Schmitt trigger

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 130

Schmitt trigger

Als ik de hysteresis van een gewone dood simpele Schmitt trigger met OPAMP (dus gewoon inverterende versterker maar dan de pos en neg klem van de ingangsspanning omwisselen) niet rond 0 V maar bijvoorbeeld rond 8 volt wilt kan je dat dan doen door een extra spanning aan te leggen aan de positieve klem?

Als het niet duidelijk is steek ik er straks een tekeningetje bij maar heb nu geen scanner...

Berichten: 12.262

Re: Schmitt trigger

Scan maar even een schemaatje... tis me nl niet helemaal duidelijk of dit gewoon een inverterterende versterker met veel gain is, of echte en schmit trigger met hysteresis.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Schmitt trigger

Het principe is als volgt:

Sluit de niet-inverterende ingang aan op een spanningsdeler die tussen de bovenste en de onderste voedingsspanning hangt. Die spanningsdeler brengt de ingang op de gewenste 8 volt.

Maak bovendien een terugkoppeling via een weerstand tussen de uitgang en de niet-inverterende ingang. Deze komt dan, afhankelijk van de stand van de uitgang, parallel aan de onderste of de bovenste helft van de spanningsdeler. Daarmee creëer je de bovenste en de onderste schakeldrempel.

De sturing komt dan op de inverterende ingang.

Geef even een seintje als dit niet duidelijk is, dan maak ik even een prentje.

Berichten: 130

Re: Schmitt trigger

http://www.MegaShare.com/420941

daar staat het plaatje... de bedoelde trigger in potlood staat erbij waar ik een extra spanningsbron zou steken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Schmitt trigger

Kun je daar even een gebruiksaanwijzing bij geven?

Ik ben niet zo verrukt van die sites die je met reclame om de oren slaan, maar waar je moet zoeken hoe je het bedoelde plaatje tevoorschijn moet toveren.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Schmitt trigger

Dit is handiger:

Afbeelding
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Schmitt trigger

Kijk eens aan!

En als je dan vanaf de + ingang nog een weerstand aanbrengt naar de Vpos, dan heb je wat ik bedoelde.

Door een beetje te spelen met de weerstandswaardes kun je de schakeldrempels naar wens instellen.

In die tekening staat bijgeschreven 8V +/-. Betekent dat dat je de schakeldrempels op +8V en -8V wilt hebben?

Berichten: 130

Re: Schmitt trigger

Waarom zou je de positieve ingang verbinden met de voedingsspanning?

Dat bolletje met een plus en een min er in is een spanningsbron :D 8V... die zou ik erbij steken (op de plaats van het pijltje) om dan je hysteresis lus rond 8 V te laten lopen ipv rond 0 V

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Schmitt trigger

Wat bedoel je met "een spanningsbron erbij steken"? Als je een spanningsbron aansluit op de +ingang, dan blijft die toch hard op 8V staan? Het is juist de bedoeling dat de +ingang meeschakelt met de uitgang. Dus als de uitgang hoog gaat, dan gaat de ingang (een beetje) mee omhoog. Gaat de uitgang laag, dan gaat de ingang (en beetje) mee omlaag.

De extra weerstand die ik voorstel, samen met R1, vormen een spanningsdeler die je kunt uitrekenen op 8V.

Weerstand R2 vanuit de uitgang maakt dat de ingang rond deze waarde op en neer schakelt. Met de grootte van R2 bepaal je hoe veel de ingang op en neer gaat.

Ik weet niet of je wel eens in een databoek voor opamps hebt gekeken, maar daar staat het zo in, bij de application notes. Het is een z.g. klassiek schema. En de eenvoudigste manier om het gewenste doel te bereiken.

PS.

Op deze website staan een aantal opamp schema's, waaronder het Schmitt trigger schema wat ik bedoel.

Een beetje googelen met opamp schmitt trigger levert nog veel meer ideetjes op.

