kernen in spoelen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

kernen in spoelen

als je een spoel hebt dan is het veld o.a. afhankelijk van de materiaal van de kern. mijn vraag is: welke factoren er bij bebaalde soorten materialen horen. als jullie mij een tabel zouden kunnen geven waarin ik dat kan zien zou ik jullie zeer dankbaar zijn.

op internet kan ik er namelijk helemaal niets over vinden.

greatz

-------------------

www.project-maglev.tk

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: kernen in spoelen

Op www.natuurkunde.nl stelde je dezelfde vraag.

Je moet op zoek naar de magnetische permeabiliteit (griekse letter mu). Houdt er rekening mee dat je die moet "middelen" over de hele loop van de veldlijnen, dus als je een ijzeren kern hebt, maar de veldlijnen gaan nog steeds door lucht, dan win je niet alles. Pas als de kring gesloten is..... Ook moet je er rekening mee houden dat de materialen een "verzadiging" hebben, en een maximale frequentie voor het veld.

http://en.wikipedia.org/wiki/Permeability_...tromagnetism%29

Re: kernen in spoelen

de reden dat ik de vraag op 2 site's stelde is omdat ik dan sneller een antwoord hoopte te hebben.

maar wat bedoel je precies met dat je de veldlijnen moet "middelen" en dat de kring gesloten moet zijn.

gr

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: kernen in spoelen

Nou, als je alleen een kern in een spoel doet, dan moeten de veldlijnen nog steeds terug buiten de spoel door de lucht. Wat je met een kernmateriaal doet is eigenlijk vergelijkbaar met het "korter maken" van de veldlijnen. En aangezien veldlijnen het prettig vinden om kort te zijn, zullen er dan meer komen. Als je ze 2x zo kort maakt (een materiaal met mu=2) dan zouden er 2x zoveel komen. En als je het nieuwste supermateriaal voor kernen gebruikt kun je ze wel met een factor 10000 korter maken.

Terug naar dat middelen: als de weg van de veldlijnen 4cm in de spoel is en 4 cm buitenom terug, en je zet een materiaal in de kern met mu=1000, dan wordt de weg binnen de spoel verkort tot 4/1000 cm, en buitenom is het nog steeds 4 cm. Totaal dus 4.004cm, ofwel bijna een factor 2 korter.

Veel beter is het dus als je een transformatorachtige kern gebruikt: je wikkelt de spoel op een gesloten kern. Als je dan mu=1000 materiaal gebruikt, wordt de veldsterkte wel 1000 keer zo groot.

Een tussenvorm: neem een kern van 8cm rond, maar zaag er een spleet van een mm tussen. De equivalente lengte wordt dan dus 8cm/1000 -> 0.008cm plus die ene mm lucht (0.1cm) wordt 0.108cm. Het zagen van dat gat kost dus al een factor 11 in veldsterkte, maar die is nog wel 80x zo groot als voor een spoel die helemaal op lucht is gewikkeld.

Re: kernen in spoelen

aha dat is best intressant.

weet je ook van wat voor een materiaal dat nieuwe super metaal is gemaakt. ik ben namelijk bezig met een project en daarvoor heb ik zo sterk mogelijke magneten nodig.

gr

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: kernen in spoelen

de magnetische permeabiliteit hang toch af hoemakkelijk de elementaire magnetische deeltjes van IJzer Kobalt of nikkel zich kunnen richten?

Week ijzer ,is ijzer met een relatief laag koolstof gehalt,en heeft een hogere magnetische permeabiliteit dan normaal ijzer,

dus koolstof zal wel niet tengoede komen van de magnetische magnetische permeabiliteit

en waarschijnlijk is koolstof niet de enige stof met dat effect

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: kernen in spoelen

Anonymous schreef:aha dat is best intressant.

weet je ook van wat voor een materiaal dat nieuwe super metaal is gemaakt. ik ben namelijk bezig met een project en daarvoor heb ik zo sterk mogelijke magneten nodig.

gr
Ik heb een tabelletje gevonden op http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase...es/magprop.html

Helaas helpt dat je niet om "zo sterk mogelijke magneten" te maken. Bij lage velden kan zo'n kern helpen om het veld te versterken, maar alle materialen worden op een bepaald moment verzadigd. En dat moment is niet bij recordsterktes van magneten..... De sterkste magneten die worden gebruikt in NMR spectrometers zijn rond 22 Tesla. In het magneetlab in Nijmegen gaat men nog een flink stukje verder, zo'n 33T continu....

Reageer