High zijn

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 25

High zijn

ik heb gehoord dat je door sporten high kunt worden

is dat echt zo?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: High zijn

Doel jij misschien op de runners-high? Dat is een term die ik wel eens hoor, maar voor exacte inlichtingen moet je bij hardlopers zijn. Het heeft niet zoveel met de drugs-high uit te staan, geloof ik.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: High zijn

Je zal niet high worden zoals je high wordt van drugs. Bij intensief sporten wordt er wel serotonine vrijgezet in je hersenen, wat de "runners-high" verklaart. Dit mechanisme is vergelijkbaar met wat bepaalde drugs bewerken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: High zijn

Inderdaad. Deze mensen kunnen een zekere afhankelijkheid hebben. Maar dat ze echt verslaafd zijn dat vermoed ik niet.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 597

Re: High zijn

dit komt onder andere door de endorfines die het lichaam produceert tijdens het sporten

zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Endorfine
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Berichten: 31

Re: High zijn

Het antwoord van een loper;

Inderdaad, een loper krijgt een zogenaamde 'runner's high'. Dit ontstaat door zoals eerder gezegd door vrijzetting van endorfines. Deze komen vrij bij sporten, bij blowen, bij verliefdheid, het eten van een stuk chocolade... Na het lopen krijg je dan een zalig, voldaan gevoel. De term verslaafd zou ik niet durven gebruiken, maar vele lopers noemen het toch een soort drug.

Reageer