Quickbasic

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 4.502

Quickbasic

Ik maakte een aantal jaren geleden,te beginnen in 1991 (!) diverse rekenprogramma's op basis van QB4.5 en kon die na gereedkomen zelfstandig uitvoeren via een Compiler op datzelfde programma (tot voor een aantal jaren) met EXE-bestanden.

Sinds die tijd werkt dat niet meer en ik poogde via allerlei info en melding van de problematiek, een oplossing te vinden.

Ik vermoed(de) de overgang naar nieuwere versies van Windows (nu Windows XP),bij Wi2000 ook al problemen,voor zover ik me kan herinneren.

Bestaat er een mogelijkheid om de door mij geproduceerde QB4.5-programma's te draaien op andere systemen;

mogelijk een deskundologische vraag: via OpenOffice,dat ik een jaar geleden installeerde of wat dan ook . :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Quickbasic

Ligt dat niet aan een een of ander 16 bits of 32 bits-systeem toestandje o.i.d., waarvoor je een extra programmaatje kunt downloaden bij windows?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7.068

Re: Quickbasic

Je zou iets als DosBox of VMWare kunnen proberen.

Als je de source code nog hebt van de programma dan zou je het ook kunnen omzetten naar Visual Basic.

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: Quickbasic

Volgens mij kon je op 2 manieren compileren: een zelfstandige exe of eentje die QBrun45 (of zoiets) nodig had. En of dat laatste nog werkt? Ik moet zeggen dat ik in het verleden ook wel erg veel QB45 heb gebruikt, de laatste jaren echter nooit meer.

De dosbox suggestie hierboven is overigens wel het proberen waard.
Programmers don't byte, they nibble a bit

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Quickbasic

Ik heb QB4.5 en kan in Windows XP SP2 gewoon exe files maken zowel met de optie: EXE Requiring BRUN45.EXE

als met de optie: Stand-alone EXE File

Echter, zodra ik QB4.5 start gaat er een programma ntvdm.exe draaien dat mijn processorcapaciteit naar 100 % brengt en alles gaat dus zéér traag.

Dat programma is NT Virtual DOS Machine en blijkbaar nodig om oude 16 bits toepassingen op een 32 bit platform te laten draaien. Wellicht dat dit programma of één van de erbij horende files bij Oktagon ontbreekt op zijn systeem of verminkt is of wat dan ook.

Bij mij staan ntvdm.exe en ntvdm.dll in C:\WINDOWS\system32

Verder staan in C:\WINDOWS\i386 twee files: NTVDM.EX_ en NTVDM.DL_ en in C:\WINDOWS\prefetch staat NTVDM.EXE-0A81AB7B.pf

Zodra ik QB4.5 afsluit loopt ntvdm.exe niet meer en is mijn systeem weer snel, ook als ik een zojuist in QB gemaakte EXE file start door erop te klikken.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Quickbasic

Ik raad je aan om alles opnieuw te compileren met de laatste versie van QB, hopelijk werkt dit. Eventueel kan herwerken een uitkomst bieden. (Wat uiteraard veel werk is)

Dosbox is zeker een mooie oplossing.

EDIT: http://en.wikipedia.org/wiki/QBasic mss kan je (mits kleine aanpassing ) ze van QuickBasic naar QBasic omzetten?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Quickbasic

Ook FreeBasic dit lijkt mogelijk te zijn volgens wikipedia. Zoals EvilBro al aangaf is omzetten naar Visual Basic misschien het beste. Dit is wel veel werk, maar je kan dit eventueel (door zelf een programma te schrijven hiervoor) automatiseren.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Quickbasic

Graag wil ik mijn dank betuigen aan alle medelevenden;ik ben hier al een jaar of vier mee aan het klojen en ben er ondanks pogingen van nieuwe QB,freebasic,etc,nog niet uit.

Kreeg allerhande adviezen van een duitse QB-club,een deel in jullie richting,werkt niet.

Kreeg advies om VB.dos,Vis.basic,Superbasic,etc.te gebruiken,niente.

Het wonderlijke is dat ik nu steeds de mededeling krijg dat:"the expression is too complex",bij maar een heel simpele wijziging als een letter of een naam,hiervoor werden alle rekenkundige wijzigingen en aanvullingen zonder problemen door de ingebouwde compiler (in QB45 van zo'n 15 jaar geleden) verwerkt.

Ik wijtte dat aan de nieuwere Windows-versies (2000,XP),dat deze blokkades had opgeworpen;ik had bijv in een van die versies met een gratis QB45 niet meer de mogelijkheid om te compileren;de leverancier destijds zei me,dat je de eigen gemaakte programma's alleen voor eigen gebruik kon produceren,maar niet uitbrengen.

Een soort concurrentie bed(w)ing?!,Ik ging toen maar verder met mijn eerdere QB45 versie,die het dus lange tijd goed deed.

Overigens zal ik de nieuwere adviezen ,voor zover mij mogelijk is,proberen!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Quickbasic

Zijn het veel lijnen code? Afhankelijk daarvan zou je een omzetting naar een andere taal kunnen overwegen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Quickbasic

Het wonderlijke is dat ik nu steeds de mededeling krijg dat:"the expression is too complex",bij maar een heel simpele wijziging als een letter of een naam,hiervoor werden alle rekenkundige wijzigingen en aanvullingen zonder problemen door de ingebouwde compiler (in QB45 van zo'n 15 jaar geleden) verwerkt.
Heb je het hier nog steeds over hetzelfde probleem als een jaar geleden?
Ik wijtte dat aan de nieuwere Windows-versies (2000,XP),dat deze blokkades had opgeworpen;ik had bijv in een van die versies met een gratis QB45 niet meer de mogelijkheid om te compileren;de leverancier destijds zei me,dat je de eigen gemaakte programma's alleen voor eigen gebruik kon produceren,maar niet uitbrengen.
Ik denk dat je hier QBasic en QuickBasic door elkaar haalt. QBasic was alleen een gratis meegeleverde interpreter (dus zonder compiler) zoals heel lang geleden ook dat GWbasic was.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 4.502

Re: Quickbasic

Ik heb eeb QB 4.5 met compiler en kreeg na aanschaf van Windows 2000 een 4.5 zonder compiler en schakelde mijn oude weer in en die werkte nadien tot de "staking" goed.

Ik vernam van de duitse QB-club,dat VBDOS goed zou kunnen compileren.Wie kent dat programma;behoort dat tot Freeware,als in een eerdere reactie werd vermeld.

Overzetten naar Visual Basic is voor mij ca. 20 programma's wel teveel gevraagd,begin ik niet aan!

Berichten: 7.068

Re: Quickbasic

Overzetten naar Visual Basic is voor mij ca. 20 programma's wel teveel gevraagd,begin ik niet aan!
Doe anders eens even een van die programma's die niet wil compileren dan kunnen we zien waar het probleem eventueel zit en of het niet makkelijker is om het om te zetten naar iets anders.

Berichten: 4.502

Re: Quickbasic

Dan moet ik dus een .BAS programma oversturen?

Berichten: 4.502

Re: Quickbasic

Ik kon al met VBDOS compileren door mijn .BAS-programma te verhuizen naar VBDOS;alleen het opslaan mislukte omat er op de een of andere manier een ander .MAK bestand wordt aangemaakt en het gecompileerde verwdwijnt.

Ik kreeg in ieder geval geen weigering,al een vooruitgang na drie ogf vier jaar.

Ik kluns verder.

Alvast bedankt voor de consulten! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Quickbasic

Overzetten naar Visual Basic is voor mij ca. 20 programma's wel teveel gevraagd,begin ik niet aan!
Dit valt uiteraard te begrijpen, maar als je nieuwe software gaat schrijven zou ik toch een recentere taal overwegen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer