(scheikunde) pijnstillers

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3

(scheikunde) pijnstillers

Voor school ben ik samen met een vriendin met een PWS (profielwerkstuk) bezig.

We hebben als onderwerp medicijnen. Ons hoofdvak is scheikunde, en daarom moeten wij zoveel mogelijk hierop terug komen.

Onze hoofdvraag is:

Wat zijn de verschillen en overeenkomsten tussen pijnstillers?

Wij willen graag een proefje doen, waarbij de samenstelling van de pijnstiller kunnen vaststellen en zo de verschillen te zien.

Wij vragen ons af hoe wij dat het beste kunnen doen, het moet namelijk wel op een middelbare school gedaan kunnen worden.

Misschien dat hier iemand ons kan helpen?

Rose

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: (scheikunde) pijnstillers

Oef, je maakt het jezelf niet makkelijk :D

Voorbeeld: ibuprofen behoort tot de groep van NSAIDs. Als je die afkorting nog niet kent, google dan even op NSAID. Paracetamol is juist geen NSAID en dat maakt het een heel andere stof. Hoe wil je die twee gaan vergelijken?

Je zou een verschil tussen die groepen kunnen laten zien, maar een foefje om de werking van de twee stoffen aan te tonen zou ik zo even niet kunnen verzinnen.

Het lijkt me verstandig om je PWS verder in te dammen zodat je wat specifieker aan de slag kan.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: (scheikunde) pijnstillers

Een beetje een andere wending, maar wel gerelateerd:

Het is wel goed mogelijk om uit wilgenbastolie (salicylzuur) aspirine (= acetylsalicylzuur) te maken, dat doe je in de 1e van het HLO, dus moet het op het middelbaar ook best gaan lukken, en tis niet ontzettend moeilijk.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Reageer