Berichten: 130

Re: Schmitt trigger

Ik bedoelde gewoon een spanningsbron tussen de positieve ingang en R2, maar komt dat niet op hetzelfde uit als wat jij zegt?

Als je tussen die (vaste) positieve voedingsspanning (Vpos) en de positieve ingang een weerstandje steekt kom je via een spanningsdeler toch gewoon ook weer een potentiaal verhoging uit aan de positieve ingang... die zal toch niet veranderen als je Vout (die hier altijd de positieve/negatieve saturatie spanning is) omklapt verandert ze gewoon van teken...

Ik zie dat ze op die site voor Vneg 0V nemen... wij nemen altijd bijv 15V en -15V als voeding, maar ja dat maakt natuurlijk niet voor het schakelen alleen dat ik mijn massa nog ergens anders kwijt moet :D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Schmitt trigger

Een spanningsbron ergens tussen schakelen is nogal een gedoe. Hoe wou je dat praktisch realiseren?

Wat de rest van je verhaal betreft, ga er gewoon eens aan rekenen. Ik begrijp dat je met een dubbele voeding werkt. Dus je hebt een massa, een +15V en een -15V.

Zet b.v. een spanningsdeler van 10k+10k tussen +15V en massa en sluit het middelpunt aan op de +ingang. Die komt dan op +7,5V te staan. Dat is het gemiddelde van je drempelspanningen.

Zet dan een weerstand van b.v. 100k tussen de +ingang en de uitgang. Als de uitgang positief is, dan komt daardoor de +ingang op 7,9V. Gaat de uitgang negatief, dus naar -15V, dan wordt de +ingang 6,4V.

De waarden 7,9V en 6,4V zijn dan je schakeldrempels. Wil je die hoger of lager, of verder uit elkaar, dan moet je dus wat met de weerstandswaarden spelen. Is een kwestie van rekenen, maar ik neem aan dat je dat wel kan.

Berichten: 130

Re: Schmitt trigger

Ja ik snap het bedankt voor de uitleg klazon! Nu terug naar de echte leerstof :D ...

Ivm die leerstof; als je zin hebt om nog een vraagje te beantwoorden... Ik begrijp niet goed wat e gebeurd als een MOSFET in saturatie gaat, is dat dan dat hij een maximum spanning tussen de drain en de source berijkt? En van wat hangt die waarde dan af? En de stroom langs je drain is die dan altijd in het "constante" stroomgebied of kan het ook iets anders zijn?

alvast bedankt hé

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Schmitt trigger

Van Mosfets weet ik te weinig om er zo maar een antwoord op te geven. Dus die vraag laat ik graag voor een ander.

Misschien is het handiger als je daar een nieuw topic over start. Dat vergroot de kans dat de vraag opgemerkt wordt.

Berichten: 7.068

Re: Schmitt trigger

Ik begrijp niet goed wat e gebeurd als een MOSFET in saturatie gaat,
De stroom wordt dan onafhankelijk van de source-drain-spanning. Een nog grotere source-drain-spanning heeft dus geen effect op de stroom (niet helemaal waar, want er is zoiets als het kanaalsverkortingseffect en zo).
is dat dan dat hij een maximum spanning tussen de drain en de source berijkt?
Nee. Bij een MOSFET gaat het saturatiegebied over het gebied waar de stroom zijn maximale waarde bereikt (bij een bepaalde gate-source-spanning natuurlijk).
En van wat hangt die waarde dan af?
In je boek staan vast wel wat karakteristieken. Kijk daar eens naar. :D
En de stroom langs je drain is die dan altijd in het "constante" stroomgebied of kan het ook iets anders zijn?
Die is dan 'constant' want zo bepaal je namelijk waar dit gebied zit.

Berichten: 130

Re: Schmitt trigger

Dus saturatie wilt gewoon zeggen dat hij in het "constante stroom gebied" komt, vreemd want een MOSFET is toch een spanningsversterker... als ie dan in saturatie gaat vanaf een bepaalde stroom klinkt dat toch niet logisch?

Reageer