Motorrijders op de vluchtstrook.

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Motorrijders op de vluchtstrook.

Nou, wij stonden weer ontspannen in de file, te genieten van de warme gloed van de avondzon, toen mijn dochter op een lumineus idee kwam. Zij wou de motorfietsen op de vluchtstrook laten rijden bij filevorming. Een aannemelijke maximale snelheid leek haar in dat geval 50 km per uur.

De motorrijders zijn dan bevrijd van het enerverend ritje op de streeplijn. En, het lijkt mij voor hen heel wat veiliger.

Hier en daar doen autobussen dat ook al.
Smile ! You might live longer.

On the internet you almost can do everything that makes you happy.

You don't have to understand the Universe to put an article on Wetenschapsforum.

Berichten: 954

Re: Motorrijders op de vluchtstrook.

Ik zie de meerwaarde niet helemaal aangezien motorrijders al door de file heen (mogen) rijden.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Motorrijders op de vluchtstrook.

Klopt, maar ik denk dat ze zich wel een stuk prettiger zullen voelen op de vluchtstrook dan tussen de auto's in. Veel automoblisten letten niet echt op, hebben meer oog voor de andere rijbaan die net wat sneller gaat en dan zomaar van rijbaan verwisselen. Op de vluchtstrook heb je daar geen last van.

Punt van zorg is echter wel: zullen ze zich aan die 50 km/h gaan houden? Want als ze veel harder gaan rijden is dat niet bevordelijk voor de veiligheid van mensen die op de vluchtstrook stilstaan...
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 954

Re: Motorrijders op de vluchtstrook.

Ja, dat zie ik wel. Alleen is het denk ik niet aan te raden motorrijders zomaar toe te laten op de vluchtstrook. Daarmee zou je ze een uitzonderingspositie geven die nu voorbehouden is aan bepaalde weggebruikers. Mijn inschatting zou zijn dat het al snel verandert van gunst in recht en dat vervolgens de rest van de weggebruikers ook zal vinden dat zij de vluchtstrook moeten kunnen benutten. Dan ben je snel weer terug bij af, maar zonder plek om veilig pech te hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Motorrijders op de vluchtstrook.

Als motorrijder kan ik bevestigen dat het vrij zenuwslopend kan zijn om bij file tussen auto's door te rijden. De vluchtstrook zou inderdaad een heel prettige oplossing zijn. Aan de andere kant is dat geen houdbare situatie denk ik, niet zozeer vanwege een snelheidslimiet wat al dan niet nageleefd zou worden maar meer om de voorkeursbehandeling die je motorrijders dan geeft en de veiligheid van verkeer dat de vluchtstrook zou gebruiken waar het voor bedoeld is.

Daarbij lijkt het me niet haalbaar om de regelgeving rond te breien: bij welke snelheden zou de vluchtstrook gebruikt mogen worden, vanaf welke snelheid van het overige verkeer niet meer, hoe regel je het invoegen, etc.

..maar het lijkt me heel erg veilig & fijn!
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Motorrijders op de vluchtstrook.

Je kunt ook een apparte baan maken voor motorrijders,

Op dit moment zijn de rijbanen zo breed dat er 2 cinqucento's naast elkaar inpassen. Op hoge snelheid wil je natuurlijk wel wat ruimte tussen de auto's hebben en daarom is de rijbaan zo breed.

Dat is geen probleem, maar juist daarom rijden auto's niet netjes achterelkaar in de file, de ene rijd helemaal naar links, de andere helemaal naar rechts.

Je kan de strepen heel breed maken, of je kan een dubbele streep maken, een meter van elkaar. Auto's blijven dan van elkaar uit de buurt, en motor's kunnen lekker doorzoeven.

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: Motorrijders op de vluchtstrook.

...Je kan de strepen heel breed maken, of je kan een dubbele streep maken, een meter van elkaar..
Breed is een erg slecht idee: die strepen zijn spekglad, zeker als het regent. Dubbel is wel een idee.
Programmers don't byte, they nibble a bit

Berichten: 12.262

Re: Motorrijders op de vluchtstrook.

Je kan de strepen heel breed maken, of je kan een dubbele streep maken, een meter van elkaar. Auto's blijven dan van elkaar uit de buurt, en motor's kunnen lekker doorzoeven.
Dat heeft zn problemen - over strepen rijden doen motorrijders niet graag, die zijn spekglad zeker bij nat wegdek. Bovendien denk ik dat de meeste automobilisten brede of dubbele strepen zullen aanzien voor een verbod op van rijstrook wisselen, temeer omdat ze precies op die manier worden gebruikt op provinciale wegen.

De vluchtstrook lijkt me vrij gevaarlijk, die is er toch vooral op gemaakt om bij calamiteiten rucksichtlos te kunnen uitwijken. Ik kan me zo voorstellen dat dat nogal gevaarlijk is als er motorfietsen langsrazen, ook bij lage snelheid. Bovendien kunnen autos die de vluchtstrook nodig hebben soms geen richting meer aangeven door electrische defecten etc, dus aankomen zie je ze ook niet altijd.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Motorrijders op de vluchtstrook.

Alleen een doorgetrokken streep zullen ze aanzien dat ze niet van strook mogen wisselen, een dubbele onderbroken streep werkt net zoals op de provinciale weg om het verkeer te temperen. Ook zullen motorrijders dan niet over de strepen rijden, maar tussen de strepen.

dus zoiets als dit

_____________

##########

##########

##########

##########

- - - - - - - - - -

- - - - - - - - - -

##########

##########

##########

##########

Waarbij 4 rijen '#' een rijstrook is. Hierboven staan dus 2 rijstroken en een motorstrook.

