Verschil enthalpie en inwendige energie ?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 89

Verschil enthalpie en inwendige energie ?

Hej ,

Ik zit serieus in de knoop met de concepten enthalpie H en inwendige energie U.

Ik heb reeds alle topics die hierover handelen nagelezen en ben er nog steeds niet uit . Ik ben hierdoor nogal gefrustreerd omdat me dit niet vaak overkomt .Ik zal mijn redenering hier beneden uitzetten en jullie moeten me dan maar corrigeren want ik ben zoizo fout aagezien ik het echt niet begrijp

Hier zit het probleem :

Inwendige energie

----------------------

(delta)U=(delta)Q+(delta)W

=> (delta)U=(delta)Q-p*V

Dus we houden bij inwendige energieoverdracht rekening met toegevoegde warmte en toegevoegde arbeid .

Enthalpie

------------

enthalpie gedefienieerd als :

H=U+p*V

=> dus we voegen nog eens een term toe voor de voor arbeid



Hier stopt het voor mij want ik begrijp niet wat dit wilt zeggen in de realiteit ,wat is enthalpie nu eigenlijk ?

aub kan iemand me uit de nood helpen met een duidelijke , uitgebrijde uitleg voor de opbouw van dit probleem .

Dank bij voorbaad. !

Griertens

Berichten: 134

Re: Verschil enthalpie en inwendige energie ?

Rijkelijk laat antwoord, maar ik hoop dat het nog op tijd komt.

De enthalpie is de energie die je uit een systeem zou kunnen halen, als je het helemaal zou kunnen laten verdwijnen en dus omzetten in energie. De U is dan de inwendige energie die je eruit zou kunnen halen en de PV is de arbeid die je omgeving levert, doordat ineens dat volume, waar het systeem stond, leeg is en dus gevuld wordt door de ruimte. Ik hoop dat het zo wat duidelijk is?

Berichten: 7

Re: Verschil enthalpie en inwendige energie ?

maar inwendige energie bevat toch al een term die voor de arbeid staat, deltaU = q + w, met w = Integraal -PdV.

Mij is dit ook niet geheel duidelijk.

enthalpie is toch ingevoerd omdat men het handig vindt via Qp de warmte te meten, oftewel een normale proef zonder algehele isolatie of volumevaste reactievaten maar gewoon een open ( atmosferische druk ) reactiekolfje waarbij de temperatuurverandering direct een maat is voor de energie ( enthalpie dus )?

Aangezien met U alleen de Qv, met constant volume kan worden gebruikt.

moet ik het nu zien alsof H verzonnen is om U via deze temperatuurverandering te kunnen berekenen en verder dus ook niks voorsteld?

Het rare hierbij vind ik dat dmv enthalpie, H dus, wordt bepaald of een reactie endo of exotherm is en niet U.

want het kan zijn dat een exotherme reactie resulteerd in een toename van inwendige energie

Berichten: 112

Re: Verschil enthalpie en inwendige energie ?

Ik ben zeker geen beëdigd thermodynamica expert, maar ik heb er ook al over nagedacht:

Ten eerste, er scheelt iets met jouw definitie, die pV van enthalpie en die van inwendige energie is verschillend.
(delta)U=(delta)Q-p*V
moet zijn: (delta)U=(delta)Q-p*(delta)V (of beter, de integraal ervan, natuurlijk, zoals je opmerkte)

Maar goed, in woorden had je het juist: verandering inwendige energie hangt af van toevoeging warmte en levering arbeid.

Maar bij bij de definitie van enthalpie neem je het totale volume. Die pV bij enthalpie is een intrinsieke eigenschap van het gas.

Ik denk dat de enthalpie van een gas niet echt van belang is... maar eerder de verandering ervan.

(delta)H = (delta)U + p(delta)V

Ik dénk dat die term dus eigenlijk (direct) niets heeft te maken met de arbeid geleverd door het gas, maar eerder op de verandering duidt van die intrinsieke eigenschap. Als het gas bijvoorbeeld een niet-isobaar proces doorgaat, krijg je een andere formule voor arbeid dan p(delta)V, maar die in de formule van enthalpie verandert niet. (ben ik verkeerd?)

Waaróm het op zich een factor is in het endo- of exotherm zijn kan ik je niet bij helpen, maar misschien helpt het je al in je gedachtegang om arbeid en de factor p(delta)V van elkaar weg te houden... Tenzij ik mij daarover vergist heb en in welk geval ik jou geen dienst heb verleend :D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Verschil enthalpie en inwendige energie ?

maar inwendige energie bevat toch al een term die voor de arbeid staat, deltaU = q + w, met w = Integraal -PdV.
Nee, wat jij neerschrijft is de eerste hoofdwet die alleen maar zegt dat de VERANDERING van U gelijk is aan de toegevoerde energie in de vorm van warmte en arbeid. Die formule zegt absoluut niets over de definitie van U.

De tweede hoofdwet H = U + p.V definieert wel wat enthalpie H is.
appeltaart schreef: schreef:moet ik het nu zien alsof H verzonnen is om U via deze temperatuurverandering te kunnen berekenen en verder dus ook niks voorsteld?

Het rare hierbij vind ik dat dmv enthalpie, H dus, wordt bepaald of een reactie endo of exotherm is en niet U.

want het kan zijn dat een exotherme reactie resulteerd in een toename van inwendige energie
In de praktijk draait alles om H, niemand rekent met U want daar heb je niks aan. Het ware wellicht beter als alle schoolboeken herschreven zouden worden met de nadruk op H in plaats van U, maar ja, wie ben ik.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer