Mogelijke fout in wikipedia ivm met archimedeskracht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3

Mogelijke fout in wikipedia ivm met archimedeskracht

Op de pagina http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Archimedes onder de titel "Opmerkelijk" wordt er een berekening gedaan in verband met de archimedes kracht op een kilo pluimen en een kilo lood. Dezelfde berekening wordt ook gedaan op deze pagina van wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Archimedeskracht

Deze twee berekeningen lijken mij beide fout.

Ten eerste verschillen de resultaten al onderling terwijl hetzelfde wordt berekend.

En wanneer ikzelf deze berekening heb gemaakt ben ik tot een resultaat gekomen dat noch met de eerste noch met de tweede pagina overeenkwam.

Mijn berekening ging als volgt:

Afbeelding

Afbeeldinglucht ≈ 1,3 kg/m³

Afbeeldingpluim = 100 kg/m³

Afbeeldinglood = 11340 kg/m³

Archimedeskracht op 1kg pluimen

FA = Afbeelding * g * V

FAp = 1,3 kg/m³ * 9,81 N/kg * 0,010 m³

FAp = 0,12753 N

Archimedeskracht op 1kg lood

FA = Afbeelding * g * V

FAl = 1,3 kg/m³ * 9,81 N/kg * 0,000088 m³

FAl = 0,001122264 N

Verschil tussen archimedeskracht op pluimen en archimedeskracht op lood

FA = FAp - FAl

FA = 0,12753 N - 0,00112264 N

FA = 0,126407736 N

Zwaartekracht op 1 kg pluimen en op 1 kg lood (is even groot)

Fz = m * g

Fz = 1 kg * 9,81 N/kg

Fz = 9,81 N

Verhouding van 'verschil tussen archimedeskracht op pluimen en archimedeskracht op lood' over 'zwaartekracht'

Verh = 0,126407736 N / 9,81 N

Verh = 0,0128856

Verh = 1,28856 %

Verh ≈ 1,3%

Conlusie:

Ik kom 1,3% uit terwijl wikipedia 0,88% uitkomt op de eerste pagina en 0,4% uitkomt op de tweede.

Ik ben dus van mening dat beide pagina's van wikipedia fouten bevatten

Zou ik hiervan bevestiging kunnen krijgen en is het mogelijk om deze fouten in wikipedia aan te passen?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Mogelijke fout in wikipedia ivm met archimedeskracht

Wikipedia zegt:
Stel dat de massadichtheid van de pluimen 100 kg/m³ bedraagt, en van lood 11340 kg/m³. Dan neemt 1 kg veren een volume in van 0,010 m³, en het kilo lood 0,0877 dm³. De opwaartse kracht (formule zie hierboven: Afbeelding), met Afbeelding kg/m³ is dan 0,013 N voor de pluimen, en 0,0001146 N voor het lood. Hieruit blijkt dat een kilogram pluimen ongeveer 0,88% lichter is dan 1 kg lood.
Volgens mij moet de Archimedeskracht 0.13 N en 0.001142 N zijn (dus hun waarden gedeeld door 10, en ze hebben afrondfouten). Echter, wat ze vervolgens doen is 0.001142/0.13 =0.0088 (voor de verhouding maakt de factor 10 natuurlijk niet uit). Jij berekent de verhouding van 'verschil tussen archimedeskracht op pluimen en Archimedeskracht op lood' over 'zwaartekracht'.

Jij rekent dus iets anders uit dan Wikpedia, logisch dat de antwoorden verschillen :D

Als je met jouw waarden F(archimedes, lood) / F(archimedes, pluim) berekent, kom je ook op 0.88% uit
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Mogelijke fout in wikipedia ivm met archimedeskracht

Ok, dat verklaart alles.

Nu op http://nl.wikipedia.org/wiki/Archimedeskracht en op http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Archimedes staan er dus zoals gezegd de archimedeskrachten op lood en op de pluimen die een factor 10 te laag zijn.

Hoewel dit, zoals door 'phys' gezegd, niet uitmaakt voor de verhouding, zal ik toch proberen deze waarden aan te passen om verwarring bij toekomstie bezoekers te vermijden.

Bedankt voor de hulp

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Mogelijke fout in wikipedia ivm met archimedeskracht

Wat ik trouwens vreemd vind: er is maar één pagina over de wet van Archimedes. Als je naar het artikel 'archimedeskracht' gaat, wordt je doorverwezen naar 'wet van Archimedes':
Wet van Archimedes

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

(Doorverwezen vanaf Archimedeskracht)


Toch zijn de artikels blijkbaar niet hetzelfde, want inderdaad staan er twee verschillende berekeningen :S

Dat is zeker voor verbetering vatbaar!
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Mogelijke fout in wikipedia ivm met archimedeskracht

Ok, heb ervoor gezorgd.

Nu zijn de twee pagina's weer helemaal hetzelfde, zoals het altijd al had moeten zijn.

Ziezo probleem opgelost :D

Reageer