Godsdienstbeleving

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Godsdienstbeleving

Ik vraag me af wat je onder het "beleven" van een godsdienst verstaat, zelf begrijp'k het hele begrip niet, en zou graag enkele voorbeelden hebben. Ik moet namelijk een opstel schrijven over het vrij zijn in godsdienst en de manier van het te beleven, maar heb niet echt inspiratie

Berichten: 1.286

Re: Godsdienstbeleving

Ik vraag me af wat je onder het "beleven" van een godsdienst verstaat, zelf begrijp'k het hele begrip niet, en zou graag enkele voorbeelden hebben. Ik moet namelijk een opstel schrijven over het vrij zijn in godsdienst en de manier van het te beleven, maar heb niet echt inspiratie


Het beleven heeft te maken met het godsbesef. Dus het godsbesef is het eigen-besef. Wie je bent, wat je doet, wat je denkt en daaruit handeld. Dus het eigen-beseft wordt tegeug gespeigeld op het godsbesef.Het belevenis voor iedereen anders. Niemand heeft hetzelfde gevoel als bijvoorbeeld wonderen, het gevoel om dicht bij hun god te zijn. Dus jouw antwoord lijkt complex, dus het is beter andere antwoorden af te wachten of eventjes te gaan googlen.

Berichten: 13

Re: Godsdienstbeleving

De vraag naar het beleven van godsdienst is de vraag naar hoe je je godsdienst leeft.Dat is aan de ene kant het beleven van je kerk met haar diensten,plichten en rituelen(ook de eventuele uitwerking op het onderwijs en de kultuur niet vergeten.),en aan de andere kant dat wat religieuze ervaring wordt genoemd.Dus bijvoorbeeld transcedentale(de vatbare werkelijkheid overstijgende) ervaringen en mystiek,die ook deel zijn van de godsdienstige beleving binnen een bepaalde geloofstraditie.

Reageer