Natuurkunde: negatieve ionisatie?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 36

Natuurkunde: negatieve ionisatie?

Bonsoir, ik heb morgen natuurkunde-examen en ik kwam 1 theoretisch dingetje tegen waar ik niet helemaal zeker over ben:

een foton kan, mits het genoeg energie heeft, een atoom aanslaan danwel ioniseren. Deze ionisatie verloopt bij metalen door de fotonenergie over te dragen aan een elektron in de buitenste schil, dat daarna een kinetische energie krijgt, groot genoeg om uit de aantrekkingskracht van het atoom te ontsnappen. Hoe verloopt echter die ionisatie bij stoffen zoals zuurstof, jood etc? Kunnen deze ook geioniseerd worden middels een foton met Ef > Ei, of moet dat op een andere manier?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Natuurkunde: negatieve ionisatie?

Geen idee wat je bedoelt met negatieve ionisatie ??

Ionisatie betekent niks meer of minder dan ionvorming. Dat betekent dus dat er een of meerdere elektronen teveel of te weinig komen. In het geval van ionisatie door fotonen kan het niet anders of er verdwijnt een elektron van het atoom vandaan. Als het foton maar genoeg energie heeft lukt dat in principe bij elk atoom.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Natuurkunde: negatieve ionisatie?

Ik denk dat willem wever in verwarring is gebracht door het feit dat zuurstof en jood negatieve ionen vormen wanneer ze een chemische reactie aangaan. Dat doen ze echter door een electron op te nemen van een ander atoom, doorgaans een metaal. Maar die chemische reactie staat los van de ionisatie die optreedt wanneer er hoog-energetische fotonen een electron "uit zijn baan slaan" en die hier bedoeld wordt. Die levert inderdaad (en uiteraard) altijd positieve ionen op
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 36

Re: Natuurkunde: negatieve ionisatie?

neenee... kom op jongens, ik moest het toch kort verwoorden en het is toch vrij logisch dat ik met 'negatieve ionisatie' gewoon bedoel dat er een negatief ion gevormd wordt. Marko komt al wat dichterbij. Mijn vraag was gewoon hoe ionvorming onder invloed van fotonen zat wanneer je naar stoffen uit de rechter groepen van het periodiek systeem kijkt. Ik vroeg me gewoon af of deze ook door hoogenergetische fotonen geioniseerd konden worden, want mijn examenbundel wekte die indruk, wat ik dus raar vond. Ik ben niet in de war, ik wilde gewoon zeker weten of ik nog wel goed bij mijn hoofd was.

Maargoed, ik heb mijn antwoord en ik ga voor de 10 morgen. Weltrusten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Natuurkunde: negatieve ionisatie?

Da's nogal een streven, maar in elk geval succes ermee !!

We duimen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 36

Re: Natuurkunde: negatieve ionisatie?

jammer, een 10 is het niet geworden, maar het gaat wel richting de 9,3 :D

en heb mijn zelfverzonnen negatieve ionisatie niet meer nodig gehad. Toch bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Natuurkunde: negatieve ionisatie?

Kijk, niet voor niks geduimd dan...... :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer