Lidocaïne/tetrodotoxine

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 69

Lidoca

Hoi, even een snel vraagje: Lidocaïne (een verdovingsmiddel dat oa door de tandarts wordt gebruikt) en Tetrodotoxine (= TTX; een gif uit oa fugu) blokkeren allebei potentiaalgestuurde Na+ kanalen van neuronen. Maar hoe komt het dan dat TTX zo enorm giftig is en Lidocaïne niet?

Bedankt!

Julie

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Lidoca

Educated guess:

Het zou zomaar kunnen dat de stoffen elk aan een andere kant van het membraan aan het kanaal binden, andere bindingsplaatsen, andere bindingsaffiniteiten (de een bindt covalent/irreversibel, de ander door zwakkere bindingen/reversibel), etc. Er zijn genoeg variabelen die invloed hebben op de toxiciteit van zulke stoffen.

Als je het precies wilt weten zou ik je naar de engelse wiki willen verwijzen. En dan vooral naar de referenties & externe links onderaan de pagina: daar staan vaak betrouwbare bronnen waar je het kunt nazoeken.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 69

Re: Lidoca

Ok, bedankt!

Berichten: 55

Re: Lidoca

Tetrodotoxine blokkeert de externe toegang van het Na-kanaal en aldus de hele actiepotentiaal.

Lidocaïne coupeert 2 van de 3 aminozuurresidu's binnenin de helix van het Na-kanaal.

Misschien ligt daar de verkalring?
Alles is altijd overal tegelijkertijd.

Onbezonnen respect voor gezag is de grootste vijand van wijsheid.

Berichten: 69

Re: Lidoca

Welja, ik dacht dat lidocaïne ook de gehele AP blokkeerde (in je pijnzenuwen, waardoor je dus niets voelt). Of bedoel je iets anders? Of bindt lidocaïne reversibel en TTX niet?

Berichten: 247

Re: Lidoca

Lidocaine en TTX beinvloeden een ander type Na-kanaal. TTX zal de Na-kanalen in de motorneuronen beinvloeden, en lidocaine de sensorische denk ik

Reageer