Berichten: 12.262

Re: Motorrijders op de vluchtstrook.

Dat zou inderdaad kunnen, al zou ik toch twijfelen of ik daar nou wel of niet mag inhalen per auto... niet dat ik het erom zou laten verder, maar das een andere zaak. Je ziet in het verkeer wel dat mensen moeite hebben met ongebruikelijke belijning, bijvoorbeeld daar waar de vluchtstrook als spitsstrook wordt ingezet - bijna niemand die naar rechts opschuift.
Victory through technology

Berichten: 76

Re: Motorrijders op de vluchtstrook.

nouja, zo'n goed idee vind ik dat niet eigenlijk. Het zou misschien wel over het algemeen zorgen voor minder ongevallen. Maarja, het lijkt een ambetante kwestie zoals: "wannneer wordt er per definitie gesproken van file", want anders zie ik ze het wel vaker doen, je ziet nu al zotten op de weg, die aan hoge snelheid een vrachtwagen langs rechts op de pechstrook inhalen.

Het plaatsen van een soort van dubbele rijstrook tussen 2e en 3e baanvak lijkt me een beter idee, aangezien de automobilisten hopelijk dan niet over die streep zullen rijden. Ik rijd nu altijd al vaak naar links op de 3e rijvak in de file, ik ken vele mensen die met de motor rijden, mss daarmee.

Langs de andere kant is die dubbele rijstrook waarschijnlijk niet financieel haalbaar, wat zou het niet kosten om overal in belgie, (of nederland:-p) een dubbele rijstrook te schilderen, (zoiets moet toch vaak herschildert worden dacht ik), enkel voor die (no offence) "enkele" motorrijders, te beschermen die zot willen rijden. Dure kost voor een heel klein beetje meer veiligheid denk ik. Ik weet dat er ook brave motorrijders zijn die ook een accident kunnen hebben, alhoewel ze oplettend rijden, maar toch door een of andere auto gegrepen worden, maar zo vaak gebeuren zo'n dingen denk ik niet. Of toch niet genoeg om er miljoenen in te investeren, waarvan je zelfs nog niet weet of het wel uitmaakt of niet.

Het beste zou nog zijn dat alle motorrijders bij file lawaai maken, :-p, want sommige motoren hoor je toch echt niet afkomen tot ze op een 10m zijn van je. Terwijl je anderen van ver al hoort aankomen hetgeen ik een stuk veiliger vind.

Of? Los het fileprobleem op! :-)

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: Motorrijders op de vluchtstrook.

Het hoeft allemaal niet zo ingewikeld. Ik zou zeggen, gewoon invoeren. Klaar, geen extra kosten voor de overheid. Als vluchtstrook verandert er niets en een toevallig geparkeerde auto zal weinig problemen opleveren. Als je auto’s zou toelaten wordt het een grote chaos. Een voorkeursbehandeling van de motorrijder kun je dat dus niet noemen. ’t Is gewoon een pragmatische oplossing.

Inschatten of er filevorming is, gerelateerd aan de snelheidslimiet van 50 km per uur op de vluchtstrook is niet moeilijk. En, "niemand" mag uiteraard een aangegeven snelheid overschrijden.
Smile ! You might live longer.

On the internet you almost can do everything that makes you happy.

You don't have to understand the Universe to put an article on Wetenschapsforum.

Berichten: 12.262

Re: Motorrijders op de vluchtstrook.

Naja, dat niet-te-hard-rijden gaat natuurlijk niet gebeuren. Er staan geen flitskasten langs de snelweg die opeens overschakelen op 50 als er een file staat, en handhaving met politiemotoren of -autos is bij file bijzonder zichtbaar resp onmogelijk. Gevolg zal denk ik vooral zijn dat de vluchtstrook dan een rijplaats wordt waar een deel van de motoristen gewoon met 120 langs tuft met alle gevaar van dien.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: Motorrijders op de vluchtstrook.

Het hoeft allemaal niet zo ingewikeld. Ik zou zeggen, gewoon invoeren. Klaar, geen extra kosten voor de overheid.
Helaas zal het toch een stuk minder simpel zijn dan je je voorsteld, en er zullen wel degelijk kosten aan verbonden zijn. Zo zal de vluchtstrook geschikt moeten zijn voor het gebruik tijdens de file. Er ligt nu vaak een enorme hoeveelheid rommel waar ik met de motor wel erg voor zou oppassen. En als je op de vluchtstrook rijd heb je je aandacht echt meer nodig om de rest van het verkeer in de gaten te houden en niet om om koplampglasscherven, bouten, palletresten-met-spijker enz enz heen te laveren.

Dat betekent dus dat die vluchtstrook om te beginnen al veel vaker schoongemaakt moet worden.

Ik zie ook het probleem niet van tussen de file's door rijden. Dat doe ik al zo'n 28 jaar zonder al teveel problemen met alle soorten van motoren.

Is hier misschien een oplossing bedacht voor een niet bestaand probleem? Voor diegene die dat voor elkaar heeft gekregen, en daarmee een discussie doet losbarsten, is een gouden commerciele toekomst weggelegd.
Programmers don't byte, they nibble a bit

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Motorrijders op de vluchtstrook.

Ik wil wel even kort opmerken dat het tussen de auto's door rijden van moteren eigenlijk verboden is, maar dat het (en nu komt het meest typische Nederlandse woord:) gedoogd wordt.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer