Methyleen blauw

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Methyleen blauw

Hallo allen,

Graag wil aantonen of er zich in een bak met water levende of dode bacterien bevinden. Hiervoor wil ik gebruik maken van methyleen blauw. Na lang zoeken weet ik nu hoe de oplossing voor methyleen blauw moet worden samengesteld, namelijk:

voor dood weefsel en kernkleuring:

0,3 g methyleenblauw, 30 ml alcohol (95%), 100 ml water mengen.

En nu heb ik dus een oplossing van methyleen blauw, maar hoe moet ik het gebruiken?

- Moet ik uit het bak met water een hoeveelheid water (sample) nemen en die vervolgens vermengel met de oplossing methyleen blauw. En wat zijn dan de hoeveelheden die ik met elkaar moet mengen??

- Moet ik dat onder de microscoop bekijken of veranderd de gehele oplossing van kleur?

- Is het zo dat hoe meer dode weefsel zich in de oplossing bevindt des te blauwer de oplossing kleurt?

wat is de juiste werkwijze?

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Methyleen blauw

Ik heb het niet met bacterien gebruikt maar met cellen, maar het zal wel vergelijkbaar zijn.

Je maakt een oplossing van de methyleenblauw in PBS, uit het potje is te geconcentreerd, dan zal ook je hele achtergrond donkerblauw zijn en dan zie je bijna niks meer, de exacte verdunning valt wel te googelen. Dat voeg je aan wat cellen toe, die je onder een microscoop moet bekijken. De dode cellen (of, dus bacterien) kleuren blauw en de levende niet. Aan de oplossing zelf zul je dus niets zien dat moet echt onder de microscoop. Ik heb toen gewoon een protocolletje van internet geplukt, er staan er zat, zeker als je in het engels zoekt, en dat werkte prima.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 4

Re: Methyleen blauw

Hey Wendytje,

Bedankt voor je reactie, maar ik kom er niet helemaal uit. Zelf ben ik een natuurkundige dus weet niet zoveel van bacterien af. Jij hebt het over PBS, wat houdt dit precies in?

Vervolgens zeg je: "Dat voeg je aan wat cellen toe, die je onder een microscoop moet bekijken."

Met "dat" bedoel je waarschijnlijk de oplossing methyleenblauw. Nou is me oplossing 130ml. Hoeveel ml moet ik toevoegen en aan hoeveel cellen moet ik dit toevoegen.

Mijn situatie is als volgt:

Ik heb een aquarium staan. In mijn aquarium heb ik water vol met bacterien. Nu wil ik met methyleen blauw aantonen hoeveel bacterien erin zitten (monster). Vervolgens doe ik er een bepaald hoeveelheid chemicalen bij waardoor een aantal bacterien doodgaan. Vervolgens wil ik nogmaals de hoeveelheid bacterien aantonen m.b.v. methyleenblauw. Hoe zou jij dit aanpakken?

Op het internet heb ik niet kunnen vinden wat ik zoek. Heb je misschien een aantal (engelse)steekwoorden voor me?

Berichten: 163

Re: Methyleen blauw

Hoi Let-it B,

PBS is Phosphate Buffered Saline, een gebufferde oplossing waarin je eukaryotische cellen in leven kan houden. (juist pH osmolariteit etc). Meer hierover vind je op wikipedia : PBS.

Aangezien je bacteriën wilt onderzoeken (die in water leven) heb je geen PBS nodig, kun je gewoon vanaf water werken.

Een mooie uitleg over baterie staining vind je hier: Microscopie pagina over bacteriën. Alleen dan ben je er nog niet. Je wilt namelijk hoeveelheden bepalen, voor eukaryotische cellen doe je dat in een telkamer (counting chamber, bv bürker). Hierin tel je de cellen op 1 mm2, dit vermenigvuldig je met 10 000 (10-4) en eventueel de verdunningsfactor (meestal 2, 1 op 1 met staining solution). Dan heb je het aantal cellen per ml.

De kleurstof voor zoogdiercellen is meestal trypan blue 0,4%. Zoektermen die je kunt gebruiken "viable stain(ing)".

Voor bacteriën is het heel moeilijk om met de microscoop een oplossing te kwantificeren, daarom zou ik eerder gebruik maken van het opkweken op een agarplaat en koloniën tellen. Dit laatste zou je eigenlijk onder VMT omstandigheden moeten doen, om te voorkomen dat je bacteriën oppikt die niet uit het water komen. Dat is natuurlijk moeilijk om thuis te doen.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Methyleen blauw

Ah Drs P. was me net voor!

Tja erg veel meer heb ik er ook niet aan toe te voegen, ik dacht dat het ging om een bacteriekweek in het lab. Ik heb werkelijk geen idee hoeveel bacterien er (per milliliter water) in een aquarium zitten, dus ik weet niet precies hoe je dit het beste kan aanpakken, behalve met idd een telkamer en eventueel wat andere kleuringen (gram?) dan alleen methyleen blauw.

PBS is idd phosphate bufferd saline, een zoutoplossing dus, maar voor bacterien kun je gewoon (eventueel liefst) gedestilleerd water gebruiken.

Wat zoekopdrachten in google? Nouja igg altijd in het engels, dus dat worden combi`s met:

methlyene blue/ trypan blue, (bacteria, protocol)

bacteria, (detection)

bacteria staining

bacteria content aquaria

en uiteraard al wat drs P. zei.

? ik heb hier niet op gezocht, maar dit is wat ik zou proberen.

veel succes!
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 4

Re: Methyleen blauw

hallo,

Ik wou jullie (WendyTje en Drs.P) bij deze nog bedanken voor jullie uitleg. Het heeft me in de juiste richting gebracht.

Bedankt voor de uitleg.

Reageer