Axiale kracht op een as agv een schuinvertand tandwiel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Axiale kracht op een as agv een schuinvertand tandwiel

Hallo,

ik zit hier met een oefening die ik niet helemaal begrijp. Het gaat om een tussenas van een tandwielkast. Er staat op de tekening 1 schuinvertand tandwiel op de as (steekcirkeldiameter d = 171,1mm, tandhoek bèta = 15° en breedte b = 50mm), en twee lagers links en rechts op een afstand van het tandwiel respectievelijk 60mm en 100mm. De lagerafstand is dus 160mm. Vanuit de vermogensgegevens van de aandrijving volgen voor het tandwiel op de plaats van de ingrijping de volgende tandkrachten: Ft = 1,12 kN ; Fr = 0,42 kN ; Fa = 0,3 kN.

De vraag is: bepaal het maximaal buigend moment.

Ik kom nu als lagerkrachten volgende waarden uit, gewoon berekend vanuit de evenwichtsvoorwaarden:

(l=links, r=rechts)

Rl agv Ft = 700N

Rr agv Ft = 420N

Rl agv Fr = 262,5N

Rr agv Fr = 157,5 N

Vectorieel optellen geeft dan: Rl = 747,6N en Rr = 448,6N

met als moment op de plaats waar het tandwiel zit: 747,6N * 60mm = 44,856 Nm.

Nu staat er in het opgavenboek als aanwijzing iets over een momentensprong agv de axiale kracht Fa, maar ik begrijp niet hoe ik dit moet opvatten of in de oplossing verwerken. In het boek (Roloff/Matek) staat in de tekst wel iets over een axiale belasting bij schuinvertande tandwielen, die afhankelijk is van de tandhoek bèta maar ik vind niet meteen een formule die ik hiervoor kan gebruiken of hoe ik dit intuïtief kan interpreteren.

Alvast bedankt voor de hulp,

Nele

Berichten: 4.502

Re: Axiale kracht op een as agv een schuinvertand tandwiel

Volgens mij treedt er alleen maar een wringingsmoment op en geen axiale kracht,daar er door het ene tandwiel een draaiende kracht wordt overgebracht op het andere met een diameter-verhouding om een kracht te verkleinen ofwel te vergroten.

Reageer