Angst voor spin is gecultiveerd

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Angst voor spin is gecultiveerd

Angst voor spinnen zit ingebakken in de mens. Maar we gaan afhankelijk van tijdperk en plaats anders met die angst om. Dat schrijven Koen Van Keer en professor Paul Verhaeghe (UGent) in het tijdschrift van de Belgische Arachnologische Vereniging (Arabel).


Lees meer: De Standaard

Abonneesectie [Waarschuwing: bevat foto van twee spinnen]


Lees meer: De Morgen

[Waarschuwing: bevat foto van een vogelspin (?)]
Verborgen inhoud
Ik durf niet met zekerheid te zeggen welke spin het is. Ik schrok me i.i.g. kapot toen dat beest plots op mijn scherm verscheen. Jahaa, ik wéét het...



Iedereen schrikt van een grote spin, maar er panisch om gillen is aangeleerd gedrag, volgens de Vlaamse spinnendeskundige Koen van Keer. Hij heeft onderzoek naar spinnenangst gedaan.


Lees meer: Nederlands dagblad

Gebruikersavatar
Berichten: 66

Re: Angst voor spin is gecultiveerd

Volgens mij heeft de angst meer te maken met de hoeveelheid aan poten, die gewoon moeilijk te volgen zijn. Hierdoor is het lastiger te bepalen waar de spin heen gaat. Dat een spin wat zou doen is aangeleerd. Soms goed, tegen bijvoorbeeld zwarte weduwe, maar vaak onnodig zoals bij een hooiwagen.

Zelf heb ik ook last van een fobi voor spinnen. Terwijl ik heel goed weet dat het niet nodig is. Probeer we er wel eens overheen te zetten als ik er een zie, maar aanraken, nee, toch maar niet. Ze zijn te snel en dan weet je net niet waar.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Angst voor spin is gecultiveerd

Hier kan ik je wel volgen. Maar ik heb mijn twijfels bij dat aangeleerde, toch zoals het in de artikels wordt voorgesteld: ik weet goed genoeg dat er in België geen spin zit die me ook maar ziek zou kunnen maken, dat het al twijfelachtig is dat ik er eentje zou tegenkomen die door mijn huid zou raken, als ze al bijten, wat ze zelden doen. Ik weet dat we geen spinnen opeten in onze slaap, etc. Die uitleg voldoet m.i. niet. Ik heb het nog steeds lastig, zeker bij dikke exemplaren. Op dit moment zit er wel een standaard-speldenkop-met-dunne-poten-huisspin in de hoek van het plafond. Die laat ik zitten.

Berichten: 8.614

Re: Angst voor spin is gecultiveerd

Volgens mij heeft de angst meer te maken met de hoeveelheid aan poten, die gewoon moeilijk te volgen zijn. Hierdoor is het lastiger te bepalen waar de spin heen gaat.
Klopt. De hoeveelheid poten en de snelle bewegingen worden inderdaad vaak aangegeven als een van de oorzaken voor spinnenangst.


Soms goed, tegen bijvoorbeeld zwarte weduwe, maar vaak onnodig zoals bij een hooiwagen.
Even muggenziften (je bent een spinnenliefhebber voor iets): een hooiwagen is geen spin maar een spinachtige.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Angst voor spin is gecultiveerd

Dat een spin wat zou doen is aangeleerd. Soms goed, tegen bijvoorbeeld zwarte weduwe, maar vaak onnodig zoals bij een hooiwagen.


Maar hier in nl/belgie is dat dus onzin, want hier zitten geen spinnen die je wat doen, dus er is geen enkele reden om aan te leren dat je bang moet zijn voor een spin.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Angst voor spin is gecultiveerd

Een kruisspin kan flink bijten,

net zoals een vogelspin, zal hij dat niet doen, totdat je hem teveel kieteld.

Gebruikersavatar
Berichten: 66

Re: Angst voor spin is gecultiveerd

Klintersaas in cool :D

"muggezifter"


Dat mag ik wel zo'n instelling! Keep it up


Verder is de fobie tot al een beetje onzin, vandaar ook geregisteert als een aandoening. Stoppen voor een rood licht is vrij normaal, maar bestaan ook geen behandeling voor.

Die fobie laat echter wel zien dat ik ook niet altijd even scherp ben, en soms als mietje eruit zie. Als ik bang ben voor een klein spinnetje. Heeft dus weinig evolutionaire waarde in die zin. Dan hadden we het afgeleerd moeten hebben of aan de soort gekoppelt hebben ofzo. Mijn vader is er niet bang voor, en ik ook niet als hij mij ziet, dus in die zin werkt het weer wel. Maar als ik bevankelijk ben voor andere invloeden, zoals eigen gedachtes of enge verhalen, die altijd van een ander komen, kan ik wel eens niet dat ding kunnen vertrouwen of op zijn minst kunnen anticiperen op zn beweging. Zo'n spinneweg die te keer gaat maakt het er ook niet makkelijker op.


Mag ik dan een vraag stellen, die naar mijn mening toch in dit verlengde ligt, gezien de geopperde stellingen, omtent het wezen van homofiel? Ik wil graag vooropstellen dat ik trots hetro ben. Of mag ik die vraag niet stellen?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Angst voor spin is gecultiveerd

Wat is de vraag?

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Angst voor spin is gecultiveerd

Ik wil graag vooropstellen dat ik trots hetro ben.

Nooit iemand gezien die zich er erg voor schaamde hetro te zijn.. maar trots.. naja, oke.

Je kan ook zelf vragen/topics plaatsen he? Voor als het teveel af gaat wijken.


Daarbij: Je mag altijd alles vragen, met ononderbouwde extreme stellingen komen is iets anders, maar ik zou niet weten wat je (hier) niet zou mogen vragen. (behalve: hoe maak ik een explosief en persoonlijke medische problemen dan. Voor de muggenzifters onder ons :D )
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Reageer