Vervaltijd

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 36

Vervaltijd

Radioactief verval is een statistisch proces en je kan een voorspelling doen over de kans dat een deeltje al dan niet vervalt, als je zijn halfwaardetijd weet (iets in die trant, het gaat me even niet om de definitie, maar om waar ik het over heb).

Die halfwaardetijd werkt beter naarmate je meer deeltjes hebt, omdat het een statistisch proces is en de waarschijnlijkheid op goede benadering natuurlijk toeneemt met een grotere steekproef. Echter, is er bijv. een normaalverdeling op te stellen van de leeftijd van een deeltje, die je theoretisch af kunt leiden? Is het mogelijk met de wetten van de zwakke (en sterke?) kernkracht, uit te rekenen wat de stabiliteit van een atoomkern is, en daarmee zijn waarschijnlijke leeftijd? Er wordt soms wel gezegd dat je nooit zeker kunt weten of halfwaardetijden een paar miljard jaar geleden evengroot waren als nu, dus ik vroeg me af of deze tijden ook theoretisch onderbouwd zijn, of slechts experimenteel bepaald. Denk niet dat ik zelf geloof dat die halfwaardetijden variabel zijn, maar de vraag kwam gewoon bij me op. Ben benieuwd!

Berichten: 200

Re: Vervaltijd

Hoi Willem Wever,

Ja, voor atomen, kernen en instabiele deeltjes zijn er formules die aangeven hoe lang een deeltje bestaat. Of beter gezegd, formules waarmee je de kans per tijdseenheid kan uitrekenen dat het deeltje vervalt. Daarvoor heb je "Fermi's Golden Rule" nodig die bedacht is door Dirac :P . De waarschijnlijkheidsdistibutie van het verval is een Lorentz profiel, geen Gauss dus. Staat vast wel wat over op Wikipedia.

Ik weet niet hoeveel je van kwantummechanica weet dus ik ga niet smijten met formules, bovendien zou ik die zelf ook allemaal moeten opzoeken :D .

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Vervaltijd

Even wat termen die ik gevonden heb in het boek van K. Grotz en HV Klapdor

(vanaf) 2.1.3 Energy spectra and decay rates for allowed transitions

Lepton wave functions

nuclear matrix elements

electron-final-energy-interval

density of final states

centra-of mass system

momenta of the neutrinom the electron and the final nucleas

T matrix

probability of transition... from a initial state to a final state

scattering matrix

perturbation theory

four-momentum

phase-space-factor

possible spin states

en nog wat meer woordjes, en dit komt al voor op 2 bladzijden......
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Gebruikersavatar
Berichten: 36

Re: Vervaltijd

Tof :D mijn antwoord heb ik, volgens mij. Klopt het dat hier redelijk zeker uit volgt, dat vervaltijden constant zijn, de statistiek erbij daargelaten?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Vervaltijd

@ Schwartz: vast goed bedoeld, maar wat probeer je in hemelsnaam duidelijk te maken?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 36

Re: Vervaltijd

Volgens mij noemt hij factoren die de vervaltijd beinvloeden...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Vervaltijd

Nou, je zult het met me eens zijn dat "center-of-mass system" geen invloed heeft op de vervaltijd :D

Het is hooguit een opsomming van termen die enigszins verwant zijn met het fenomeen, maar bruikbaar is het niet: veel te veel termen en veel te algemeen om allemaal te bestuderen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer