanneer een bepaald aanpak gekozen wordt? Heeft het iets te maken met de stadia waarin een patient zich kan bevinden of spelen meer factoren een rol??

BVD.

Berichten: 717

Re: Behandeling van tumoren

Voor zover ik weet (ik ontwerp kankerbestralingsapparatuur voor Brachy Therapy), hangt de behandeling vooral af van de soort tumor. Als het operabel is, goed bereikbaar en de ingreep heeft niet al te grote effecten, dan zal daar eerst voor gekozen worden. Bijvoorbeeld borstkanker werd erg vaak operatief behandeld, dus een borst werd afgezet. Gezien de heftigheid van deze ingreep, wordt dit nu vaak behandeld met brachy therapy, ofwel inwendige bestraling en soms met external beam. External beam is minder geschikt aangezien deze een minder hoge (plaats)nauwkeurigheid heeft en je makkelijk een gat in de huid 'brand'. In het geval het goed gaat wordt het ook wel borstbesparende operaties genoemd.

Verder is het helemaal afhankelijk van de arts. Waar de ene arts je opgeeft, ken ik andere artsen die dan net aanhaken. Deze experts hebben meerdere combinatie technieken, waarbij hyperthermie een goede aanvulling is op radiotherapy. Daarnaast verschillen de meningen van artsen onderling sterk betreffende de te gebruiken behandeling. Zegt de een dat dit de ultieme oplossing is, de ander zegt weer dat. Zelfs de diagnose varieert van arts tot arts. Is het een voor de een inoperabel en terminaal, de ander kan wel opereren en ziet een goede kans dat je er bovenop komt. Het loont dus om verder te kijken mocht je de sigaar zijn...

Reageer