Promotie voor esperanto

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Promotie voor esperanto

In het thema Eén Europese taal zijn de voor en nadelen besproken. Het kleinde aantal deelnemers bepaalt volstrekt niet hoe de eventuele stemverhouding zou liggen bij een groot deel van de Europese bevolking.

In dit item vraag ik naar mogelijkheden om Esperanto te kunnen promoten.

Berichten: 329

Re: Promotie voor esperanto

Thermo1945, je bent blijkbaar niet de eerste die zich die vraag stelt... heb ik juist gemerkt bij Google.

How to promote Esperanto

Het zijn sites over de hele wereld, met heel wat nuttige informatie, 238.000 links...

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Promotie voor esperanto

Esperanto was het eerste zelf gemaakte taal dat als doel had om internationaal gezien de tweede taal te worden.

Maar er zijn ook alternatieven:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ido

http://en.wikipedia.org/wiki/Lojban

http://en.wikipedia.org/wiki/Interlingua

Fasile

Welke is de beste?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Promotie voor esperanto

Welke is de beste?
Deze vraag hoort thuis bij het thema Eén Europese taal, lijkt me.

Je kunt alleen zorgvuldig vergelijken als je alle beheerst. En dan kun je nog kibbelen over de kriteria.

Gebruikersavatar
Berichten: 165

Re: Promotie voor esperanto

Als de telefoon pas zou zijn uitgevonden....... zou ik zeggen dat ik hem pas koop als ik naar voldoende mensen kan bellen ermee.

Dus ik denk, voor dat Esperanto zal aanslaan, zal er eerst een bepaalde drempelwaarde van mensen die het gebruiken moeten worden overschreden.
"Your American beer is a little like making love on a canoe."

"How so?"

"It's ******* close to water!"

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Promotie voor esperanto

TheGreaterGood schreef:Als de telefoon pas zou zijn uitgevonden....... zou ik zeggen dat ik hem pas koop als ik naar voldoende mensen kan bellen ermee.

Dus ik denk, voor dat Esperanto zal aanslaan, zal er eerst een bepaalde drempelwaarde van mensen die het gebruiken moeten worden overschreden.
wereldwijd zijn er al velen.

Gebruikersavatar
Berichten: 165

Re: Promotie voor esperanto

Ja, dat kan wel zo zijn.... maar ik ken echt helemaal niemand die het spreekt, en daar zal ik niet de enige in zijn. Dus dan heb je automatisch ook niet veel motivatie om het te leren. (Ik ben het overigens wel me de voordelen van de taal eens)



Zowiezo, wat bedoel je met "veel" relatief aan de geimpliceerde drempelwaarde?
"Your American beer is a little like making love on a canoe."

"How so?"

"It's ******* close to water!"

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Promotie voor esperanto

Volgens Wikipedia:
Aantal sprekers: hoogstwaarschijnlijk 100.000-2 miljoen
Op een wereldbevolking van >6.000.000.000 is dat natuurlijk een schijntje. En dat is nog niet eens een de standaardtaal van die mensen. Wederom volgens Wikipedia zijn dat slechts een handjevol mensen:
Over het aantal moedertaalsprekers van het Esperanto tast men in het duister. Vermoedelijk gaat het om een paar honderd mensen.
Met die aantallen kom je natuurlijk niet ver als aspirant-wereldtaal.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Promotie voor esperanto

Het is ook helemaal niet het doel van esperanto, of al die andere talen, om moedertaal te worden. Maar een universele tweede taal.

Daarom staat dit onderwerp ook los van Eén europese taal Esperanto heeft nooit de aspirantie gehad om een taal zoals elke andere te worden, maar enkel om een universele tweede taal te worden. Het is dus niet zo belangrijk dat niemand er vloeiend mee is, zolang ze er maar mee kunnen communiceren.

Als je dus neemt dat 1 miljard mensen in de westerse wereld leeft, en daarvan 1 miljoen mensen het als tweede taal spreken, is dat zo gek nog niet.

Zelf heb ik Esperanto altijd als een erg goed idee gezien, maar ik heb geen taalknobbel en ben niet zo'n intellect om me een tweede taal aan te leren enkel voor de goeie zaak.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Promotie voor esperanto

In dit item vraag ik naar mogelijkheden om Esperanto te kunnen promoten.
Ik denk dat je dit amper kan promoten, en in mijn ogen terecht.

Esperanto is ontstaan/getriggerd om een reëel communicatie proleem op te lossen, niet vanuit een wereldomvattende gedachte of droom.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_het_Esperanto

Afstanden (fysiek en anders) waren rond 1880, 1890 enorm.

Nu betekenen afstanden, in vergelijking haast niets meer.

Boeken, het net, zorgt voor wereldwijde contacten alsof het niets is.

Door welk automatisme ook werd Engels de/een taal van de wetenschap, jongerenmuziek, film, het net, enz.

Ik ben helemaal niet pro of anti Amerikaans/Engels.

Maar als ik een tweede taal als een gemeenschappelijk communicatiemiddel zie dan lost dit zichzelf wel op.

De enige reden om zich te verzetten tegen een dergelijk haast natuurlijk automatisme is een principiëel politieke/culturele houding tegen een bepaalde taal, wat op zichzelf in tegenstelling is met een objectieve practische benadering om tot een gemeenschappelijk communicatiemiddel als een tweede (of derde) taal te geraken.

En er zijn nog de andere grote taalgroepen ....

Als in de toekomst blijkt dat een andere taal zich beter zou lenen, zal de kennis en verspreiding zich hiervan ook automatisch aanpassen.

Het promoten van Esperanto kan niet lukken omdat dit geen (breed verspreide) behoefte vervult. Het is (in de huidige hedendaagse context) een kunstmatig ding waar geen nood aan is.

De huidige verspreiding van Esperanto vertelt genoeg (in ratio t.o.v. de bevolking). In mijn ca <60 levensjaren heb ik vaak over Esperanto gehoord als gespreksonderwerp, maar nooit iemand gezien die de taal machtig was (bij mijn weten).

Een colega/taalmaniac beweerde ooit dit te kennen (wat best mogelijk was) maar ik heb het hem nooit horen praten.

Ik sta 100% achter Ger zijn post ter zake.

Waar het onstaan van Esperanto binnen de originele context en tijd te begrijpen was, is het promoten van Esperanto in de huidige context een theoretisch leuke bezigheid voor enkelingen (als ratio, niet absolute getallen), om aan een persoonlijke, eerder dan een breed maatschappelijke behoefte te voldoen.

Eric
Eric

Berichten: 329

Re: Promotie voor esperanto

Ik vrees dat Ger en Eric het juiste besluit trekken. En dat Thermo1945 en ik gewoon twee dromers zijn, net zoals die andere minderheid die voor het Esperanto te winnen zijn.

Spijtig...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Promotie voor esperanto

"Over het aantal moedertaalsprekers van het Esperanto tast men in het duister. Vermoedelijk gaat het om een paar honderd mensen."

Ik vraag me af wat voor 'soort' mensen dat zijn. Ouders die dachten: laten we onze kinderen opvoeden met Esperanto? Of een of andere volksstam die zich heeft afgezonderd en alleen nog maar Esperanto spreekt?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Promotie voor esperanto

Zie de bijgevoegde link. :D
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Promotie voor esperanto

Zie de bijgevoegde link. :D
Welke?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Promotie voor esperanto

Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer