zwaartekracht en het effect op gewicht

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

zwaartekracht en het effect op gewicht

Geachten,

Tijdens lessen fysica die ik volgde in het secundair onderwijs kreeg ik van één van de lesgevers te horen dat een voorwerp (vb knikker) die van een hoogte (vb flatgebouw met 100 verdiepingen) valt aan de grond zware schade kan aanrichten. HOE HET KOMT EN HOE DAT PRECIES IN ELKAAR ZIT WEET IK NIET :?: ;) daar ik al lang geen fysica meer volg.

Op mijn werk beweren de collega's dat dit niet mogelijk is ;) en daardoor begon ik te twijfelen en zocht ik het antwoord :shock: op het internet doch zonder succes... ;) :?:

Wie kan me bij dit vraagstuk helpen met een simpele uitleg (aangezien de geaardheid van mijn collega's) :wink:

alvast bedankt

met vriendelijke groeten

Kooremanneke

Gebruikersavatar
Berichten: 31

Re: zwaartekracht en het effect op gewicht

hmm.. Formule F = mg ?

er zal denk ik geen zware schade worden toegericht, maar er komt wel een grote deuk in.

Het is namelijk onduidelijk (althans voor mij) wat men bedoelt men "zware Schade" misschien bestempelen het andere mensen als "Lichte Schade".

er zal wel een Deuk komen in de grond... Daar was als het goed is een manier om de kracht te berekennen, wanneer de voorwerp de grond raakt, maar dat weet ik helaas niet meer... Heb helaas een slecht ontwikkeld geheugen.

Groeten,

David.

Gebruikersavatar
Berichten: 306

Re: zwaartekracht en het effect op gewicht

Als je luchtweerstand verwaarloost, geldt gewoon de gravitatiewet:

F=mg, de snelheid op het einde wordt v=wortel(2gh) met h valhoogte in meter.

Als de knikker bijvoorbeeld van 100m hoog valt geeft dit: v=44m/s

Voor een klein bolletje lijkt dat mij al erg snel, ik kan mij voorstellen dat het meer schade aanbrengt aan het menselijk lichaam dan een tennisbal. De totale energie van de impact zal niet erg groot zijn: er zullen geen auto's exploderen ofzo en de persoon die de knikker tegen zijn hoofd krijgt zal geen 2 meter ver vliegen van de impact (dat is bij een kogel uit een geweer trouwens ook al zo.

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: zwaartekracht en het effect op gewicht

Stel dat je een golfbal van een flat laat vallen.. De valsnelheid van de golfbal zal zo'n 32 meter per seconde (115 km/u) bedragen, althans, volgens deze site..

Harder dan dit zal de golfbal niet gaan, omdat hij wordt tegengewerkt door de luchtweerstand.. Zijn kinetische energie is dan : 1/2 m v2 = 1/2 0.046 322 = 23.6 Joule..

Dit is vergelijkbaar met de energie van een bowlingbal van 8 kg die van 30 cm naar beneden valt..
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: zwaartekracht en het effect op gewicht

Misschien dat er gedoeld wordt op de in-elastische botsing van de knikker met de grond? De knikker zal dan in zeer korte tijd al zijn energie verliezen wat resulteerd in een zeer grote de-acceleratie. Het gevolg hiervan is dat er voor zeer korte tijd een grote kracht werkt tussen de knikker en de aarde.

Als de knikker op zand valt zal de interactie tijd tussen de knikker en het de aarde groter zijn, omdat het zand nog enigzins als vangmat (veer) kan fungeren.

Valt de knikker op beton, dan zal deze door de enorme krachten uit elkaar spatten.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 866

Re: zwaartekracht en het effect op gewicht

Ik zou in elk geval niet graag een knikker op m'n knikker krijgen nadat hij van 250 à 300 meter hoog naar beneden gevallen is.

Reageer