Pijn

Moderator: ArcherBarry

Pijn

Hello allemaal,

ik heb een vraagje voor jullie, zelf heb ik er totaal geen antwoord op.

STEL: dat je geopereerd wordt (onder verdoving weliswaar). Het is een zeer pijnlijke operatie=> amputatie.

Als die persoon wakker wordt zal hij natuurlijk pijn voelen MAAR stel nu dat je diezelfde operatie moet ondergaan zonder verdoving. :shock:

ga je dan dood van de pijn die je voelt?

Ik zit erg met deze vraag en 'k heb het al aan verschillende mensen gevraagd en niemand weet een antwoord.

Alvast erg bedankt, groetjes

Sanne

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Pijn

Sanne schreef:stel nu dat je diezelfde operatie moet ondergaan zonder verdoving.   :shock:

ga je dan dood van de pijn die je voelt?


Ik heb eens gehoord van iemand die zonder verdoving een blinde-darmoperatie had ondergaan. Hij overleefde het wel, maar kon de rest van zijn leven niet meer slapen door de herrinering van die pijn.

Ik denk dat je niet dood gaat, de ingreep is immers hetzelfde. Van pijn alleen kan je denk ik niet doodgaan, het is altijd de oorzaak van de pijn.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Pijn

Van pijn alleen kan je denk ik niet doodgaan, het is altijd de oorzaak van de pijn.
Niet gehinderd door enige echte kennis van zaken wil ik me daar toch bij aansluiten. Je kan ongetwijfeld flauw vallen bij een overdosis pijn, maar je lichaam blijft functioneren totdat een (relevant) onderdeel het begeeft. En als je een dergelijke operatie met verdoving overleeft, dan denk ik zonder ook.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Re: Pijn

Van nature maakt je lichaam al pijnstillers aan bij hevige pijn, wat vooral heel vroeger, toen operaties nog niet bestonden, erg handig was. Een leeuw of tijger rukt bij een mislukte jachtpartij immers zomaar een lichaamsdeel af, en dan moet je wel in staat zijn om de pijn aan te kunnen zodat je weg kunt vluchten. Als de pijn te hevig wordt dan wordt je bewustzijn uitgeschakeld, wat dus eigenlijk een natuurlijke narcose is. Je sterft dus alleen aan de oorzaak van pijn (zoals ernstige wonden) en niet aan de pijn zelf.

De pijn wordt door je lichaam dus al iets verzacht, maar je blijft het wel degelijk voelen. Toen narcotica nog niet bestonden gebruikte men wel alcohol bij ingrijpende operaties, wat enigszins helpt, maar verre van ideaal is. Tegenwoordig zijn we eigenlijk maar watjes als het om het verdragen van pijn gaat, misschien omdat we niks meer gewend zijn. Gelukkig bestaan er nu goede middelen om de pijn nog wat draaglijker te maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Pijn

ik moet me hier helemaal bij aansluiten,

pijn is ontstaan door de noodzaak om dingen te kunnen waarnemen. pijn is een soort van raadgever die je zegt om ergens mee te stoppen, als je geen pijn hebt en voor de rest ook niets voelt kan je eerder door gaan. dit komt dan niet door het gebrek aan gevoel, maar door een gevolg hiervan. als je niets voelt (dus ook geen pijn) dan kan je je voet kapot schoppen zonder dat je er last van hebt. dit zelfde komt voor bij lepra patiënten.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 8

Re: Pijn

Wouter_Masselink schreef:ik moet me hier helemaal bij aansluiten,

pijn is ontstaan door de noodzaak om dingen te kunnen waarnemen. pijn is een soort van raadgever die je zegt om ergens mee te stoppen, als je geen pijn hebt en voor de rest ook niets voelt kan je eerder door gaan. dit komt dan niet door het gebrek aan gevoel, maar door een gevolg hiervan. als je niets voelt (dus ook geen pijn) dan kan je je voet kapot schoppen zonder dat je er last van hebt. dit zelfde komt voor bij lepra patiënten.
dus je wilt zeggen dat als lepra patienten pijn hebben dat ze moeten stoppen met ziek worden. Klinkt logisch.

Ik sluit me geheel bij je aan.

Berichten: 73

Re: Pijn

panta_rhei schreef:
Wouter_Masselink schreef:ik moet me hier helemaal bij aansluiten,

pijn is ontstaan door de noodzaak om dingen te kunnen waarnemen. pijn is een soort van raadgever die je zegt om ergens mee te stoppen, als je geen pijn hebt en voor de rest ook niets voelt kan je eerder door gaan. dit komt dan niet door het gebrek aan gevoel, maar door een gevolg hiervan. als je niets voelt (dus ook geen pijn) dan kan je je voet kapot schoppen zonder dat je er last van hebt. dit zelfde komt voor bij lepra patiënten.
dus je wilt zeggen dat als lepra patienten pijn hebben dat ze moeten stoppen met ziek worden. Klinkt logisch.

Ik sluit me geheel bij je aan.
Nee, da wil zeggen dat lepra-patienten het niet zouden voelen als ze bijvoorbeeld hun hand in vuur zouden houden en dat dat net 1 van de gevaren van die ziekte is. Je kan jezelf kweet ni wat allemaal aandoen zonder het te voelen...
It's been said that everything in the universe is fundamentally composed of energy.Since energy cannot be created or destroyed,some speculate that living beings never truly die.Their life energy is simply returned to the universe in its simplest form.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Pijn

in kort: pijn is een signaal dat je verwittigd dat er schade is. Als dit een gewoon signaal was dan zouden we er ons niet veel van aantrekken en door doen met wat we bezig waren. Dus is het signaal onaangenaam om ons via conditionering aan te moedigen ons lichaam intact te houden. Probleem dat op komt is inderdaad dat die pijn nadelen heeft bij bv het vluchten. Oplossing: natuurlijke opiaten die de pijn prikkel remmen en ons instaat stellen om toch te reageren bij aanvallen. Deze opiaten helpen ons ook bij extreme pijn om ons zo niet te laten sterven van de pijn ipv de wonde.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Pijn

Oplossing: natuurlijke opiaten die de pijn prikkel remmen en ons instaat stellen om toch te reageren bij aanvallen. Deze opiaten helpen ons ook bij extreme pijn om ons zo niet te laten sterven van de pijn ipv de wonde.


Adrenaline is er daar toch één van?

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Pijn

nee adrenaline is een hormoon dat het lichaam klaar maakt om te vluchten maar stilt de pijn niet. opioiden doen dit wel. Dit is onderandere enkefaline en endorfine.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Re: Pijn

hoe zit het dan met mensen die zichzelf opzettelijk verwonden (automutilatie/zelfbeschadiging)? die schijnen hun gevoel zo uit te schakelen dat ze de lichamelijke pijn, die ze zichzelf toebrengen, niet meer te ervaren.

Berichten: 38

Re: Pijn

Die mensen die zichzelf verwonden kicken juist op die pijn, deze brengen hunzelf pijn toe om "dat heerlijke gevoel" te krijgen wat zij er zelf aan ervaren. Of om te ontsnappen aan hun problemen. Ze komen tot rust van die kick. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Pijn

Die mensen die zichzelf verwonden kicken juist op die pijn, deze brengen hunzelf pijn toe om "dat heerlijke gevoel" te krijgen wat zij er zelf aan ervaren. Of om te ontsnappen aan hun problemen. Ze komen tot rust van die kick.   :shock:


Dit klopt niet geheel, het kan ook een manier van aandacht vragen zijn. Automutilatie als geestelijke aandoening.
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Re: Pijn

Het voorbeeld amputatie van sanne doet mij denken aan W.O. II waar bij

legio soldaten aan het front een arm of been of soms beide werden geamputeerd zonder enige verdoving waarbij de slachtoffers het uitgilden

van de pijn. De slachtoffers over het algemeen bleven leven tenzij er een ernstige complicatie optrad.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Pijn

onderschat je lichaam niet! we zitten verdomde goed in elkaar. Je zou verbaast zijn wat je allemaal kan doorstaan en tot wat ons lichaam in staat is.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Reageer