[wiskunde] eigenwaarden en eigenvectoren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8.614

[wiskunde] eigenwaarden en eigenvectoren

Vandaag ben ik begonnen aan een oefeningenreeks over eigenwaarden en eigenvectoren. Omdat ik nog niet zo vertrouwd ben met het werken met deze begrippen twijfelde ik af en toe bij het oplossen van volgende opgave:

Van de lineaire transformatie
\(t \in \mathcal{L}(\Pi_0)\)
is de matrix gegeven ten opzichte van een basis van
\(\mathbb{R}, \Pi_0,+\)
. Bepaal de eigenwaarden, de eigenvectoren en de eigenruimten van de lineaire transformatie
\(t\)
.
  1. \(T_e = \left[ \begin{array}{cc}5 & -1 \\1 & 5 \end{array} \right]\)
  2. \(T_e = \left[ \begin{array}{cc}3 & 2 \\8 & 10 \end{array} \right]\)
[/i]Om de eerste op te lossen redeneerde ik als volgt:

De karakteristieke vergelijking van de matrix
\(T_e\)
is de volgende:
\(\left| \begin{array}{cc}5-\lambda & -1 \\1 & 5-\lambda \end{array} \right| = 0\)
\(\Leftrightarrow (5-\lambda)^2 + 1 = 0\)
\(\Leftrightarrow \lambda^2 -10\lambda + 26 = 0\)
De discriminant is hier echter -4, dus deze vergelijking heeft geen reële oplossingen. Moet ik hieruit concluderen dat deze lineaire transformatie geen eigenwaarde(n), eigenvector(en) en eigenruimte(n) heeft?

De tweede opgave oplossen ging redelijk goed, maar ik ben niet zeker van mijn uitkomst. In alle voorgaande oefeningen over eigenwaarden en eigenvectoren waren de oplossingen gehele getallen en dat is in deze opgave niet het geval. Hieronder mijn uitwerking, gelieve er even jullie licht over te laten schijnen.

Oplossing:

De karakteristieke vergelijking van de matrix
\(T_e\)
is de volgende:
\(\left| \begin{array}{cc}3-\lambda & 2 \\8 & 10-\lambda \end{array} \right| = 0\)
\(\Leftrightarrow (3-\lambda)\cdot(10-\lambda) - 16 = 0\)
\(\Leftrightarrow \lambda^2 - 13\lambda + 14 = 0\)
De discriminant bedraagt 113:
\(\lambda_1 = \frac{13-\sqrt{113}}{2} \approx 1,185\)
en
\(\lambda_2 = \frac{13+\sqrt{113}}{2} \approx 11,815\)
Dit zijn dus de eigenwaarden. De eigenvectoren en eigenruimten bepalen we dan als volgt:
  1. \(\lambda = 1,185\)
    :
    \(\left( \left[\begin{array}{cc}3 & 2 \\8 & 10 \end{array}\right] - \left[\begin{array}{cc}1,185 & 0 \\0 & 1,185 \end{array}\right] \right) \cdot \left[\begin{array}{c}x \\y \end{array}\right] = \left[\begin{array}{c}0 \\0 \end{array}\right]\)
    \(\Leftrightarrow \left\{ \begin{array}{cc}1,815x + 2y = 0 \\8x + 8,815y = 0 \end{array}\)
    \(\Leftrightarrow \left\{ \begin{array}{cc}1,815x + 2y = 0 \\1,815x + 2y = 0 \end{array}\)
    \(\Leftrightarrow \left\{ \begin{array}{cc}x + 1,102y = 0 \\x + 1,102y = 0 \end{array}\)
    We kiezen
    \(y = k\)
    , dan volgt
    \(x = -1,102k\)
    De eigenvector
    \(E_0\)
    is dan
    \(\left[ \begin{array}{c}-1,102k \\k \end{array}\right]\)
    en de eigenruimte
    \(x + 1,102y = 0\)
    .
  2. \(\lambda = 11,815\)
    :
    \(\left( \left[\begin{array}{cc}3 & 2 \\8 & 10 \end{array}\right] - \left[\begin{array}{cc}11,815 & 0 \\0 & 11,815 \end{array}\right] \right) \cdot \left[\begin{array}{c}x \\y \end{array}\right] = \left[\begin{array}{c}0 \\0 \end{array}\right]\)
    \(\Leftrightarrow \left\{ \begin{array}{cc}-8,815x + 2y = 0 \\8x - 1,815y = 0 \end{array}\)
    \(\Leftrightarrow \left\{ \begin{array}{cc}8x - 1,815y = 0 \\8x - 1,815y = 0 \end{array}\)
    \(\Leftrightarrow \left\{ \begin{array}{cc}x - 0,227y = 0 \\x - 0,227y = 0 \end{array}\)
    We kiezen
    \(y = k\)
    , dan volgt
    \(x = 0,227k\)
    De eigenvector
    \(E_0\)
    is dan
    \(\left[ \begin{array}{c}0,227k \\k \end{array}\right]\)
    en de eigenruimte
    \(x - 0,227y = 0\)
    .
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] eigenwaarden en eigenvectoren

De discriminant is hier echter -4, dus deze vergelijking heeft geen reële oplossingen. Moet ik hieruit concluderen dat deze lineaire transformatie geen eigenwaarde(n), eigenvector(en) en eigenruimte(n) heeft?
Inderdaad, toch niet binnen de reële getallen.
De tweede opgave oplossen ging redelijk goed, maar ik ben niet zeker van mijn uitkomst. In alle voorgaande oefeningen over eigenwaarden en eigenvectoren waren de oplossingen gehele getallen en dat is in deze opgave niet het geval. Hieronder mijn uitwerking, gelieve er even jullie licht over te laten schijnen.
Ik heb het laatste stuk niet nagerekend, maar de methode ziet er in elk geval goed uit.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] eigenwaarden en eigenvectoren

De tweede opgave is ook helemaal juist (ik heb het 'nagerekend'). Toch zou ik je eigenwaarden niet afronden, de eigenvectoren kun je dan ook exact berekenen. Ik wil maar zeggen: ik zie geen reden om te benaderen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] eigenwaarden en eigenvectoren

Inderdaad, toch niet binnen de reële getallen.
De tweede opgave is ook helemaal juist (ik heb het 'nagerekend'). Toch zou ik je eigenwaarden niet afronden, de eigenvectoren kun je dan ook exact berekenen. Ik wil maar zeggen: ik zie geen reden om te benaderen.
Bedankt voor de bevestiging. I.v.m. het exact berekenen: klopt het dat de eigenwaarden dan
\(\frac{13-\sqrt{113}}{2}\)
en
\(\frac{13+\sqrt{113}}{2}\)
zijn en de bijbehorende eigenvectoren en eigenruimten respectievelijk:
  • \(\left[\begin{array}{c}\frac{-4k}{-7+\sqrt{113}} \\\\k \end{array}\right]\)
    en
    \(\left[\begin{array}{c}\frac{-4k}{-7-\sqrt{113}} \\\\k \end{array}\right]\)
  • \(x + \frac{-4k}{-7+\sqrt{113}}y = 0\)
    en
    \(x + \frac{-4k}{-7-\sqrt{113}}y = 0\)
Verder heb ik nog een vraagje over een gelijkaardige opgave. De opgave is dezelfde, enkel de transformatiematrix is verschillend, namelijk:
\(T_e = \left[\begin{array}{cc}-1 & 9 \\0 & -1 \end{array}\right]\)
Uit de karakteristieke vergelijking volgt dat deze lineaire transformatie één eigenwaarde heeft, nl.
\(\lambda = -1\)
. Wanneer ik vervolgens de eigenvector wil berekenen bekom ik het volgende stelsel:
\(\left\{ \begin{array}{cc}9y = 0 \\0 = 0 \end{array}\)
Betekent dit dat de eigenvector de nulvector is? En wat is dan de eigenruimte?
\(0x + 0y = 0\)
?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] eigenwaarden en eigenvectoren

Bedankt voor de bevestiging. I.v.m. het exact berekenen: klopt het dat...
Ja, dat klopt.

De laatste matrix: kijk nog eens goed. Uit jouw stelsel volgt y=0, en x is onbepaald. Immers, 0=0 is waar voor alle x dus je kunt x vrij kiezen. Je eigenvector is dus
\((x,0)\)
. Merk overigens op dat de nulvector altijd voldoet aan "matrix*nulvector = eigenwaarde*nulvector".
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] eigenwaarden en eigenvectoren

Opmerking: het is mogelijk dat je bij zo'n tweevoudige eigenwaarde (de algebraïsche multipliciteit is 2) ook twee lineair onafhankelijk eigenvectoren vindt. Dat is niet noodzakelijk zo, hier heb je er maar een.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.746

Re: [wiskunde] eigenwaarden en eigenvectoren

Betekent dit dat de eigenvector de nulvector is?
Een eigenvector is per defenitie verschillend van de nulvector.

En probeer ook eens om de eigenwaarden van deze kleine, eenvoudige matrixen, rechtstreeks via de defenitie te berekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] eigenwaarden en eigenvectoren

Een eigenvector is per defenitie verschillend van de nulvector.
Ligt eraan wat je definitie is. Je kunt de nulvector ook per definitie een eigenvector noemen (dan is het voor íedere matrix een eigenvector). Feit blijft: de nulvector is niet interessant (triviaal) als eigenvector :P
En probeer ook eens om de eigenwaarden van deze kleine, eenvoudige matrixen, rechtstreeks via de defenitie te berekenen.
En op welke definitie doel je dan? :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] eigenwaarden en eigenvectoren

Ja, dat klopt.
Nogmaals bedankt voor de bevestiging.
De laatste matrix: kijk nog eens goed. Uit jouw stelsel volgt y=0, en x is onbepaald. Immers, 0=0 is waar voor alle x dus je kunt x vrij kiezen. Je eigenvector is dus
\((x,0)\)
En probeer ook eens om de eigenwaarden van deze kleine, eenvoudige matrixen, rechtstreeks via de defenitie te berekenen.
Ik begrijp niet goed wat je hiermee bedoelt.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer