Drukval over filterhuizen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Drukval over filterhuizen

Hallo,

Voor een project wil ik de drukval uitrekenen over een filterplaat. Deze plaat is volgeboord met gaatjes van d=2.

In de huidige situatie worden er zoveel mogelijk gaatjes geboord, en hopen we dat dat voldoende is.

Er moet nu een theoretische benadering komen waarin wordt berekend hoeveel gaatjes we nodig hebben om de ingaande Flow-rate en doorstroomsnelheid gelijk te houden aan de uitgaande flow-rate en doorstroomsnelheid.

(Q[in] = Q[uit]; V[in] = V[uit])

Het hele systeem is van kunststof met een wandruwheid van K = 0.001mm

Ik heb een PDF-bestand bijgevoegd met daarin het probleem iets uitgewerkt.

Zelf kom ik er niet meer uit, en ik hoop dat er iemand is voor wie dit gesneden koek is.

Groet,

Kees
Bijlagen
Drukval_berekening.pdf
(29.12 KiB) 404 keer gedownload

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Drukval over filterhuizen

wat is het benodigde aantal gaatjes met d = 2 mm in de folterplaat om de uitgaande stroming te realiseren?
Dat hangt ervan af hoeveel drukval je toe wilt laten. Hoe meer gaatjes hoe minder drukval en omgekeerd.
wat is de drukval over de filterplaat?
Jij moet zeggen hoeveel drukval maximaal toegestaan is en daarmee bepaal je de hoeveelheid benodigde gaatjes.
wat is de onderdruk die benodigd is om bij een atmosferische druk op de ingaande leiding de aangegeven flow-rate te realiseren?
Dat is die atmosferische druk minus de drukval.

Je vertelt overigens niet of het hier om vloeistof of om gas (lucht) gaat.

Deze online calculator zou je kunnen proberen.

Let wel dat hierin met diameter D de diameter van de filterplaat bedoeld wordt, niet die van de aan- of afvoerleiding.

Bovendien moet je het percentage 'clear area' invoeren. Dit is het percentage gatoppervlak in de filterplaat.

Bedenk ook dat een filter filtreert. Met andere woorden: de gaatjes raken in de loop van de tijd gedeeltelijk verstopt waardoor de clear area afneemt en de drukval toeneemt.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 3

Re: Drukval over filterhuizen

Hoi Fred,

Het gaat om water met een temperatuur van 65°C. Dit staat in het document wat ik bij de post gevoegd heb. Daarnaast wil ik graag weten wat de relatie is tussen het aantal gaatjes en het drukverlies, en of ik met een bepaald drukverlies de gewenste flow en snelheid haal.

Wat van belang is, is om te weten hoeveel gaatjes we moeten boren van 2mm om de flowrate en snelheid te behalen bij een gegeven zuigvermogen.

Hoe meer gaatjes hoe minder drukval... Maar hoe zit het dan met de weerstand die aan de wand optreedt van de gaatjes. De plaat is 15mm dik.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Drukval over filterhuizen

In de online calculator kun je de dikte invullen bij thickness of plate a.

Je zult door trial and error moeten bepalen hoeveel clear area in % in moet vullen om de maximale drukval (pressure drop) te krijgen die je toe wilt staan. Als je niet weet hoeveel drukval je mag hebben houdt alles op.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer