[scheikunde] kinetica van reacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

[scheikunde] kinetica van reacties

Ik heb een tabel met gegevens i.v.m. de tijd en de concentratie van de volgende chemische reactie:

2 NOCl(g) Cl2(g) + 2 NO(g)
reactiesnelheden.PNG
reactiesnelheden.PNG (21.33 KiB) 145 keer bekeken
Op welke manier kan ik nu het best en het snelst de juiste orde van de reactie bepalen ?

In mijn cursus staan de gegevens uitgezet in een grafiek en gaat men kijken of de punten allemaal mooi op een rechte liggen. De eerste orde en de tweede orde curven liggen daar zeer dicht bij elkaar op het zicht.

Als ik een regressiekromme plot door mijn gegevens en kijk naar de correlatiecoëfficient dan bekom ik een tweede orde reactie maar in mijn cursus zegt men dat het eerste orde is ?

Ben ik fout ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [scheikunde] kinetica van reacties

...in mijn cursus staan de gegevens uitgezet in een grafiek en gaat men kijken of de punten allemaal mooi op een rechte liggen....
Wat staat er dan op de x-as en wat op de y-as? Is dit de "geintegreerde methode"?
Als ik een regressiekromme plot door mijn gegevens en kijk naar de correlatiecoëfficient dan bekom ik een tweede orde reactie..
Wederom is niet duidelijk wat je tegen wat plot en correleert.

Als ik de geintegreerde methode gebruik dan vind ik 2e orde dus wat dat betreft krijg je van mij gelijk.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [scheikunde] kinetica van reacties

Fred F. schreef:Wat staat er dan op de x-as en wat op de y-as? Is dit de "geintegreerde methode"?

Wederom is niet duidelijk wat je tegen wat plot en correleert.
Ik ken niet echt een methode om het te doen.

Normaal als ik een tabel ter beschikking heb met de concentraties dan zoek ik 2 gelijke concentraties en bereken ik zo de x en y coëfficienten uit de formule voor de reactiesnelheid.

In mijn cursus gaat men het grafisch oplossen maar dat kan je niet gewoon zelf op een cursusblad vind ik.

x-as neemt men tijd

y-as neemt men concentratie

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [scheikunde] kinetica van reacties

Op welke manier kan ik nu het best en het snelst de juiste orde van de reactie bepalen ?
Persoonlijk vind ik de gedifferentieerde methode de beste/mooiste methode. Jouw cursus en jij gebruiken blijkbaar de geintegreerde methode.

In dit probleem geldt voor de reactiesnelheid: -dC/dt = k.Cn

Dit is een differentiaalvgl waarin C de concentratie van NOCl , n de orde van de reactie en k de reactiesnelheidsconstante is.

Ln(-dC/dt) = n.Ln(C ) + Ln(k)

Als je de log van de reactiesnelheid plot tegen de log van de concentratie krijg je een rechte lijn met als richtingscoefficient de orde n van de reactie. Ook Ln(k) kun je dan meteen aflezen/berekenen. Dit is de gedifferentieerde methode (differential rate law) om de orde te bepalen.

In dit geval vindt je dan ook weer dat de orde (bijna) 2 is.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer