Statistiek

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Statistiek

Een steekproef van 5 uit 1000 tv-toestellen geeft de uitslag: alle vijf in orde.

Geef een 90%-betrouwbaarheidsinterval voor het verwachte aantal goed goed functionerende tv's in de gehele partij.

Ik ben even de draad kwijt, wie helpt me op weg?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Statistiek

Verplaatst naar Kansrekening en Statistiek.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 34

Re: Statistiek

Geen andere info over de tv-toestellen (normaal verdeeld, gemiddelde, variantie, ...)? Volgens mij heb je zeker het gemiddelde nodig. Het \(\alpha\)betrouwbaarheidsinterval is dan;
\(\left[ \bar{x} \pm t_{n-1, \frac{\alpha}{2}, \frac{\sigma}{\sqrt{n}} \right]\)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Statistiek

Hoe gebruik je het geg dat de steekproef(n=5) geen defecte tv's oplevert.

Berichten: 34

Re: Statistiek

Volgens mij moet je daar het gemiddelde juist uit halen, volgens deze steekproef is 100% van de tv's niet defect, alle 1000 dus. Het gemiddelde is 1000 en de variantie 0. Je zou kunnen zeggen dat iedere televisie een bernouilli kan is. De 1000 tv's zijn dan een binomiaal kans Y ~B(n,p) ~B(1000,1). De centrale limietstelling zegt dan dat Y ook kan worden benaderd door een normale verdeling met Y ~N(np, np(1-p)) ~N(1000, 160) om het "volgens het boekje" te doen, dit alles kan je ook intuïtief vinden. Het 90% betrouwbaarheidsinterval is dan:
\(\left[ \bar{x} \pm z_{\frac{\alpha}{2}} \frac{\sigma}{\sqrt{n}} \right]\)
Met
\( z_{\frac{\alpha}{2}}\)
het
\(100 \left(1- \frac{\alpha}{2} \right) \%\)
kwantiel van de standaard normale verdeling. Alpha is dus hier 0,2.

De steekproef is volgens mij veel te klein om een degelijk betrouwbaarheidsinterval op te stellen. Stel dat bijvoorbeeld 1 tv defect was dan zou dan betekenen dat het gemiddelde nog maar 800 en het betrouwbaarheidsinterval zou er totaal anders uit zien.

Ik weet echter niet of mijn redenering klopt dus ik zou er zeker niet op vertrouwen! :D Ik hoop dat ik heb kunnen oplossen of toch ten minste de juiste richting heb aangewezen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Statistiek

Ja, dit heb ik ook overwogen,maar ik heb hetzelfde bezwaar als jij (verwoord).

Ik denk aan een Poissonverdeling en de kans om bij een steekproef van 5 deze te stellen op 0,1, dus als de stochast X het aantal defecte toestellen is geeft dat P(X=0)=0,1. Dat levert een mu van 3 op.

Reageer