Oriëntatie van vissen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 771

Ori

Toen ik naar men vijver keek vroeg ik me eigenlijk af hoe vissen zich oriënteren.

Ze botsen nooit tegen een wand. ze hebben wel ogen, maar vaak is het water zo immens vuil dat de zichtbaarheid niet veel meer moet zijn dan enkele cm.

Zijn de ogen van vissen soms speciaal aangepast om door vuil water te kijken, of oriënteren ze zich nog op een andere manier?

Berichten: 31

Re: Ori

Licht bestaat zoals je misschien wel weet uit verschillende kleuren. Elke kleur heeft andere eigenschappen. Het water in je vijver houdt niet zomaar licht tegen. Sommige kleuren worden sneller tegengehouden dan andere; UV-licht komt nog niet voorbij de eerste millemeters water, infrarood licht houdt het enkele centimeters vol. Na een honderdtal meters blijft enkel nog blauw en blauw-groen licht over. Vissen hebben dus ogen die aangepast zijn aan de kleuren van hun leefgebied. De ogen van mensen registreren de kleuren van de regenboog, bijen en waarschijnlijk nog andere insecten kunnen UV-licht bemerken.

Meer info vind je hier.

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: Ori

Als je vissen dus in een ruimte met water zet die compleet is afgesloten van elke vorm van licht, is de kans groot dat de vissen wel tegen de wanden aanbotsen? (zelfde geldt dan dus voor een diepzeevis in een bak met alleen rood licht, omdat hij alleen groen/blauw licht gewend is?)

Berichten: 31

Re: Ori

Ja, dat klopt, en sommige vissen die heel diep leven waar er geen licht is, moeten dus andere manieren zoeken om hun weg te vinden. Er zijn er die zelf licht produceren, al is dat wel meestal om anderen te lokken. Welke wijzen ze juist gebruiken om zich te orienteren, weet ik ook niet zo.

Berichten: 8.614

Re: Ori

Ook de zijlijn van een vis is een handig oriëntatiemiddel:
Het zijlijnorgaan helpt de vis ook om botsingen te voorkomen, om zich in de waterstroom te oriënteren en om voedsel te lokaliseren. Blinde grottenvissen hebben bijvoorbeeld rijen neuromasten op hun kop, die blijkbaar worden gebruikt om voedsel precies te lokaliseren zonder dat het gezichtsvermogen nodig is. Killivisjes zijn in staat om met hun zijlijnorgaan de rimpels te detecteren die worden veroorzaakt door worstelende insecten die in het water zijn gevallen. Experimenten met pollak hebben aangetoond dat de zijlijn ook de sleutel is voor het bijzondere schoolgedrag van vissen.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zijlijn
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer