Hoogte berekenen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Hoogte berekenen

Hallo iedereen,

Om een wikkelmachine te programmeren heb ik een bepaalde formule nodig.

Het betreft een machine die een strip metaal op een trommel, met een bepaalde diameter, wikkelt. Hoe meer materiaal er op de trommel gewikkeld is, hoe hoger het materiaal zich bevind t.o.v. de begindiameter.

Het is de bedoeling een formule te vinden waarmee ik kan berekenen hoeveel afstand de strip heeft t.o.v de begindiameter als er een bepaalde hoeveelheid gewikkeld is.

Ik dacht dat als ik de dikte van de strip weet en de diameter van de trommel, waarmee ik dan de omtrek kan berekenen, dat ik dan genoeg gegevens zou moeten hebben. Het lukt me echter niet dit in een juiste formule te gieten.

Het probleem is nogal moeilijk te omschrijven, ik hoop dat toch enigzins duidelijk is.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Hoogte berekenen

Als ik het goed begrijp, heb je een kern waarop metaal wordt gewonden. Je wilt aan de hand van de lengte van het opgewonden metaal, de dikte van de spoel berekenen (exclusief de kern).

Dan lijkt mij de volgende manier toereikend:



rk = straal kern

rt = straal totaal (kern + metaal)

rm = straal metalen "ring" om kern



De oppervlakte (van de zijkant) van het metaal is lengte opgerold metaal * dikte (L*D)

De oppervlakte van je kern is π*rk2

De totale oppervlakte is π*rk2 + L*D

Ook te schrijven als π*rt2

Hieruit volgt dat rt2 = (π*rk2 + L*D)/π en hieruit is rt te berekenen.

Dan geldt dat rm = rt - rk



Aangezien er mensen op dit forum rondhobbelen die veel beter in wiskunde zijn dan ik, zou ik even op hun reacties wachten. :D
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer